شناسهٔ خبر: 16678 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جلال‌پور در صبحانه‌کاری اتاق بازرگانی با وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتظارات بخش‌خصوصی از برنامه ششم توسعه/ کوچک‌سازی دولت و واگذاری منطقی پروژه‌ها/ اتاق بازرگانی در دوره جدید فعالیت به دنبال یارانه نیست

محسن جلالپور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام انتظارات بخش خصوصی از دولت گفت: اتاق در دوره جدید فعالیت خود هیچ‌گاه دنبال گرفتن یارانه از محل درآمدهای هدفمندی نبود بلکه عدم دخالت دولت و رقابتی کردن اقتصاد و بازار و مبارزه با قاچاق کالا را پیگیری می‌کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن جلال‌پور صبح امروز یکشنبه ۲۰ دی ماه در صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان وی برگزار شد گفت: مواضع اصولی آقای وزیر در طول دوره وزارت و در سال‌های گذشته حکایت از این دارد که بسیار با رویکرد اتاق و بخش خصوصی همراهی داشتند و از این نظر به خاطر شجاعت٬ جسارت و پیگیری ایشان درباره اهمیت دادن به بخش خصوصی بسیار سپاسگزاریم.

وی افزود: تا امروز در جلسات متعدد دولت یا هر جا که بخش خصوصی بود یا حضور نداشت٬ دکتر آخوندی به عنوان نماینده بخش خصوصی هم عمل کرد و من شاهد هستم در بسیاری از جلسات دفاع جدی از مواضعی بخش خصوصی داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید کرد:‌ شرایط بخش خصوصی کشور امروز خوب نیست. وزیر راه و شهرسازی و معاونان او از این وضعیت با خبر هستند. اعتقاد داریم بنگاه‌های بخش خصوصی سرمایه‌های ملی هستند که جایگزین کردن آنها نه با پول به تنهایی آسان نیست چراکه زمان، تجربه، انرژی و فراز و نشیب های فراوانی طی شد که این سرمایه ملی پدید آمد.

وی افزود: هر کدام از شرکت‌های بخش خصوصی به هر دلیل به مشکل و مانعی برخورد کنند و به سمت مرگ و میرایی روند در واقع یکی از سرمایه‌های اصلی کشور به سمت نابودی و اضمحلال رفته است که جایگزینی آن آسان نیست.

جلال‌پور یادآور شد: سرمایه‌های در طول سال‌های گذشته از دست رفته از دست رفت اما نگرانی جدی‌تر بقا و زنده ماندن مجموعه فعالان بخش خصوصی است که در شرایط سخت اقتصادی سال‌های گذشته توانستند خود را حفظ کنند.

وی افزود: امروز خدمات فنی و مهندسی بخش خصوصی ظرفیت بالایی دارد که به دلیل رکود در داخل کشور آنچنان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بنابراین لازم است که شرایط برای حضور در سایر کشورها فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد:‌ ما در برنامه ششم انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی با توجه به باوری که آقای دکتر آخوندی و همکاران‌ او دارند در کوچک‌سازی بخش دولتی پیش قدم باشند چون خود آقای دکتر آخوندی از علمداران خصوصی‌سازی واقعی است.

وی ادامه داد: توقع اتاق بازرگانی این است که واگذاری پروژه‌های راه و شهرسازی با یک منطق به بخش خصوصی پیگیری شود چون به نظرم تعریف پروژه‌های جدید در دولت به لحاظ وضعیت نامطلوب اعتبارات دولتی و پروژه‌های نیمه‌تمام امکان پذیر نیست ولی ما به عنوان بخش خصوصی پیشنهاد داریم پروژه‌هایی که خود بخش خصوصی می‌تواند به لحاظ طرح، ایده و انجام کار مبدع آن باشد در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد تا از توان این بخش استفاده کند.

وی پس از صحبت های وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: یک پای اصلی پیگیری مطالب مطرح شده اتاق بازرگانی است هرچند که شاید در ادوار گذشته این انتقاد وارد باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: مدرنیته‌ای که به آن در صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی اشاره شد فقط به ظاهر در کشور اتفاق افتاد و دولت و حاکمیت در طول سال‌های گذشته همان روش قبلی خود را مبنی بر دست در خزانه بردن بدون هیچ پاسخ گویی ملاک عمل قرار داد.

وی افزود: دولت هیچگاه فرصتی نداد تا بخش خصوصی شکل بگیرد٬ شرایط کشور در طول ادوار گذشته همواره این طور بود که دولت ها با منابع خدادای تا توانستند تاختند و حضور خود را در عرصه اقتصادی کشور پررنگ کردند.

جلال‌پور یادآور شد: متاسفانه بخش خصوصی عملا در این ادوار نتوانست شکل بگیرد و حتی در جاهایی هم دستش را بالا برد چون دید که آنچه که به لحاظ اجرای قانون و مصوبات اتفاق می افتد برخلاف بازار رقابتی و شکل‌گری و تقویت بخش خصوصی است بنابراین این بخش خیلی در دوران گذشته حضور و فعالیت در اقتصاد کشور پررنگی نداشت.

وی افزود: امیدواریم این دیدگاه ها و مطالبه نجیبانه بخش‌خصوصی مورد توجه دولت قرار بگیرد چون ما امروز به دنبال رقابتی کردن اقتصاد کشور هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید کرد: حداقل در طول ۷ ماه گذشته ما هیچ‌گاه دنبال گرفتن یارانه از محل درآمدهای هدفمندی نبودیم بلکه به دنبال عدم دخالت دولت و رقابتی کردن اقتصاد و مبارزه با قاچاق کالا بودیم. البته ما در پیگیری این رویکردها می‌توانیم نقشی داشته باشیم اما کل کار یک امر بزرگ حاکمیتی است./

نظر شما