به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی جعفری، معاون بهرهبرداری و بازرگانی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در واکنش به فضاسازی رسانهای کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: از سال گذشته و پس از بازدید معاون فنی راهآهن از خط ریلی افغانستان، به ذکر مستندات ایرادات گسترده خط جهت بهرهبرداری تجاری بهطرف مقابل اعلام شد و مقرر گردید پس از رفع این ایرادات فنی و مهم در حوزه ایمنی قطار تجاری بهرهبرداری شود که تا کنون برطرفشدن این ایرادات به راهآهن اعلام نشده و از سوی دیگر مشخص بود که اساساً رفع این ایرادات مهم از سوی کنسرسیوم قابلاجرا نیست؛ چرا که نیاز به ماشینآلات تخصصی خط دارد که در اختیار هیچکدام از این شرکتها نیست و راهآهن بارها بهطرف افغانستانی اعلام کرده آمادگی این را دارد که با ارسال ماشینآلات تخصصی به خاک افغانستان این ایرادات را بر طرف کند.
جعفری تأکید کرد: بااینوجود راهآهن موافقت کرد برای توسعه خط ریلی از روزنک به هرات، صرفاً قطار عملیاتی برای انتقال تراورس و بالاست به روزنک وارد افغانستان شود که به نظر میرسد کنسرسیوم از حسننیت راهآهن جمهوری اسلامی ایران سو استفاده کرده و آخرین قطار عملیاتی که فرستاده شده را بدون هماهنگی و اطلاع راهآهن پس از تخلیه، به تعداد ده واگن بارگیری کرده و پس از کار رسانهای از روزنک راهی شمتیغ کردند.
معاون بهرهبرداری راهآهن افزود: پس از انتشار خبر حرکت قطار ترانزیتی از افغانستان و باتوجهبه اینکه ما در مرز شمتیغ اساساً هیچگونه ارتباط تلفنی و بیسیم و تلفن همراه نداریم، با آقای رضایی مدیرعامل کنسرسیوم و لکوموتیوران قطار تماس گرفتم که آنها بهدروغ اعلام کردند لکوموتیو بهصورت منفصل به سمت ایران آمده و هیچ واگن بارداری لکوموتیو را همراهی نکرده است و با استناد به همین مورد اعلام شد که قطاری وارد کشور نشده است.
وی گفت: فردای همان روز برای اطمینان بیشتر یکی از مأموران راهآهن را به مرز شمتیغ فرستادیم که در بازدید میدانی مشخص شد که ده واگن بارگیری شده به همراه لکوموتیو وارد شمتیغ شدهاند و ازآنجاکه هیچ هماهنگی حتی با گمرک هم صورت نگرفته بود، و هیچ نهاد مرتبطی در حوزه ترانزیت از ارسال این بار خبر نداشت، این بار در مرز متوقف شده بود که با موافقت و دستور مدیرعامل راهآهن تصمیم بر ارسال واگنها اتخاذ شد که متأسفانه از همان روز تا الان کنسرسیوم هیچ اقدامی برای طی تشریفات گمرکی و ارسال این ده واگن صورت نداده است.
جعفری با اشاره به دو مرز ترانزیتی با افغانستان و مرزهای ریلی با ترکیه و پاکستان گفت: فعالان بخش خصوصی امروز ترانزیتی خود را بهصورت روزانه در این مرزها انجام میدهند و هیچ مشکلی از طرف ما وجود ندارد؛ اما گویا کنسرسیوم افغانستانی قصد انجام مقررات مرسوم در حوزه ترانزیت را ندارد و به همین جهت تلاش میکند با دروغپردازیهای رسانهای جو را تخریب و خارج از مقررات فعالیت کند که توصیه ما بهطرف افغانستانی این است که کارشان را از طریق قانونی و بر اساس مقررات پیگیری کنند.