شناسهٔ خبر: 168311 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه با استاندار قم ابلاغ شد؛

موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری با تغییر مساحت شهرک مسکونی پرنیان ۲

ببینید| دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۴۰۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار قم از موافقت این شورا با تغییر مساحت شهرک مسکونی پرنیان ۲ از ۳۴۰ به ۵۸۳ هکتار و جابه‌جایی موقعیت از شمال شهرک مسکونی پرنیان یک به جنوب شهرک مذکور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با آقامیری استاندار قم مصوبه شورا را با موضوع شهرک مسکونی پرنیان ۲ قم ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ پیرو جلسات ۶ شهریور ۱۴۰۲ و ۲ بهمن ۱۴۰۲ خود مصوبه جلسه مورخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم در خصوص «تغییر مساحت و موقعیت شهرک مسکونی پرنیان۲ »  ( تغییر مساحت مصوب قبلی در جلسه مورخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ شورایعالی از ۳۴۰ هکتار به ۵۸۳ هکتار و جابه‌جایی موقعیت از شمال شهرک مسکونی پرنیان۱ به جنوب شهرک مذکور) را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ کمیته  فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و با توجه به دلایل زیر:

•توپوگرافی مناسب‌تر اراضی جدید و کاهش هزینه آماده‌سازی اراضی

•فراهم آمدن بستر انسجام و یکپارچگی بیشتر میان شهرک‌های چهارگانه

•کاهش قابل‌توجه مساحت اراضی شهرک پرنیان ۲ در مکان‌یابی مصوب قبلی به علت ضرورت رعایت حریم معدن و مسیر دسترسی به آن، موضوع بند ۴ مصوبه ۲ بهمن ۱۴۰۲  شورایعالی و ضرورت حفظ سقف جمعیت پذیری شهرک به منظور امکان پاسخگویی به تعهدات دولت

ضمن تایید مساحت جدید مصوب مرجع استانی، مقرر کرد تا طرح ارائه شده با سقف جمعیتی ۳۰۰۰۰ نفر، پس از تصویب در شورای‌عالی با رعایت موارد به شرح زیر به ستاد شهرک‌سازی جهت طی فرآیند صدور پروانه ابلاغ شود:

۱-با تاکید بر ضرورت رعایت  الگوی معماری ایرانی – اسلامی، حد نصاب تفکیک ترکیبی از ۲۰۰ و ۳۰۰ مترمربع و تراکم کم یک تا دو طبقه با سطح اشغال ۵۰ تا ۶۰ درصد (همانند فاز یک و با نظر مشاور طرح) در نظر گرفته شود.

۲-مطالعات عارضه سنجی ترافیکی طرح با در نظر گرفتن یکپارچگی شهرک های سه گانه پرنیان انجام پذیرفته و پس از تائید در شورای هماهنگی ترافیک، ملاک اقدامات بعدی قرارگیرد. ضمنا در زمینه تامین دسترسی از محور قم- نیزار برای شهرک های پرنیان نامه شماره ۲۲۸۵۷/۱۴ مورخ ۲۵/۸/۱۴۰۲ اداره کل راهداری استان ملاک اقدام خواهد بود.

۳-حریم ایمنی خط لوله گاز، اعلام شده توسط سازمان پدافند غیرعامل از محدوده اراضی حذف و در رابطه با حریم خطرزایی، ضوابط مربوطه رعایت شود.

۴-مطالعات پدافند غیرعامل با تاکید بر بررسی موضوع تخلیه اضطراری و بر اساس اسناد مصوب و فرادست نظیر مصوبه مورخ ۱۱/۲/۹۶ شورایعالی ، تهیه و صدور پروانه منوط به انجام و ارائه این مطالعات  شود.

۵- تمهیدات پیش‌بینی شده برای هدایت سیلاب و حرائم لازم‌الرعایه مطابق صورتجلسه مورخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ استانداری و نقشه مورد تایید آب منطقه‌ای (تصویر ضمیمه) مدنظر قرار گیرد.  

۶-مطابق نامه شماره ۱۵۵۵۳/۱۰۰/۱۴۰۲ مورخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ شرکت مدیریت منابع آب ایران، تامین آب شهرک های پرنیان صرفا از محل مدیریت مصرف منابع آب شرب فعلی این شهر امکان‌پذیر است.

۷- با توجه به اقلیم استان قم و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، طراحی منظر در شهرک با رویکرد خشک منظری و با استفاده از گیاهان بومی و مقاوم در خشکی و عناصری مانند سنگ انجام شود.

۸-حرایم مرغداری‌های پیرامون اراضی مطابق ضوابط  اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست رعایت شود. تبعا در صورت تحقق جابجایی مرغداری های مذکور، رعایت حرایم مذکور مورد نیاز نیست.

۹-ضمن تاکید بر کامل کردن استعلامات لازم از دستگاه های ذی ربط استانی نظیر صمت، شرکت شهرک های صنعتی استان، میراث فرهنگی و ... نتایج حاصله از پاسخ این استعلام‌ها در طرح لحاظ شود.

۱۰-تامین سطوح و سرانه‌های خدماتی مطابق مصوبه شورای‌عالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها در شهرک در همه سطوح الزامی است.

 ضمنا بر موارد زیر در رابطه با شهرک های چهارگانه پرنیان تاکید می شود:

•مطابق مصوبه مورخ ۲/۱۱/۱۴۰۲ شورایعالی ، توجه به نقش مکمل شهرک های مذکور در تخصیص خدمات شهری و فراشهری مورد نیاز منطقه کلانشهری قم مورد تاکید است.

•با استناد به بند ح ذیل ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور و با توجه به مصوبه مورخ ۱۳/۴/۱۴۰۱شورایعالی  ضروریست پیوست کاهش خطر برای شهرک های چهارگانه پرنیان تهیه شود.

•برضرورت پیش بینی تمهیدات لازم برای مدیریت یکپارچه شهرک های پرنیان تاکید می‌شود.