شناسهٔ خبر: 165559 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

راه‌اندازی نمایشگاه مجازی طرح‌های فناورانه رویداد راه هوشمند

حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: نمایشگاه مجازی طرح‌های فناورانه رویداد راه هوشمند Smartroad 2023 با بیش از ۱۰۰ طرح فناورانه راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حمزه ذاکری، رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: نمایشگاه مجازی طرح‌های فناورانه رویداد راه هوشمند Smartroad 2023 با بیش از ۱۰۰ طرح فناورانه با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی پس از برگزاری رویداد فناورانه راه هوشمند در آذرماه سال ۱۴۰۲ توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باهدف ایجاد حرکت علمی و صنعتی کشور در جهت تحول در حمل‌ونقل جاده‌ای، هوشمندسازی در اجزای مختلف به‌عنوان صنعتی شتابان و مؤثر با مشارکت قابل‌توجه فناوران، فعال نخبگان، دانش‌بنیان‌ها، استارت‌آپ‌ها، ایده‌های برتر با نظر داوران انتخاب شدند.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، راه هوشمند را مفهومی نوین در مدیریت حمل‌ونقل بر پایه فناوری‌های نوظهور در تجهیزات و پلتفرم‌های هوشمند و هوش مصنوعی که مهم‌ترین مأموریت آن افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح ایمنی است.

ذاکری افزود: برگزاری این رویداد آلبومی متنوع از ایده‌های کاربردی و باارزش را برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این حوزه ایجاد کرد که رویکرد آن بهره‌برداری اجرایی از ایده‌های نوین با حضور صاحبان ایده در پروژه‌های اجرایی است، فراهم کرد.

وی ادامه داد: در این راستا و باهدف ثبت طرح‌ها برای امکان ارجاع دائمی توسط دفاتر تخصصی و سرمایه‌گذاران به‌منظور توسعه اکوسیستم نوآوری، نمایشگاه مجازی رویداد فناورانه راه هوشمند ایجاد و راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: این نمایشگاه از طریق آدرس

 https://www.panoman.ir/vt/rahdari/vexpo2023-3/

 https://irsmartroad.ir/

 https://tc.rmto.ir قابل بازدید است.

به گفته رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، این نمایشگاه باهدف معرفی و پشتیبانی از توسعه محصولات بومی و انتقال فناوری‌های روز دنیا با ۱۰ محور کلیدی از جمله "یکپارچه‌سازی و اتصال داده‌ها"، "مدیریت کلان داده و استخراج دانش"، "خودروهای خودران و زیرساخت‌های لازم"، "هوش مصنوعی"، "اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین" و "استانداردسازی سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند" برگزار می‌شود.

ذاکری تصریح کرد: "ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش اثربخشی سامانه‌ها"، "کالیبراسیون خودکار سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند"، "شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی و مدیریت تقاضای سفر"، "مکان‌یابی"، "جانمایی و روش‌های سرمایه‌گذاری سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند" و "ایده آزاد" از دیگر محورهای برگزاری این نمایشگاه است.

وی با بیان این‌که نمایشگاه مذکور با محوریت مأموریت‌های اصلی سازمان و راهبری مرکز مدیریت راه‌های سازمان و مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری طراحی شده و با نام صاحب طرح و حفظ مالکیت معنوی ایده‌پرداز، قابل بازدید جامعه فنی و مهندسی است، افزود: سبد نوآوری‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امروز بیش از هر زمان دیگری به یمن مشارکت و حضور نخبگان و فناوران غنی شده و طرح‌ها و پیشنهادهای درخشانی که هرکدام می‌تواند منشأ یک تحول باشد امروز در دسترس است.

به گفته ذاکری در سال ۱۴۰۲ با مشارکت کلیه معاونت‌ها، دفاتر تخصصی سازمان، ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور، بیش از ۴۰ پروژه دانش‌پایه، مورد حمایت قرار گرفته که منجر به تقویت بخش فنی این صنعت شده است. همچنین طرح‌های منتخب رویداد در اولویت حمایت توسط سازمان و معاونت علمی قرار گرفته است.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری با اشاره به برنامه‌ریزی گسترده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۱۴۰۳ در خصوص توسعه نوآوری در موضوعات تخصصی و فعال‌سازی و تقویت کارخانه نوآوری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد.