به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح شناسایی و ارزیابی خدمات شرکتهای مسافربری پایانههای استان تهران از روز یکشنبه، 19 مهرماه به صورت هماهنگ در پایانههای بیهقی، غرب، شرق و جنوب تهران و با هدف پالایش اطلاعات در راستای برنامهریزی و مدیریت کارآمد و کاملتر در حال اجراست. بر اساس برنامه ارائه شده اجرای این طرح در روز 27 مهر ماه پایان مییابد. مدیر اداره حمل و نقل و پایانههای استان تهران در بازدید از اجرای طرح شناسایی و ارزیابی خدمات شرکتهای مسافربری، صبح روز چهارشنبه، 23 مهرماه از پایانه غرب دیدن کرد.
حمیدرضا شهرکی ثانوی طی این برنامه با بیان اینکه پیش از اجرای این طرح حدود یک ماه زمان برای فراهمسازی شرایط اجرای طرح صرف شد تا مواردی همچون توجیه بازرسان و طراحی فرم موردنظر انجام شود، اظهار کرد: بیشک طرح نباید ضد حقوق استفاده کنندگان باشد، به همین خاطر تاکید زیادی بر اجرای این طرح از ناوگانهای روی سکو وجود داشت تا پیش از آنکه مسافران وارد اتوبوس شده و مسافرگیری آغاز شود، ارزیابیها و بررسیهای لازم انجام شود تا حقوق مسافران با تاخیر زایل نشود.
وی با اشاره به تشکیل چندین جلسه توجیهی برای هماهنگی رانندهها و شرکتها، گفت: پس از ارزیابیهای مورد نظر، اطلاعات مفید در اختیار مدیران شرکتهای حمل و نقل قرار میگیرد تا فعالیتهایی همچون مدیریت و برنامهریزی با اطلاعات کاملتری انجام شود؛ البته هدف نهایی جلب رضایت مسافران است.
مدیر حمل و نقل و پایانههای استان تهران با بیان اینکه در این پروژه سعی شد تا از نیروهای این اداره به عنوان بازرسان پروژه استفاده شود، افزود: به نظر میرسد اگر اتفاقات خوبی در این پروژه رخ دهد، بر کل کشور تاثیرگذار خواهد بود زیرا تهران از ویژگی پرترددترین استان کشوره بهرهمند است. در تهران حدود 92 درصد از سفرها برون استانی است اما در استانی مانند خراسان رضوی 51 درصد سفرها درون استانی است.
منصور سمایی از بازرسان طرح شناسایی و ارزیابی خدمات شرکتهای مسافربری با استناد به اطلاعات کسب شده گفت: خدماتی که شرکتهای مسافربری به رانندهها ارائه میدهند مانند لباسهای فرم تا حدودی ضعیف است اما در بحثهای نظافت و سرویس پذیرایی مسافران اغلب شرکتها مثبت عمل کردهاند.
حمیدرضا حسنی یکی دیگر از بازرسان با بیان اینکه بیش از 50 درصد ارزیابیهای پایانه غرب به اتمام رسیده، ادامه داد: بر اساس ساعات کاریای که تعیین شده هر کدام از ارزیابان روزانه حدود 18 دستگاه اتوبوس را بررسی میکنند البته ارزیابی از خدماترسانی شرکتها و اتوبوسهایی که در بازه زمانی ساعت 21 تا 3 بامداد فعالیت دارند، پس از این مرحله انجام خواهد شد.
منوچهر فلاح از دیگر بازرسان این طرح معتقد است که اجرای این طرح بر نگاه مسافران تاثیرگذار است. وی ادامه داد: تقریبا معادل 20 تا 30 دقیقه برای پرکردن هر فرم زمان لازم است.
فرم شناسایی و ارزیابی خدمات شرکتهای مسافربری شامل بخشهای اطلاعات مربوط به خودرو، راننده، صورت وضعیت و چک لیست رعایت ضوابط و مقررات است. در بخش اطلاعات مربوط به خودرو مواردی چون شماره انتظامی، نوع، مدل، سال ساخت، بغلنویسی، شماره کارت معاینه فنی و تاریخ اعتبار بیمه نامه شخص ثالث، در بخش اطلاعات مربوط به راننده مواردی چون شماره کارت هوشمند راننده، شماره گواهینامه، تاریخ اعتبار گواهینامه، شماره پرونده کارت سلامت، مرکز صادر کننده کارت سلامت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و جمع ساعات آموزشی طی شده و در بخش اطلاعات مربوط به صورت وضعیت، مواردی چون وضعیت شماره و سریال صورت وضعیت، نام شرکت صادر کننده صورت وضعیت، تاریخ حرکت مندرج در صورت وضعیت و مبلغ مندرج در بلیت، بررسی و ارزیابی میشود. در بخش چک لیست از این فرم نیز 38 پرسش با هدف بررسی شرایط اتوبوس و بخشی از فعالیتهای آن گنجانده شده است./