شناسهٔ خبر: 166657 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باهدف ارتقای ایمنی تردد و کاهش تعداد و شدت تصادفات انجام شد؛

اجرای طرح نمایان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با نصب شبرنگ در استان یزد

رئیس اداره ایمنی و ترافیک یزد سرپرست اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد اظهار کرد: به منظور افزایش سطح ایمنی تردد در شبکه راه‌های استان یزد، طرح آشکارسازی و نمایان‌سازی وسایل نقلیه باری در مناطق پرتردد استان در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، رضا حسین زاده از آغاز طرح آشکارسازی و نمایان‌سازی وسایل نقلیه باری در استان یزد به منظور افزایش سطح ایمنی عبور و مرور، کاهش حوادث جاده‌ای، تأمین دید و بهتر دیده شدن وسایل نقلیه حمل بار خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش کاربران به ویژه رانندگان حرفه‌ای، روشی مؤثر برای پیشگیری از وقوع حوادث جاده‌ای محسوب می‌شود، نصب شبرنگ جهت آشکارسازی و بررسی روشنایی ناوگان به همراه آموزش ضمنی نکات ایمنی دیدن و دیده شدن نیز می‌تواند به لحاظ آموزشی تأثیر بسیاری زیادی بر امر آگاهی بخشی و آموزش به کاربران بگذارد.

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک افزود: نمایان‌سازی ابعاد عقب وانت‌بارها و کشنده‌ها، اتاق بار و یدک خودروهای ناوگان حمل بار موجب رؤیت به‌موقع آن‌ها توسط رانندگانی می‌شود که در عقب این خودروها با سرعت بالاتری در حرکت هستند.

حسین زاده اجرای طرح نمایان‌سازی را مبتنی بر ماده ۶۲ آیین‌نامه پلیس راهور مبنی بر ارتقای ایمنی عبور و مرور در راه‌ها دانست و اذعان کرد: رؤیت به‌موقع خودروهای سنگین به رانندگان پشت‌سری این فرصت را می‌دهد تا در مواقع نیاز به سرعت واکنش نشان داده و از بروز تصادف و به بار آمدن خسارت و تلفات جانی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه طرح مذکور با همکاری پلیس راه به صورت رایگان در استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای طرح از سوی رانندگان مورد استقبال قرار گرفته و با همکاری آنان انجام می‌شود.

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، شبرنگ‌ها به نحوی نصب می‌شود که عرض خودرو در ساعات تاریک شب از فاصله ۱۵۰ متری به طور کامل قابل‌رؤیت برای رانندگان عقب باشد.

این مسئول گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در ۶ ماهه اول سال جاری طرح نمایان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باری باید برای ۲۶۰۰ دستگاه ناوگان سنگین و نیمه سنگین و ۳۰۰ دستگاه وانت‌بار انجام شود که از ابتدای سال جاری تاکنون بر روی حدود ۵۵۰ دستگاه در شهرستان‌های، اردکان، اشکذر میبد، مهریز، یزد و تفت نصب شده و تا قبل از طرح سفرهای اربعین در کلیه شهرستان‌های استان عملیاتی خواهد شد.

حسین زاده همچنین اظهار امیدواری کرد با توجه به اینکه استان یزد در مسیر چهارراه کریدور شمال جنوب و شرق غرب کشور قرار گرفته و راه‌های استان پذیرای حجم بالای ناوگان حمل‌ونقل از سراسر کشور است با تأمین اعتبار مناسب‌تر این طرح با قوت و سرعت بیشتری در نیمه دوم سال جاری عملیاتی شود.