شناسهٔ خبر: 167012 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف مدیریت بهتر راه‌ها و کاهش حوادث جاده‌ای؛

سامانه‌های هوشمند جاده‌ای کشور ارتقا می‌یابند

گلستان رئیس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سال جاری برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای برای تجهیز سامانه‌های هوشمند جاده‌ای از جمله سامانه مدیریت ناوگان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سامانه‌های نظارت تصویری، ترددشمار و ثبت تخلفات در دستور کار این سازمان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)،  منصور فخاران در جلسه همفکری و بررسی عملکرد و برنامه‌های  استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، تهران و البرز که در استان گلستان برگزار شد با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای ارتقای سامانه‌های هوشمند جاده‌ای کشور، اظهار کرد: برنامه‌های توسعه سامانه‌های هوشمند جاده‌ای با افزایش مجوزهای نصب و بهره برداری از این سامانه ها، توسعه نرم افزاری و جذب اعتبارات بیشتر در سال جاری پیگیری و دنبال می‌شود. 

وی حمایت از این سامانه‌ها، ارتقا و هوشمندسازی آن‌ها را در رفاه عمومی مردم و کاهش حوادث جاده‌ای بخصوص در منطقه شمال و شمال شرق بسیار موثر خواند. 

فخاران، رویکرد مرکز مدیریت راههای کشور را رویکرد تبیینی و مردمی دانست و تصریح کرد: برای آموزش نیروی انسانی مراکز کشور نیز برنامه‌هایی در دست اجراست تا با ارتقای دانش و انتقال تجارب نیروها بتوانیم فعالیت‌ها و خدمات گسترده‌ای را برای شکوفایی و توسعه راه‌ها و حوزه حمل و نقل کشور ارائه کنیم. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در مدیریت بهینه راه‌ها و در نهایت کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای گفت: هم اینک در سطح جاده‌های استان ۱۴۴ سامانه هوشمند اعم از نظارت تصویری، ثبت تخلفات جاده ای، تردد شمار و توزین در حال حرکت و سامانه مدیریت ناوگان راهداری، سامانه پیام متغیر و ترافیک نما فعال است. 

عادل مصدقی در جلسه همفکری و بررسی عملکرد و برنامه‌های  استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، تهران و البرز، اظهارداشت: برای توسعه این سامانه‌ها بخصوص در نقاط حساس و آسیب‌پذیر و بحرانی راه‌ها در سال جاری اقدام شده تا با هماهنگی پلیس راه از حوادث جاده‌ای و آسیب به راه‌ها از جمله اضافه تناژ جلوگیری بعمل آید. 

مصدقی همچنین گفت: به منظور دسترسی‌های موردی به سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در استان‌های مجاور  در مواقع بحران، پیگیری‌های مستمر انجام شده است. 

مصدقی با بیان اینکه شیوه‌های نوین مدیریتی بر مراکز مدیریت راه‌های کشور و بهره برداری از سامانه‌ها و فناوری‌های جدید کمک بهتری به مدیریت بهینه راه‌ها و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای خواهد کرد. 

وی مراکز مدیریت راه‌ها را بخش فرامعاونتی برای اداره کل و دسترسی عموم مردم بیان کرد و  ادامه داد: بهره برداری و استفاده از ظرفیت‌های موجود این مراکز در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های مدیریتی بسیار موثر و سودمند است. 

در این جلسه عملکرد سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های  استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، تهران و البرز برای مراکز مدیریت راه‌ها در سال ۱۴۰۳ بررسی شد. 

حضور در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و بازدید از ساختمان در حال ساخت راهدارخانه مرکزی گلستان از برنامه‌های سفر یکروزه رئیس مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به استان گلستان بود.