شناسهٔ خبر: 167268 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مبادله ۷۵ میلیون پیام هوانوردی در سال ۱۴۰۲ برای ایمنی پروازها

غضنفری مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از مبادله بیش از ۷۵ میلیون پیام هوانوردی اعم از پیام‌های سلامتی پرواز و اطلاعات هوانوردی در بستر شبکه AFTN طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، کمال الدین غضنفری از مبادله بیش از ۷۵ میلیون پیام هوانوردی اعم از پیام‌های سلامتی پرواز و اطلاعات هوانوردی در بستر شبکه AFTN طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با وجود دانش مهندسی مخابرات هوانوردی و IT، همکاران ما در این اداره‌کل، هم اکنون سیستم‌ها و شبکه‌های هوانوردی را بومی‌سازی کرده‌اند و تمام سامانه‌های هوانوردی کشور به صورت کاملاً ایمن و یکپارچه خدمت رسانی می‌کنند.

مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: پیش از این در زمینه تهیه تجهیزات، سامانه‌ها و سوییچینگ‌های هوانوردی به خارج از کشور وابستگی داشتیم، اما به همت همکاران متخصص در حال حاضر بسیاری از سامانه‌های ما بروز شده‌اند و نمونه‌های آن سامانه‌های ASUR، INFPL converter، TELECOM، EFSS، FDP، IFPS و IPASS و یا شبکه AFTN هستند.

وی گفت: AFTN یک شبکه بین‌المللی است که در آن پیام‌های هوانوردی زیادی در زمینه تامین سلامتی پروازها مبادله می‌شود و این شبکه مهم، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های هوانوردی جهان را در بستری امن به یکدیگر متصل کرده است.

غضنفری بیان کرد: سامانه‌های ASUR و EFSS اواخر سال گذشته با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی و مدیرعامل محترم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به بهره‌برداری رسید و به همت همکاران این اداره‌کل هم اکنون سامانه ‌ EFSS در ۱۴ فرودگاه کشور فعال شده است.  

وی با بیان اینکه سامانه EFSS تمام اطلاعات پروازهای هوایی در فرودگاه‌های کشور را در اختیار دارد و به صورت یکپارچه می‌تواند ایمنی پروازها را تامین کند، گفت: از طرفی با راه‌اندازی و بومی‌سازی سامانه  ASUR توسط متخصصان دانش مهندسی مخابرات هوایی و فناوری اطلاعات در این اداره کل بیش از ۱۰ میلیون یورو در این زمینه صرفه‌جویی ارزی شده و آنتن‌های این سامانه هم اکنون در فرودگاه‌های مختلف کشور پس از مکان‌یابی، نصب و راه‌اندازی شده است.

غضنفری تاکید کرد: این سامانه با دریافت سیگنال‌های ADS-B  می‌تواند هر لحظه موقعیت آنی و لحظه‌ای هواپیما را در آسمان کشور رهگیری کند و ۱۰۰ درصد این سامانه بر اساس نیازهای هوانوردی کشور بومی‌سازی شده و سالانه از خروج ارز زیادی از کشور جلوگیری می‌کند.

وی افزود: مرکز عملیات امنیت شرکت فرودگاه‌ها با پایش مداوم بسترهای هوانوردی و فرودگاهی کشور از سامانه‌ها محافظت می‌کند تا زیرساخت‌های شرکت بتوانند در شرایط نرمال و مناسب خدمت‌رسانی کنند و برای محافظت کامل از این سیستم‌ها، شبکه‌های هوانوردی و فرودگاهی کشور ایزوله شده‌اند تا از این طریق، ورود ترافیک‌های مخرب نیز به داخل شبکه هوانوردی و فرودگاهی کشور کنترل و خنثی شود.

مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی با اشاره به ''۱۷ می'' روز جهانی مخابرات هوانوردی از تلاش‌ها و اقدامات همه همکاران خود در این اداره کل تقدیر کرد و افزود: همکاران ما بدون آنکه دیده شوند در پشت صحنه صنعت هوانوردی کشور نقش آفرینی می‌کنند و تلاش‌های بی‌بدیل آن‌ها در ایمنی صنعت حمل و نقل هوایی کشور بر کسی پوشیده نیست.

غضنفری یادآور شد: تمام تلاش همکاران ما در این اداره کل به عنوان بخشی از جامعه بزرگ عملیات هوانوردی، تامین سلامتی پروازها با رعایت تمام مصوبات، کنوانسیون‌ها و استانداردهای بین المللی مخابراتی است تا بتوانیم با اطمینان کامل در صنعت هوانوردی کشور نقش آفرینی کنیم.

وی اظهار کرد: هدف این کنوانسیون‌های بین‌المللی هوانوردی در جهان، ارایه سرویس‌های مخابراتی و برقراری مناسب ارتباطات در ناوبری هوایی است و این مهم برای سلامتی، نظم و کارایی ناوبری هوایی جهان بسیار ضروری است.

غضنفری یادآور شد: قوانین استاندارد برای مخابرات هوانوردی نخستین بار توسط شورای ایکائو در سال ۱۳۲۸ بر اساس مفاد ماده ۳۷ کنوانسیون و معاهده‌نامه سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شیکاگو تحت عنوان انکس ۱۰ توصیه شده است و این مفاد قانونی از اول مارس ۱۹۵۰ قابلیت اجرایی پیدا کرد و ما نیز در این اداره‌کل مجری این قوانین بین‌المللی مخابراتی و هوانوردی هستیم.