شناسهٔ خبر: 16613 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری جلسه ستاد بازآفرينی محلات هدف استان بوشهر

جلسه جلسه ستاد بازآفريني محلات هدف استان بوشهر با حضور استاندار – مديركل راه و شهرسازي استان و مديران ديگر دستگاه‌هاي اجرايي استان در استانداري بوشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان بوشهر، استاندار بوشهر گفت: بر اساس قانون ارایه خدمات به سکونت‌گاههای غیر رسمی ممنوع است برهمین اساس باید وضعیت این مناطق در هفت محله جنوبی شهر بوشهر در زمینه ارائه خدمات تعیین تکلیف شود.

مصطفی سالاری با بیان اینکه بافت تاریخی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی دو مقوله جدا هستند افزود: بافت تاریخی در مکانی مناسب قرار دارد که به سبب مراقب نشدن دچار مشکل شده است.

وی یادآورشد: مقررات محدودیت‌هایی در ارائه خدمات به بافت‌های تاریخی ایجاد کرده است.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه ارائه خدمات ایمنی در بافت تاریخی بوشهر با مشکلاتی مواجه است گفت: طرح‌های زیرساختی بافت تاریخی بوشهر نیازمند بازنگری است که در این حوزه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری پروژه‌های مختلفی تدوین کرده که هنوز اجرایی نشده است.

سالاری افزود: بافت تاریخی بوشهر بدلیل ویژگی خاص از ظرفیت‌های مهمی در حوزه گردشگری و فرهنگی برخوردار است.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر نیز گفت: بافت تاریخی بوشهر هویت فرهنگی این شهر است بر همین اساس احیاء آن ضروری است اما اکنون تنها در ستاد بازآفرینی خلاصه شده است.

سیدمحمدحسن باستی افزود: اجرایی شدن طرح‌های تدوین شده در زمینه زیرساخت‌ها سبب احیا بافت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: مساحت سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در استان بوشهر ۷۷۰ هکتار است که ۳۰ درصد جمعیت این استان در آنها ساکن هستند.

فرزاد رستمی در نشست ستاد بازآفرینی محلات هدف استان بوشهر افزود: سطح وسیعی از محله‌ها دچار مشکلات و آلودگی‌های اجتماعی هستند که بیشتر در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است و نیاز به ساماندهی دارد.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت استان بوشهر یک میلیون و ۳۲ هزار و ۹۴۹ نفر اعلام شده است.

شهرستان بوشهر با ۲۵۸ هزار و ۹۰۶ نفر بیشترین و دیلم با ۳۱ هزار و ۵۷۰ نفر کمترین جمعیت استان بوشهر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآورشد: در استان بوشهر ۹۳۴ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده و ضروری است نسبت به احیا و توانمندسازی آنها اقدام‌های جدی انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر تصریح کرد: اقدام‌های انجام شده تاکنون کافی نبوده و همچنان نیازمند تمهیداتی برای بهسازی این بافت‌ها هستیم.

رستمی گفت: برای احیا بافت‌های فرسوده و تاریخی سند ملی راهبردی تدوین شده که طرح‌های مختلفی در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به تشکیل کمیته‌های تخصصی در این حوزه افزود: کمیته‌های اجتماعی و فرهنگی، توانمندی، زیرساختی و کمیته حقوقی در سند ملی راهبردی تعیین شده است.

رستمی یادآور شد: دفتر خدمات نوسازی و تسهیل‌گری احیا بافت فرسوده در برازجان راه‌اندازی شده است که به مانند شهردار عمل می‌کند و با بررسی مشکلات بافت و شرکت ساکنان در دوره آموزشی زمینه جذب سرمایه‌گذار فراهم می‌شود.

نظر شما