شناسهٔ خبر: 16544 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح شد:

توضیحات بانک مسکن درباره کارمزد ضمانت فروش اقساطی مسکن/ بانک مرکزی اجازه اخذ کارمزد ۶ درصدی به ما می‌دهد

محمد حسن مرادی مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن گفت: کارمزد تضمین فروش اقساطی مسکن شامل ۴ درصد عاملیت وصول اقساط قرض‌الحسنه و ۲ درصد ضمانت پرداخت خسارات وارده به فروشنده در صورت عدم پرداخت اقساط از سوی خریدار مجموعا ۶ درصد خواهد بود.

محمدحسن مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص بالا بودن کارمزد بانک مسکن برای ضمانت فروش اقساطی مسکن اظهار کرد: بانک مرکزی هنوز کارمزد ضمانت فروش قسطی مسکن را برای بانک مسکن به صورت رسمی و قطعی تعیین نکرده و نرخ کارمزد ۵ درصد اعلامی، رقم مورد نظر بانک مسکن است.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: ما نمی‌خواهیم ضمانت فروش اقساطی مسکن را به انبوه‌سازان محدود کنیم. بلکه می‌خواهیم هر سازنده یا حتی هر دارنده ملکی را که قصد فروش اقساطی مسکن خود را داشته باشد، از طریق بانک مسکن زیر پوشش خود درآوریم.

وی افزود: ممکن است برای شروع طرح و بازخوردگیری انجام آن، چند ماه اولیه اجرای طرح را با انبوه‌سازان شروع کنیم؛ اما در آینده نزدیک به زودی تضمین و تسهیل فرآیند فروش اقساطی مسکن برای هر مالکی را در دستور کار بانک قرار خواهیم داد.

مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری بانک مسکن با خرده فروشندگان مسکن قسطی مانعی برای اجرای طرح نیست یا اینکه می‌خواهید آنها را در قلب گروه‌های بزرگ ساماندهی کنید؟ گفت: در هر صورت نتیجه کار فرقی نمی‌کند؛ چون هر فروشنده نهایتا یک یا دو واحد را خریداری می‌کند؛ هیچ انبوه‌سازی نمی‌تواند مجموعه ۳۰۰ واحدی را به یک نفر به صورت قسطی به فروش برساند. انبوه‌ساز یک مجموعه ۵۰۰ واحدی ساخته و حال می‌خواهد آنها را تک به تک بفروشد. بنابراین برای بانک فرقی نمی‌کند که با انبوه‌ساز قرارداد ببندد یا با مالک ‌تک‌واحدی.

وی خاطرنشان کرد: تضمینی که بانک مسکن انجام می‌دهد با سایر تضامین بانکی متفاوت است؛ ما در این فرآیند دو رفتار مجزا را در دستور کار داریم: یکی اینکه به فروشنده بابت پرداخت اقساط از سوی خریدار تضمین می‌دهیم که اگر خریدار در پرداخت اقساط ناموفق بود، بانک خسارت وارده به فروشنده را جبران کند و دیگر اینکه عاملیت وصول اقساط هستیم. به همین دلیل است که باید بانک مرکزی در خصوص نرخ تضمین این نوع قرارداد تصمیم‌گیری کند و نمی‌توان بر اساس نرخ‌های مصوب موجود و ضمانت‌نامه‌های مرسوم بانکی، نرخ این نوع خدماتی که بانک مسکن به فروش اقساطی مسکن ارائه می‌دهد را تعیین کرد.

این مقام بانک مسکن تأکید کرد: بر اساس قوانین موجود و مصوبات بانک مرکزی، «عاملیت وصول اقساط قرض‌الحسنه» چهار درصد کارمزد دارد. همچنین بانک عامل برای ارائه «ضمانت تقبل خسارت فروشنده»، حق دریافت دو درصد کارمزد را دارد که مجموعا می‌شود ۶ درصد کارمزد بانک مسکن؛ با این حال ما اعلام کرده‌ایم که برای وارد آمدن فشار کمتر به خریدار، حاضر به اخذ پنج درصد کارمزد ضمانت فروش اقساطی مسکن هستیم. در حالی که اگر بخواهیم قانونی عمل کنیم، باید بیش از پنج درصد کارمزد از خریداران دریافت کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در این‌باره که چرا با وجود اخذ تعهدنامه رسمی از خریدار مبنی بر در رهنِ بانک مسکن بودنِ واحد مسکونیِ خریداری شده و انتقال آن به بانک مسکن در صورت عدم پرداخت اقساط، باز هم دو درصد به عنوان کارمزد ضمانت از مشتری دریافت می‌شود؟ بیان کرد:‌ بانکداری ایران مانند اروپا و آمریکا نیست که اگر ملکی در رهن بانک آمد و مشتری نتوانست از پرداخت اقساط تسهیلات بربیاید، بانک نیز بلافاصله آن ملک را به املاک خود بیفزاید؛ ماده ۳۴ قانون ثبت در بخش اجرائیات مشکلات زیادی برای بانک‌ها ایجاد می‌کند. ملکی داریم که فردی به عنوان وثیقه بانکی در رهن بانک گذاشته، اما سال‌هاست که نتوانسته‌ایم آن ملک را به ازای بدهی اقساط معوقه از گیرنده تسهیلات مطالبه کنیم./

نظر شما