شناسهٔ خبر: 16693 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

به منظور كاهش تلفات رانندگی در محورهای روستایی صورت گرفت؛

امضاء تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت راه روستایی و پلیس راهنمایی و رانندگی/ نظارت بر عبور و مرور و رفع نقاط پرحادثه در محورهای روستایی

راه روستایی بر اساس توافق مشترک پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی اقدامات هماهنگ نظارت بر عبور و مرور وسایل نقلیه و هدایت كنندگان حركات گله و رمه، رفع نواقص هندسی نقاط پرحادثه و مستعد حادثه شناسایی شده در محورهای روستایی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در راستای كاهش حوادث ترافیكی و تلفات ناشی از آن در محورهای روستایی و همچنین ارتقای ایمنی و مشخصات راه‌های روستایی از طریق هماهنگی اقدامات نظارت بر عبور و مرور وسایل نقلیه مسافری و هدایت كنندگان حركات گله و رمه، رفع نواقص هندسی نقاط پرحادثه و مستعد حادثه شناسایی شده در محورهای یاد شده تا پایان برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه همكاری مشترك میان سرهنگ محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور ناجا و سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۲۰ دی ۹۴ و در هشت (۸) بند منعقد شد.

متن این تفاهم‌نامه به شرح ذیل است:

۱. موضوع تفاهم نامه:

 همكاری اداره كل راه و شهرسازی و  پلیس راه استان‌ها در اقدامات هماهنگ نظارت بر عبور و مرور وسایل نقلیه و هدایت كنندگان حركات گله و رمه، رفع نواقص هندسی نقاط پرحادثه و مستعد حادثه شناسایی شده در محورهای روستایی حوزه استحفاظی استان.

۲.  مفاد تفاهم نامه

۲-۱. پلیس راه استان و اداره كل راه و شهرسازی نسبت به شناسایی ظرفیت دهیاران و شوراها در زمینه آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و ارتقای فرهنگ عبور و مرور روستاییان (شامل امكانات آموزشی و اطلاع رسانی و  رسانه های محلی) اقدام می‌نمایند و  برنامه ریزی اقدامات هماهنگ را به تناسب توانمندی دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها  با مشاركت كلیه ادارات و سازمان های استانی انجام  می‌دهند و حداكثر یك ماه پس از ابلاغ این تفاهم نامه، نتیجه هماهنگی را اعلام می‌نماید.

تبصره: با توجه به تجزیه و تحلیل تصادفات سه سال گذشته در محورهای روستایی استان و استخراج بیشترین نوع تصادفات و تلفات (اولویت اول تا سوم)، برنامه های مرتبط با كاهش تلفات ناشی از تصادفات (براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته) در اولویت خواهد بود.

۲-۲. پلیس راه هر استان گزارش ماهیانه مشخصات و مختصات تصادفات راه های روستایی را به مدیریت راهداری اداره كل راه و شهرسازی ارائه می دهد. اداره كل مذكور حداكثر یك هفته پس از دریافت اطلاعات  نسبت به ثبت مختصات و مشخصات در لایه تصادفات سامانه اطلاعات جغرافیایی راه های روستایی استان (GIS) اقدام  می نماید و علاوه بر ارائه آن لایه و نقشه پراكندگی تصادفات به پلیس، نسبت به بازرسی ایمنی، شناسایی علل مرتبط با راه ( علائم و تجهیزات ایمنی، وضعیت و طرح هندسی، حاشیه و حریم راه، تقاطع با سایر راه ها، روسازی و ابنیه فنی) و اعلام برنامه رفع آن ها اقدام می كند. طرفین پیگیری و هماهنگی لازم را برای ثبت برخط مختصات جغرافیایی و اطلاعات توصیفی تصادفات  راه های روستایی در GIS انجام می دهند. ضمناً اداره كل راه و شهرسازی استان ضمن تفكیك و مشخص نمودن محورهای برون شهری استان( محورهای اصلی، فرعی، روستایی) یك نسخه از نقشه كامل GIS محورهای برون شهری تفكیكی را در اختیار پلیس قرار می دهد.

۲-۳.  پلیس راه استان ها و مدیریت راهداری اداره كل راه و شهرسازی درخصوص اقدام هماهنگ برای كنترل هرچه بیشتر ترددها در محورهای راه های روستایی در ایام خاص( اجرای طرح های نوروز، تابستان و زمستان) و زمان اوج سفرها، برنامه ریزی همكاری مشترك را انجام می‌دهند.

۲-۴. اداره كل راه و شهرسازی نسبت به ارائه نقشه و فهرست  محورهای روستایی مورد استفاده وسایل نقلیه سنگین باری و بارهای معدنی به پلیس راه استان اقدام می نماید و پلیس با هدف كنترل تردد بارهایی با بیش از وزن مجاز،  نسبت به اعزام گشت های دوره ای و حضور تصادفی در  محورهای مذكور اقدام می نماید. ضمناً اداره كل راه و شهرسازی به منظور نظارت و كنترل بیشتر در خصوص موضوع، نسبت به واگذاری و تأمین خودروی نامحسوس به پلیس راه استان برای افزایش حضور در محورهای روستایی در حد مقدورات اقدام خواهد نمود.

۲-۵.  پلیس راه استان برنامه ریزی و اقدام ویژه را جهت جلوگیری از تردد وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی و بیمه شخص ثالث (به خصوص موتورسیكلت ها) به عمل خواهند آورد.

۲-۶. اداره كل راه و شهرسازی استان اقدام لازم را برای رفع كمبود علائم افقی و عمودی (خط كشی و تابلوها) و رفع نواقص هندسی نقاط پرحادثه و مستعد حادثه شناسایی شده در محورهای روستایی استان براساس اولویت های اعلامی از طریق پلیس راه استان را به عمل خواهد آورد. بدیهی است تهیه تابلوهای موردنیاز بعهده اداره راه وشهرسازی مربوطه و جانمایی، نصب و نگهداری از تابلوها با هماهنگی پلیس راه استان صورت خواهد گرفت.

۲-۷. ارزیابی اجرای تعهدات طرفین مندرج در مفاد تفاهم نامه بصورت كشوری و در بازه زمانی شش ماهه یا سالیانه توسط هریك از رده ها صورت گرفته و نتیجه برای بررسی موانع اجرایی و تسهیل در اقدامات آتی در جلسات و یا همایش های مشترك مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

۲-۸. این تفاهم نامه در دونسخه كه هركدام حكم واحد را داشته و از اعتبار مربوطه برخوردار می باشد تنظیم گردیده و موجب سلب اختیارات و مسئولیت های قانونی طرفین نمی گردد./

نظر شما