شناسهٔ خبر: 167030 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

از سوی مدیر HSE سازمان بنادر برای کارشناسان مربوطه در بندر امام خمینی (ره)

منشور راهبردی اهداف و اقدامات عملیاتی حوزه HSE در حوزه بنادر تشریح شد

گرایلو مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) با اشاره به کاهش نرخ حوادث و سوانح در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) نسبت به سال‌های گذشته گفت: در قالب منشور راهبردی اهداف و اقدامات عملیاتی حوزه HSE، برنامه‌هایی به صورت اختصاصی برای بنادر تهیه و تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان عبدالله جعفری مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مشترک با مدیران و کارشناسان حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) ضمن تبیین و تشریح منشور راهبردی اهداف و اقدامات عملیاتی در این حوزه، پیگیری، نظارت و تطبیق کامل الزامات ایمنی و توسعه و ترویج فرهنگ ایمنی بین آحاد مدیران و کارکنان را دو راهبرد عمده در این بندر بزرگ تجاری عنوان کرد.

در جریان این نشست که با حضور ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، جمعی از اعضای شورای اداری این اداره کل و کارشناسان HSE شرکت‌های بخش خصوصی مجتمع بندری امام خمینی(ره) برگزار شد، مفاد منشور راهبردی اهداف و اقدامات عملیاتی حوزه بنادر تبیین و تشریح شد.

عبدالله جعفری با اشاره به وظایف حاکمیتی سازان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی ایمنی بنادر کشور که نقش عمده‌ای در تجارت، صادرات و واردات کالاهای اساسی دارند و همچنین در راستای حفظ ارکان پایداری و تداوم کارکرد بنادر، برنامه‌ها و اقدامات متعددی را برنامه ریزی و سیاست‌گذاری کرده است.

جعفری تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در قالب این اقدامات و برنامه ها قصد دارد همراه با ارائه خدمات ارزان‌تر و سریع‌تر به مشتریان، شاهد بنادر ایمن‌تری باشد که در آن تمامی نیروهای انسانی شاغل در محیط کار ایمن مشغول به فعالیت باشند.وی در تبیین برنامه‌ها و اقدامات متعدد این حوزه برای ایمن‌تر کردن بنادر، ارتقاء فرهنگ عمومی ایمنی برای مدیران و کارکنان با برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی متناوب و پیوسته، ارزیابی و تطبیق استانداردها و الزامات این حوزه را از اهم این برنامه‌ها برشمرد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) در خصوص راهبردهای ایمنی در سطح منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با اشاره به موفقیت‌های اخیر این بندر بزرگ تجاری در کاهش نرخ حوادث و سوانح در مقایسه با سال‌های گذشته و تلاش بی‌وقفه مدیران و کارشناسانHSE بخش‌های مختلف این اداره کل اظهارداشت: در قالب منشور راهبردی اهداف و اقدامات عملیاتی حوزه HSE، برنامه‌هایی به صورت اختصاصی برای بنادر تهیه و تدوین شده است.

وی پیگیری، نظارت و تطبیق شاخص های HSE در بخش‌های حاکمیتی و شرکت‌های بخش خصوصی و ارتقاء فرهنگ ایمنی بین آحاد مدیران و کارکنان را از اهم این برنامه‌ها دانست تا در ادامه روند مثبت ارتقاء شاخص‌های ایمنی شاهد تداوم این روند در سال 1403 باشیم.

ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در این نشست با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های جاری در بنادر کشور، از جمله منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با همکاری کارگزاران و فعالان بخش خصوصی انجام می‌شود، تمرکز بر نظارت بر فعالیت‌های این دسته از فعالان را مهم عنوان کرد و تصریح کرد: ناظران و کارشناسان HSE می‌باید به منظور اجرا و پیاده‌سازی الزامات ایمنی تمام همت و تلاش خود را به کار بگیرند.

گرایلو گردآوری و ارائه مستندات در فرآیند ارزیابی و ممیزی را یکی از عوامل مهم در موفقیت در این فرایند عنوان کرد که می‌تواند بخش عمده ای از کوشش ها و فعالیت‌های این اداره کل در زمینه پیاده‌سازی الزامات و ارتقاء شاخص‌های ایمنی را منعکس کند.

در ادامه این نشست با اهدای لوح سپاس به امضای محمدحسن نامی رئیس سازمان و دبیر شورایعالی مدیریت بحران که در آن به تلاش‌های اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در عرصه‌های مدیریت بحران، امدادرسانی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اشاره شده بود، از زحمات ابوطالب گرایلو و کارکنان این اداره کل قدردانی شد.