شناسهٔ خبر: 16818 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

شهری كه بر پايه خطوط يكپارچه حمل و نقلی بايد بنا شود

ریل باس قطار حومه ای خوشبختانه با راه اندازي قطارهای حومه‌ای و مترو بخش قابل توجهي از ترافيك جاده‌ای بین تهران و کرج به ریل منتقل شد.

معضل آلاينده هاي زيست محيطي امروزه در شهرهاي مختلف جهان همچنان قرباني مي گيرد و نه تنها بر جسم مردم، بلكه بر روح و كار افراد در جامعه اثر گذاشته و هزينه هاي مضاعفي را براي هر كشوري رقم مي زند.

بحث مربوط به بنگاه هاي اقتصادي نيز كه سودآوري را با بهره وري در هم آميخته و محيط هاي كسب و كاري را سود آور دانسته و مي داند و بهره وري در آن حرف اول را مي زند نيز خارج از اين حيطه نيست.

كارمندان در مشاغل مختلف اجتماعي اعم از اداري، خدماتي، توزيع و توليد نيز رأس اين حركت بوده و هستند.

كارمندي كه به موقع در سر كار حاضر شده و شروع به فعاليت مي كند و در موقع مشخص محل كار خود را ترك و در كمترين زمان ممكن به خانه خود مي رسد، ضمن

استراحت كامل در موعد مقرر، فرداي آن روز با داشتن انگيزه‌اي كافي جهت انجام كار، كمترين ميزان استرس را به كار و انجام امور محوله وارد مي‌كند.

حال شهري را در نظر بگيريد كه شهروندان جهت انجام كارهاي روزمره خود در ترافيك سنگين حركت كرده و چندين ساعت از اوقات مفيد روزانه خود را صرف ماندن در ترفيك مي كنند و مسير رفت و برگشت خود را با تاكسي سواري، مترو، خطوط تندرو طي كرده و در مبدا و مقصد با جسمي خسته و بي حوصله، روز را طي مي كنند و برعكس اين موضوع را در نظر بگيريد كه شهروندي در شهري به دليل يكپارچگي خطوط حمل و نقلي كمترين زمان را صرف تردد مي كند كه علي رغم دوري مسافت به علت يكپارچه بودن حمل و نقل و در يك كلام، شهري بر پايه خطوط تردد كند.

شهري كه امكان جابجايي مسافر و بار در آن به علت تلاقي خطوط به يكديگر كمترين زمان و انرژي ممكن را از او مي گيرد.

پس اگر بتوانيم در توسعه پايدار، ريل پايه را نيز جزء ملزومات يك طراحي شهري در آورده و آن را اجرايي و عملياتي كنيم، شهر و شهروندي را شاهد خواهيم بود كه با كمترين استرس بين محل زندگي و كار خود در تردد است... بنابراين فراموش نكنيم، تهراني را كه تا چندي پيش براي رفتن از ميدان انقلاب تا بازار بيش از ۹۰ دقيقه وقت صرف مي كرديم، اينك به يمن وجود مترو، شايد كمتر از ۲۰ دقيقه به مقصد مي رسيم....

همچنين افزايش قابل توجه خودرو در مسير تهران به كرج تا بدانجا رسيده بود كه هميشه چهره‌هاي عصبي و كلافه، چك كردن مداوم ساعت و غيره ... به يكي از كليشه‌هاي بزرگ ترافيك و حجم خودروها در اين مسير تبديل شده بود كه خوشبختانه با راه اندازي قطارهاي حومه اي، مترو و.... بخش قابل توجهي از ترافيك بزرگراهي در اين مسير مهار شده است بطوريكه در گذشته از تهران به كرج ۱۲۰ دقيقه زمان مي برد اما با قطار و مترو اين مسير امروزه به ۴۰ دقيقه رسيده كه نشان از وجود شهري بر پايه ريل بوده است.

منبع: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

نظر شما