به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، حسین یونسی در مراسم رونمایی از اتمام فرایند تعمیرات اساسی اسکله گرد بلوار تاریخی بندر انزلی، اظهار کرد: این پروژه یکی از ۵ پروژه شهری است که در راستای مسئولیتهای اجتماعی در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار دارد.
وی با بیان اینکه تعمیر و بازسازی این پروژه از اسفند ۱۴۰۱ آغاز و در اسفند ۱۴۰۲ به پایان رسید، افزود: این اسکله نزدیک به نیم قرن پس از افتتاح، نگهداری نشده بود و در معرض نابودی قرار داشت.
یونسی با بیان اینکه تعمیرات در دریا علاوه بر اینکه سخت است، زمانبر بوده و هزینه را بالا میبرد، خاطرنشان کرد: تعمیرات اساسی اسکله گرد توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به صورت اصولی صورت پذیرفت و تا ۳۰ سال آینده هم نیازی به تعمیر ندارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به دیگر پروژههای شهری که این اداره کل که در راستای مسئولیتهای اجتماعی در دست اجرا دارد، تصریح کرد: پروژه لایروبی کنار اسکلهها و حاشیه بلوار بندر انزلی از بهمن ۱۴۰۱ شروع و در تیرماه ۱۴۰۲ به اتمام رسید.
وی ادامه داد: در ابتدا تصمیم بر لایروبی ۲۵ هزار متر مکعب بود ولی با توجه به وضعیت نامناسب این حوضچه حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب در این محدوده با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال، این کار انجام شد.
یونسی با بیان اینکه پروژه سوم اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان لایروبی تالاب انزلی است، تصریح کرد: این پروژه از مرداد ماه سال گذشته شروع شده که با پیشرفت خوبی که داشته حدود ۵۰ درصد پروژه انجام شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه این بودجه فقط برای بخش کوچکی از تالاب است، عنوان داشت: برای احیای تمام تالاب انزلی اعتبار بسیار کلان و همکاری تمامی ارگانها را نیازمند است.
وی گفت: با توجه به اینکه در این بخش صیادان و قایقرانان با مشکلات بسیاری روبرو بودند، تصمیم بر آن شد که در گام نخست لایروبی بخش خاصی به منظور امرار معاش آنان صورت بپذیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه همه متولیانی که در احیای تالاب انزلی دخیل هستند، میدانند لایروبی به تنهایی کافی نیست، تأکید کرد: همزمان باید کار آبخیزداری انجام و از ورود فاضلابها به داخل تالاب جلوگیری شود و اگر این ۲ کار انجام نشود این مشکل را سال دیگر شاهد خواهیم بود و مجدداً قایقرانان با معضلات گل و لای تالاب مواجه خواهند شد.
یونسی در ادامه به پروژه تعریض خیابان بایندر اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از پروژههای بسیار پیچیده بود که مجوز آن باید از ۵ وزیر اخذ میشد و همچنین از شهروندان حاشیه خیابان زمین خریداری صورت میگرفت که با پیگیریهای انجام شده این کار به صورت قانونی در حال انجام است و طبق برنامه زمانبندی، در اوایل مهر ماه سال جاری این پروژه به بهره برداری میرسد.
وی در خصوص پروژه روکش خیابان بندر، تصریح کرد: به دلیل دمای پایین هوا که ماندگاری آسفالت را مشکل میکند، بخشی از این پروژه به بعد عید موکول شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه مجتمع بندری انزلی، بندری با ظرفیت ۱۰ میلیون تنی است و از ظرفیت خوبی که دارد به صورت کامل استفاده نمیشود، گفت: اگر بخواهیم ظرفیت را افزایش دهیم کالاهای بسیاری وارد شهر بندر انزلی میشود و از طریق جادهای قادر به حمل این کالاها نخواهیم بود لذا نیاز مبرم به ریل داریم.
اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نویدبخش حرکتهای مثبت در شهر
محمد پورخوش سعادت، فرماندار شهرستان بندر انزلی نیز در این مراسم با بیان اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات مثبتی رخ داده اظهار داشت: پیگیریها و زحماتی که اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بندر انزلی انجام داد فراتر از آن انتظار ما بود.
وی افزود: اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در حوزههای مختلف عمرانی خیابان اطبا، اسکله گرد، خیابان بایندر این خدمات متقابل باعث شد که نویدبخش حرکتهای مثبت در شهر باشد.
نماینده عالی دولت در شهرستان بندر انزلی، با بیان اینکه آمارها نشان میدهد بنادر در دولت سیزدهم فعالتر شده و مجتمع بندری انزلی نیز تراز مثبتی پیدا کرده، گفت: این امر نوید بخش آینده درخشانی برای این شهر است و امیدوارم این بندر در بین بنادر شمالی همانطور که نقش پدافند غیرعامل را داشته، نقش پررنگی تری در اقتصاد کشور داشته باشد.