شناسهٔ خبر: 16676 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نورزاد:

بخش خصوصی به پول گرفتن از دولت عادت کرده‌است

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکاران و راهسازان بخش خصوصی از ورود به هیچ پروژه‌ای استقبال نمی‌کنند و به پول گرفتن از دولت عادت کرده‌اند، گفت: بخش خصوصی کارمند دولت شده است و اگر دولت پول نداشته باشد، ریسک ورود به پروژه را نمی‌پذیرند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه راهسازان و پیمانکاران بخش خصوصی خود را وابسته به دولت می‌داند، به ایلنا گفت: قانون، اجازه واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی را می‌دهد اما بخش خصوصی خود را وابسته به دولت می‌داند و تا دولت اعتباری تخصیص ندهد به هیچ پروژه‌ای ورود نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت، شروع پروژه جدید نیست، ادامه داد: آماده اگذاری آماده واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی هستیم اما بخش خصوصی می‌خواهد همچنان کارمند دولت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت می‌توانیم پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم و چندین بار هم درباره این واگذاری‌ها با شرایط مناسب فراخوان زده‌ایم اما راهسازان استقبال نمی‌کنند.

نورزاد با تاکید بر اینکه بخش پیمانکاری هنوز یاد نگرفته است که باید تامین مالی پروژه‌ها را هم بر عهده بگیرد، گفت: بخش خصوصی وابسته به دولت شده است و اگر دولت توانست اعتباراتی تخصیص دهد، وارد پروژه می‌شوند و اگر پول نداشته باشد هم کاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر راهسازان با توجه به قانون تنظیم می‌توانند وارد طرح‌های نیمه تمام شوند و خودشان سرمایه‌گذاری و خودشان هم با شرایطی که در قانون مشخص شده و آیین نامه اجرایی آن هم آمده، بهره‌برداری کنند اما عادت کردند که کارمند دولت باشند و با دولت کارمندی کار کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به معنای واقعی در این بخش فعال نیست، گفت: وقتی که پول نفت به ۲۷ دلار می‌رسد به طور قطع دولت با محدودیت‌های مالی قابل توجهی مواجه می‌شود بنابراین سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای تجهیز منابع مالی و تنوع بخشی به تامین مالی فکر اساسی کنند.

وی ادامه داد: در حالی که تسهیلات قانونی هم برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌ایم اما بخش خصوصی و پیمانکاران حاضر به هیچ گونه ریسکی نیستند.

نورزاد با بیان اینکه بخش خصوصی کشورمان در این حوزه می‌توانند از تجربیات بخش خصوصی ترکیه و هند استفاده کنند، گفت: تامین مالی از طریق بانک‌ها، تامین مالی از طریق راه اندازی صندوق توسعه پروژه‌های زیرساختی از سوی دولت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به صورت اعطای مجوز سرمایه‌گذاری تا ۱۰۰ درصد، شراکت عمومی- خصوصی (PPP) در تامین مالی زیرساخت‌ها از جمله تجربه کشور هند برای بهبود تامین مالی طرح‌های نیمه تمام است.

وی با اشاره به راهکارهای برون رفت از مشکلات و چالش‌های طرح‌های نیمه تمام در ترکیه اظهار کرد: اولویت‌بندی طرح‌ها براساس پیشرفت فیزیکی، جذب سرمایه گذاری خارجی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام از طریق امضای قرارداد توسعه و حفاظت از سرمایه گذاری با ۵۶ کشور و تضمین‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی شامل معافیت از حقوق و عوارض گمرکی واردات ماشین آلات و تجهیزات و معافیت مالیاتی سرمایه‌گذار، معافیت مالیاتی ارزش افزوده برای خرید ماشین آلات و تجهیزات وارداتی یا محلی و ارائه خدمات پوشش بیمه ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در طرح‌های عمرانی و همچنین شراکت عمومی- خصوصی (PPP) در تامین مالی زیرساخت‌ها از راهکارهای برون رفت از مشکلات طرح‌های نیمه تمام ترکیه است./

برچسب‌ها:

نظر شما