شناسهٔ خبر: 167901 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه خبر داد؛

بازرسی و گشت مشترک نظارتی از بنگاه‌های املاک استان کرمانشاه

بازرسی و گشت مشترک نظارتی از بنگاه‌های املاک استان کرمانشاه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: گشت‌های مشترک تعزیراتی در حوزه مسکن به‌ویژه برای رسیدگی به تخلفات بنگاه‌های مشاوران املاک فعال شده و با بنگاه‌های معاملات ملکی که اقدام به ثبت کد رهگیری نکنند یا فاقد کد رهگیری باشند، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمانشاه)، دویست و سی و دومین جلسه (سومین جلسه سال ۱۴۰۳) شورای مسکن استان کرمانشاه همزمان با شورای عالی مسکن به‌ریاست محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و با حضور رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و مدیران عضو این شورا در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری برگزار شد. 

رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی مسکن و تصمیمات سران قوا، گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی، کلیه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی شهری در کلانشهرها ۲۵ درصد و در شهرستان‌ها حداکثر ۲۰ درصد است ولی در استان کرمانشاه منتظر هستیم در آینده‌ای نزدیک به جمعبندی مناسبی برسیم که ملاحظات تورمی و درآمدی مردم در آن گنجانده شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه بر رعایت سقف اجاره‌بها از سوی مشاوران املاک و مالکان تاکید کرد و گفت: با توجه به مصوبه سران مشاوران املاک و مالکان موظف و مکلف به اجرای این مصوبه هستند. 

الماسی افزود: دولت سیزدهم چهار اقدام شامل شناسایی خانه‌های خالی، پرداخت وام اجاره، تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها و الزام به ارایه کد رهگیری را برای کنترل این بازار در دستور کار قرار داده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که امکان دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره توسط مستاجران و صاحب‌خانه‌ها فراهم شده، خبر داد و گفت: لازمه استفاده از خدمات این سامانه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان است که در اولین گام امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران، بدون مراجعه به دفاتر املاک به‌صورت رایگان ایجاد شده و هموطنان با مراجعه به سامانه از طریق سایت amlak. mrud. ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن» مب‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از صاحبخانه‌ها اجاره و ودیعه را تا چند برابر نیز افزایش داده‌اند و در صورت‌عدم تمدید مستاجر با نرخ پیشنهادی‌شان از مستاجر، می‌خواهند ملک را تخلیه کرده تا به شخص دیگری اجاره دهد که همین موضوع باعث بروز مشکلات زیادی برای مستاجران شده است.