شناسهٔ خبر: 16645 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سردار مهری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

۵۰ درصد تلفات رانندگی به علت امداد و نجات دیرهنگام/ انتظارات برای کاهش آمار جانباختگان تصادفات باید متناسب با اعتبارات باشد

تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه طبق آمار ۵۰ درصد کشته‌شدگان سوانح رانندگی به علت به هنگام نبودن خدمات امداد و نجات تلف شده‌اند گفت: باید نسبت به افزایش و نوسازی ناوگان اورژانس کشور و در نظر گرفتن اورژانس‌های هوایی اقدام لازم انجام شود.

سردار تقی مهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری رشد روز افزون خودروهای سواری و توسعه محورها و جاده‌های سراسر کشور گفت: باید برای ادامه روند کاهشی تصادفات و تلفات جاده‌ای تدابیر جدی‌تری در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد تلفات رانندگی کشور در محور برون‌شهری و ۲۵ درصد در محورهای درون‌شهر است یادآور شد: در چنین شرایطی توجهات٬ برنامه‌ریزی‌ها و اعتبارات باید در حمل و نقل برون‌شهری متمرکز شود.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: طبق آمار ۵۰ درصد کشته‌شدگان سوانح رانندگی برون‌شهری نیز بر اثر به هنگام نبودن خدمات امداد و نجات جان باختند به همین دلیل باید نسبت به افزایش و نوسازی ناوگان اورژانس کشور و در نظر گرفتن اورژانس‌های هوایی اقدام لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما باید ساماندهی و بهبود شرایط اورژانس کشور برای کاهش تلفات سوانح رانندگی باشد٬ افزود: در حال حاضر دو مدل امدادرسانی در دنیا رایج است٬ یک روش پزشک سر صحنه است که مداوا بر روی مجروح در محل سانحه انجام می‌شود و دیگری مدل اورژانسی است که مجروح به بیمارستان یا مرکز درمانی منتقل می‌شود که در ایران مدل دوم رایج است.

سردار مهری با تأکید بر اینکه موضوع ایمنی راه‌ها باید به صورت متمرکز پیگیری شود افزود: برای رسیدن به کاهش ۱۰ درصدی تلفات سوانح رانندگی در سال نیاز است باید بودجه و اعتبارات متناسب با توقعات و انتظارات باشد و این اعتبارات نباید با توجه به توسعه راه‌ها و افزایش انواع خودروها ثابت بماند؛ در حال حاضر با امکانات موجود بیشترین و بهترین بازده برای روند کاهشی تصادفات را داشته‌ایم و برای ادامه این روند نیاز به افزایش اعتبارات است.

وی ایمنی خودرو و تغییر رفتار رانندگان را از دیگر مسائل مهم تأثیرگذار در ایمنی و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی برشمرد و افزود: باید حتما از سیستم‌ها و فناوری‌های نوین نیز برای کاهش تصادفات بهره برد و همزمان با رشد تکنولوژی روش‌های ایمنی نیز به‌روز شود.

رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: اصلاح قوانین و مقررات نیز یکی دیگر از محورهایی است که از این طریق می‌توان بر رفتار راننده تأثیر مستقیم گذاشت و از تصادفات جلوگیری شد.

وی یادآور شد: پلیس راهور ناجا برای میزان کاهش تصادفات رانندگی پیشنهادات خود را به دولت برای درج در برنامه ششم توسعه ارائه کرده علاوه بر این کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز پیشنهاداتی را برای درج در لایحه برنامه ششم توسعه دارد که توجه به این پیشنهادات ضروری است./

نظر شما