شناسهٔ خبر: 166624 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد؛

تامین بیش از ۴۵ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تامین ۴۵ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ۶۰ نقطه برای شهرک سازی شناسایی شد و مطالعات مکان‌یابی این شهرک‌ها به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری با خبرنگاران که امروز ۲۳ اردیبهشت در محل سازمان برگزار شد به تشریح اقدامات آن سازمان پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم موجودی زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن صفر بود که موفق شدیم در همکاری با سایر بخش‌ها و  در یک کار جهادی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود بیش از ۴۵ هزار هکتار رابرای اجرای قانون جهش تولید مسکن تامین کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: ۶۰ نقطه برای شهرک سازی شناسایی شد و مطالعات مکان‌یابی این شهرک‌ها به اتمام رسید و ساخت ۵ شهرک جدید در محدوده تهران در مراحل مختلف به تثبیت رسیده است که در صورت تصویب به مرحله اجرا می‌رسد.

مالکی گفت: مراحل آماده‌سازی بیش از ۱۵۰۰ سایت‌ انجام شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: طرح‌های جامع و تفصیلی تعدادی از شهرک‌ها انجام شده و شهرک‌سازی در کشور آغاز شده است.

مالکی با تاکید بر اینکه میزان زمین تهیه شده، کیفی‌سازی ساخت و ساز و حجم کارهایی که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور انجام شده و در حال انجام است قابل مقایسه با سایر طرح‌ها نیست، گفت: با اراده‌ای که در دولت وجود داشت بیشترین تعاملات را در سال‌های گذشته در بخش زمین شاهد بودیم. همچنین منابع برای آماده سازی پروژه‌ها از طریق مولدسازی و منابع داخلی تامین شد تا منابع اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تنوع ساخت طرح نهضت ملی مسکن نشان از این دارد که این طرح به خوبی در حال اجراست. روش‌هایی از جمله انبوه سازی، مشارکت مردم، خودمالکی، گروه‌های ساخت و تمامی روش‌ها به کار گرفته شده است تا طرح نهضت ملی مسکن به بهترین شکل اجرایی و عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تشکیل کارگروهی در آن سازمان برای به‌کارگیری مشارکت مردم در روش‌های ساخت برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

تامین اراضی احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی کارگران توسط سازمان ملی

مالکی پیگیری تامین مسکن کارگران تحت عنوان صنعت شهرها، مسکن هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و سایر اقشار را که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است از مهم‌ترین راهکارهای دولت سیزدهم برای تامین مسکن اقشار مختلف عنوان کرد و افزود: اراضی احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران تامین شد.

بیش از ۶۱ همت اراضی دولتی برای پیشبرد نهضت ملی مسکن مولدسازی شد

مالکی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان مولدسازی از طریق اراضی تحت اختیار آن سازمان توضیح داد: تاکنون بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان اراضی دولتی و ملی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن مولدسازی شده است. از این ۶۱ هزار میلیارد تومان، ۳۴ هزار میلیارد تومان تأمین منابع شده است و ۲۷ هزار میلیارد تومان یا فروش رفته و یا برای فروش اقدام شده است. همچنین از این میزان ۴۸۲۵ هکتار ارزش افزایی و ۱۹۴۵ هکتار مولد سازی شده است و ۲۸۸۰ هکتار نیاز به کار کارشناسی دارد.

ضوابط فرونشست را مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین می‌کند

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تدوین ضوابط فرونشست با یادآوری اینکه این کار برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است تاکید کرد: تمامی اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است با کارهای کارشناسی و همچنین مطالعات فرونشستی که در همکاری با مرکز تحقیقات انجام می‌شود به نتیجه رسیده است و در این کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز نهایت دقت و مراقبت را داشته است.

۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری شناسایی شد

وی همچنین در خصوص این موضوع که چه میزان واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن به شکل پروژه‌های حمایتی و چه میزان از واحدها به شکل سرمایه‌گذاری در حال احداث است، توضیح داد: بر اساس قانون، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شده است تا در ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که بخشی از آنها در روستاها و بخشی در شهرها اجرایی می‌شود در بخش شهری اراضی احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کند.

مالکی افزود: میزان واحدهایی که بر روی اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در حال اجراست بیش از ۹۰۰ هزار واحد توسط سازمان ملی تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پروژه سرمایه‌گذاری در کشور شناسایی شده است که در قالب فراخوان عرضه می‌شود.

واگذاری زمین و مسکن به بومیان متقاضی در جزیره بوموسی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جزیره بوموسی، تصریح‌کرد: سند مالکیت اراضی دولتی این جزیره به نام سازمان ملی زمین و مسکن است که در مجموع یک‌هزار و ۲۵۸ هکتار است. همچنین این سازمان برای بومیان و افرادی که مشمول قانون هستند، زمین و مسکن آماده کرده و واگذار می‌کند.

به گفته مالکی، تاکنون ۲ پروژه در جزیره بوموسی تعریف شده که در یکی از آنها ۱۱۰ واحد توسط سازمان ملی زمین و مسکن ساخته شده و در پروژه دیگر، تعدادی واحد توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در سایر جزایر کشور نیز همچون دیگر شهرها و مناطق، تامین زمین و مسکن از سوی این سازمان انجام می‌شود.

رفع ۳۹۵۶ مورد تعرض از اراضی ملی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص رفع تعرض از اراضی دولتی و ملتی و عملکرد یگان حفاظت آن سازمان توضیح داد: در سال گذشته ۴۹۶۸ مورد وقوع تصرفات اراضی ملی از سوی یگان حفاظت این سازمان گزارش شد. بررسی‌ها نشان داد در ۴۰۰۱ مورد وقوع تعرض به اراضی ملی صحت داشته و ۳۹۵۶ مورد آنها رفع تعرض فوری شد. همچنین برای بقیه موارد نیز پرونده حقوقی تشکیل شده و در دست پیگیری است.

چالش‌های تامین زمین

وی، مهم‌ترین چالش این سازمان در تامین زمین را وجود اراضی کشاورزی در شهرهای فاقد زمین ملی برشمرد و افزود: این مشکلات از جمله در شهرهای شمالی به دلیل محاط بودن این شهرها در بین اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و جنگل‌ها که ممنوعیت تغییر کاربری داریم، وجود دارد. با این حال کار متوقف نشده و از طریق اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام می‌شود.

این مقام مسئول ادامه‌داد: اکنون بیشترین کسری زمین نسبت به متقاضیان در استان‌های فارس، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان، لرستان و همدان است.

وی گفت: همچنین ۵۰۰ هزار نفر متقاضی داریم که در انتظار مانده‌اند و تامین زمین آنان در دستور کار است.