به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راهآهن، محسن ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و توسعه فناوری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، با توجه به نامگذاری روز پنجم هفته ایمنی سال ۱۴۰۳ با عنوان “آموزش و پژوهش، پیشنیاز ایمنی راهآهن”، به تشریح اقدامات پژوهشی راهآهن در ارتباط با ارتقای ایمنی در حوزه حمل و نقل ریلی پرداخت و گفت: با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم راهآهن که ایمنی را پیشنیاز تمام فعالیتها میدانند، موضوعات مرتبط با ارتقای ایمنی در راهآهن در اولویت محورهای پژوهشی قرار دارد و بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در حوزه ارتقای ایمنی در دولت سیزدهم از طریق نخبگان، مراکز علمی و پژوهشی و شرکتهای دانشبنیان انجام شده است.
ابراهیمی با اشاره به تعداد قابل توجه پروژههای نخبگی جایگزین خدمت و پروژههای تعریف شده از طریق سامانه ساتع در راهآهن ج.ا.ا. گفت: برخی از پروژههای مهم اتمام یافته شامل ارتقا سطح ایمنی و مهارتی کارکنان شرکت راهآهن ج.ا.ا با بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی (VR)، مقاومسازی و رفع آسیبپذیری زیرساخت و ابنیه فنی راهآهن (پل، ترانشه، تونل، ایستگاه، سوزن، زیرسازی خطوط شبکه و …)، طراحی سامانهها و روشهای پایش و مدیریت ریسک عوامل طبیعی و غیرطبیعی موثر در وقوع سوانح و شبه سوانح، روشهای مقابله با پدیدههای طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان شن در مناطق ماسهگیر و …، بررسی و رفع مسائل مرتبط با عیوب ناوگان از جمله خرابی یا شکست چرخ و محور و بوژی، ارتقای سیستمهای کنترل، تعلیق و ترمز و جلوگیری از خروج از خط ناوگان، شناسایی و هشدار برخورد ناوگان با موانع، روشهای پیشگیری و مقابله با حریق ناوگان، روشهای مقابله با سرقت قطعات و تجهیزات و … میباشد. همچنین ۸ پروژه نخبگی و ۱ پایاننامه دکترا و ۳ پروژه فراخوان شده توسط سامانه ساتع در حوزه ایمنی در حال اجرا میباشد.
وی ادامه داد: ۴ پروژه نیز در سال جاری در سامانه ساتع فراخوان شده است که در ارتقای ایمنی زیرساخت، ناوگان، و بهرهبرداری و پیشگیری از سوانح و شبه سوانح اثر مستقیمی خواهند داشت که شامل استفاده از فناوری پهپاد برای پایش وضعیت سلامت ابنیه فنی راهآهن، طراحی و ساخت سیستم خودکار تشخیص موانع ریلی، اصلاح فرآیندهای نظارتی به منظور ارتقای ایمنی چرخ و محور با استفاده از روشها و فناوریهای پیشرفته، و امکانسنجی استفاده از فناوریهای نوین به منظور ارتقای فناوری پیشرانه لکوموتیوها میشود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و توسعه فناوری شرکت راهآهن با اشاره به سابقه سه دههای فعالیتهای پژوهشی در راهآهن در قالب پروژههای پژوهشی پیمانی، پروژههای پژوهشی امانی، طرحهای نخبگی و حمایت از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی ادامه داد: طرحهای پژوهشی و تخصیص منابع در دولت سیزدهم با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم راهآهن، با رویکردی کاملاً کاربردی و بر اساس نیازها و مسائل اولویتدار صنعت حمل و نقل ریلی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در زمینههای مختلف از جمله ارتقای ایمنی، ارتقای فناوری و ارتقای بهرهوری و با هدف توسعه و نفوذ فناوری، داخلیسازی قطعات و تجهیزات و اصلاح فرآیندها تعریف و انجام میشود.
وی در پایان با اشاره به تجربیات برجسته علمی و فناورانه مدیرعامل راهآهن در جایگاههای مسئولیتی متعدد علمی، صنعتی و مدیریتی کشور گفت: امید است با نگاه ویژه ایشان، و با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته جهت انجام اقدامات تحولآفرین در این حوزه راهبردی، شاهد ارتقای صنعت حمل و نقل ریلی از وضعیت فعلی، که ناشی از رویکردهای غیرراهبردی و تصمیمات بعضاً غیرعلمی گذشته بوده است، به جایگاه شایسته این صنعت از نظر ایمنی، فناوری و بهرهوری باشیم.