شناسهٔ خبر: 167833 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ضوابط عمومی طراحی نمای شهری تصویب و ابلاغ شد

مصورزاده معاون شهرسازی و معماری قم در راستای ارتقای کیفیت سیمای شهری به عنوان حق عمومی، و تحقق شاخص های معماری ایرانی- اسلامی و کاهش ناهماهنگی بصری، ضوابط عمومی نمای شهری از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری کشور تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، صابر مصور زاده معاون شهرسازی و معماری اظهار کرد: ضوابط ابلاغی شورایعالی در خصوص طراحی نمای شهری توسط کمیته سیما و منظر شهری، تدقیق، تکمیل و بومی سازی می شود و مبنای صدور مجوزهای ساختمانی قرار می گیرد.

وی افزود: این ضوابط از زمان ابلاغ برای کلیه معماران، طراحان شهری، دستگاه های تهیه کننده و ناظر و مراجع صدور پروانه لازم الاجرا خواهد بود.

مصورزاده در خصوص جزییات این ضوابط توضیح داد: در ذیل این مصوبات اعلام شده است که در طراحی فرم بنا، حجم، نما و سایر جزییات نمایان نماها، متناسب با هویت مکان اعم از ویژگی های جغرافیایی، فرهنگی و منظر طبیعی شهر و چشم انداز های مصنوع و طبیعی پیرامون بنا باشد.

وی گفت: در طراحی معماری بناهای بزرگ مقیاس، نمای بنا متناسب با دانه بندی های عمومی بافت شهری و ویژگی معماری بومی شهر و در چهارچوب ضوابط حفاظت از بافت تاریخی تعیین شود.

به گفته معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم استفاده از فرم های نامتعارف در طراحی بناها ممنوع است.

مصور زاده تصریح کرد: به منظور ممانعت از تعرض به حقوق عامه  و ایجاد اغتشاش و بد فرمی در سیمای شهری، پیش آمدگی ساختمان در فضای شهری ممنوع بوده و هرگونه پیش آمدگی نسبت به جداره ساختمان، در حد مالکیت زمین قابل انجام و قبول است.

وی گفت: در طراحی نمای بناها اصل بر رعایت سادگی، ایجاد یکپارچگی و پیوستگی در محیط خواهد بود و استفاده از رنگ های نامتعارف نسبت به زمینه در نمای ساختمان ممنوع است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: در طراحی و احداث بناها، جانمایی تاسیسات به صورت نمایان در منظر شهری ممنوع است و این تاسیسات باید با تمهیدات لازم از معرض دید عمومی پنهان بماند.

مصور زاده مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان را مورد توجه قرار داد و گفت: رنگ، بافت و جنس مصالح نما، با اقلیم و بستر طرح باید همخوانی داشته باشد و در این خصوص اولویت با مصالح بوم آورد یا محلی است.

وی تصریح کرد: مصالح نما باید در برابر عوامل جوی نظیر یخبندان، کج باران، هوازدگی و ...مقاومت کافی را داشته باشد و از سوی دیگر، این مصالح موجب آلودگی محیط زیست نشود.

مصور زاده در خصوص نمای شیشه ای ساختمان ها توضیح داد: در نماهای شیشه ای ساختمان های همجوار بزرگراه ها و خیابان های اصلی عبوری شهر، استفاده از شیشه های بازتابی برای نما ممنوع است.

وی گفت: استفاده از مصالح مستحکم در قسمت پایه نما و دارابودن گواهی نامه فنی آتش برای مصالح ساختمان قابل اشتعال الزامی و ضروری است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که حوزه شمول دستورالعمل ابلاغی نمای شهری،  شهرهای جدید، شهرک جدید الاحداث، پروژه های مسکن حمایتی دولتی و کلیه ساخت و سازها در بافت شهری خواهد بود، یادآور شد: ادارات کل راه و شهرسازی استان ها مسئول نظارت عالیه بر مصوبات و اقدامات کمیته های سیما و منظری شهری در شهرداری ها را بر عهده خواهند داشت و به صورت فصلی و طی فرآیند اعلام شده، گزارشی از اجرای این مصوبات را به شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ارسال خواهند کرد.

مصورزاده گفت: پیرو ابلاغ ضوابط عمومی نمای بناهای شهری توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و به منظور تحقق اهداف تدوین شده در ابلاغیه فوق به ویژه بند سه ابلاغیه مذکور، اولین همایش نمای برتر استان قم با همکاری کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر استان قم و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان قم، شهرداری قم و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و با حضور دانشگاهیان کشوری در شهر مقدس قم برگزار شد.

مصور زاده تصریح کرد: هدف از این همایش ترویج و فرهنگ‌سازی معماری بومی و بازیابی هویت شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در قالب مسابقه انتخاب نماهای اجرا شده در سطح شهر قم بوده است.

به گفته معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قم، موضوع قابل توجه در مسابقه فوق، انتخاب نمای ساختمان های نهضت ملی شهر قم به عنوان نمای تقدیر شده و بهره گرفته از معماری بومی و با هویت بوده است.