شناسهٔ خبر: 165262 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با مساعی کمیسیون‌های تخصصی هیئت دولت، کنوانسیون AETR (کار خدمه رانندگان) پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: کنوانسیون AETR (کار خدمه رانندگان) یک توافق‌نامه بین‌المللی است که درباره شرایط حرفه‌ای فعالیت خدمه رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی اتومبیل اعمال می‌شود.

هدایتی اظهار کرد: الحاق به کنوانسیون‌های مهم و کاربردی بین‌المللی از نظر همسان‌سازی با مقررات و استاندارهای جهانی زمینه‌ساز حضور پر قدرت ناوگان بین‌المللی ایرانی در منطقه بوده؛ بنابراین همواره از اولویت‌های کاری سازمان بوده است.

وی افزود: ارسال کنوانسیون AETR به مجلس شورای اسلامی نشان از اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران به ارتقای شرایط کاری و زندگی حرفه‌ای خدمه رانندگان بوده و تسریع در خاتمه تشریفات استصوابی این کنوانسیون، می‌تواند بهبود چشمگیری در عملکرد حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای و افزایش سطح ایمنی و کیفیت استاندارد خدمه رانندگان ایرانی را به همراه داشته باشد.

هدایتی خاطرنشان کرد: کنوانسیون AETR شامل مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که در مورد ساعات کاری، استراحت، حداکثر سرعت، بازرسی و نگهداری خودروها، محدودیت‌های سنی، و شرایط کاری خدمه رانندگان تعریف شده است.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این معاهده توسط مراجع عالی بین‌المللی ناظر بر حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله کمیته حمل‌ونقل زمینی کمسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در اروپا (UNECE-ITC) و اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (IRU) و مجمع جهانی راه (PIARC) تهیه شده و توسط بسیاری از کشورها به‌عنوان یک استاندارد بین‌المللی اجباری در نظر گرفته می‌شود و عدم اجرای آن با جرائم مالی و محرومیت‌های سنگین روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت در خاتمه یادآور شد: با تصویب و اجرای کنوانسیون حمل محمولات فسادپذیر (ATP) و نیز آخرین مراحل استصوابی کنوانسیون حمل محمولات خطرناک (ADR)، موافقت‌نامه کارخدمه (AETR) ناوگان جاده‌ای، سومین کنوانسیون عمده حمل‌ونقل بین‌المللی است که سیر مراحل تصویب آن در دولت سیزدهم در حال ثمربخشی است.