شناسهٔ خبر: 165080 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سفر وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه به استان؛

عملیات اجرایی اولین دهکده شهری استان آذربایجان شرقی در سراب آغاز شد

افتتاح مسکن مراغه عملیات اجرایی اولین دهکده شهری استان آذربایجان شرقی در سراب و یک‌هزار و ۶۸۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن با حضور دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در سایت موسوم به «غدیر» یا «سنگر تپه» مراغه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه، امروز ۷ اردیبهشت، عملیات اجرایی یکهزار و ۶۸۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن با حضور دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در سایت موسوم به «غدیر» یا «سنگر تپه» مراغه آغاز شد. 

روح الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی روز جمعه در آیین شروع عملیات اجرایی این واحدها بیان کرد: نهضت ملی مسکن در راستای اجرای قانون جهش تولید طی دولت سیزدهم عملیاتی شد و با مشارکت همه ذینفعان اجرا می‌شود.

وی افزود: دولت سیزدهم با علم به دشوار بودن کار برای اجرای این نهضت اراده کرد و شانه‌اش را زیر این بار سنگین قرار داد؛ ضمن توجه به اینکه تا به امروز ساخت ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد در سطح کشور آغاز شده است.

«اکبری» با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار واحد از این تعداد به مردم تحویل داده شده، اضافه کرد: بخشی از این چهار میلیون مسکن با مشارکت نیروهای مسلح، بخشی در اراضی ۹۹ ساله دولتی، تعدادی در اراضی خود مردم به صورت خودمالکی، بخشی در بافت فرسوده و تعدادی هم در روستاهاست.

به گفته وی برای اجرای طرح مسکن مهر که از بزرگترین پروژه‌های حمایتی زمان خودش بود، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به محدوده شهرها و روستاها ملحق شد؛ در حالی که الحاق زمین به محدوده شهری در نهضت ملی مسکن از حدود ۷۲ هزار هکتار و در روستاها از ۵۰ هزار هکتار عبور کرده است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی مکان‌یابی و آماده‌سازی درست و اجرای مناسب را در طرح نهضت ملی مسکن ضروری خواند و افزود: این موارد ضامن سکونت خوب مردم در این واحدهاست.

تکلیف دولت در آذربایجان‌شرقی ۲۰۷ هزار واحد است

اکبری سهم آذربایجان‌شرقی از طرح نهضت ملی مسکن را ۲۰۷ هزار واحد عنوان کرد و افزود: ساخت ۴۸ هزار واحد پیش از این شروع شده بود و امروز نیز عملیات اجرایی ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد جدید آغاز شد.

به گفته وی عملیات اجرایی بیش از پنج هزار واحد از این تعداد در شهر جدید سهند و حدود پنج هزار واحد هم در چهار شهر استان از امروز آغاز شد.

وی این را هم بیان کرد که علاوه بر آغاز عملیات اجرایی ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد، در چند نقطه نیز آماده‌سازی زمین و اولین دهکده شهری استان در سراب شروع شد.

فاز نخست سایت غدیر مراغه ۳۶ هکتاری است

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: سایت «غدیر» مراغه که امروز عملیات اجرایی هزار و ۶۸۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن در آن آغاز شد، ۱۱۲ هکتار مساحت دارد که فاز نخست آن در ۳۶ هکتار مساحت عملیاتی شد.

اکبری از مسئولان استانی و محلی و همچنین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) که برای ساخت این واحدها تفاهم‌نامه امضا کرده است، خواست تا اجرای سریع این طرح را در اولویت قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین فشار اقتصادی روی مردم در حوزه مسکن است، افزود: اگر مسکن‌ سازی سرعت بگیرد، علاوه بر رشد تولید، کاهش تورم را به دنبال می‌آورد.

وی تاکید کرد: در جامعه تورمی، سرعت ساخت مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است و مصالح باید به موقع خرید شود و شامل مرور زمان نشود.

همکاری بانک‌ها از سال گذشته سرعت گرفت

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن در سطح کشور حدود ۲ سال معطل تامین زمین بود، گفت: سرعت همکاری بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن از سال گذشته بیشتر شد و امسال نیز قابل توجه خواهد بود.

عملیات اجرایی اولین دهکده شهری استان آذربایجان شرقی در سراب آغاز شد