شناسهٔ خبر: 168425 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طرح حمایت از جوانی جمعیت یک هزار و ۶۰۹ خانوار آذربایجان‌شرقی را صاحب زمین کرد

نجفیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دولت سیزدهم آغاز شده است، اعلام کرد: در اجرای این طرح تاکنون ۱۵ هزار و ۵۸۱ متقاضی ثبت نام کرده اند که از این تعداد هفت هزار و ۴۹۲ متقاضی تایید نهایی شده اند و برای یک هزار و ۶۰۹ خانوار، زمین تخصیص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بابک نجفیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گفت:  برای ۲ هزار و ۴۲۳ متقاضی استان هم در قالب طرح نهضت ملی مسکن واحد اختصاص یافته که شامل ۳۹۱ واحد به صورت انفرادی و ۲ هزار و ۳۲ واحد به صورت گروهی است.

وی، تعداد متقاضیان دریافت کننده زمین در طرح مشمولان قوانین حمایتی ویژه ایثارگران را ۳۸۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: برای متقاضیان این طرح، این اراضی به صورت گروهی واگذار شده است.

نجفیان همچنین با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۸۸۰ واحد مسکونی در این استان در قالب طرح بازآفرینی شهری در دست نوسازی است، گفت: این استان در اجرای این طرح رتبه سوم کشور را کسب کرده است.

وی افزود: این رتبه بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی شرکت بازآفرینی در خصوص درصد تحقق برنامه نوسازی مسکن در بافت های فرسوده کسب شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه بازآفرینی شهری، نوسازی ۲۹ هزار و ۹۲۱ واحد مسکونی در مدت چهار سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم در این استان مصوب شده که طرح های این حوزه با تمام توان در استان در حال پیگیری و اجرا است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: از مهم ترین حوزه های فعالیت وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن اداره کل راه و شهرسازی استان، بازآفرینی شهری است که رابطه مستقیمی با توسعه بافت شهری دارد و این استان به ویژه تبریز جزو پیشتازان کشور در این حوزه است.

نجفیان، ادامه داد: در اجرای طرح مقاوم سازی مساکن روستایی نیز مقاوم سازی ۴۸ هزار واحد برای چهار سال دولت سیزدهم در این استان مصوب شده است که در حوزه خودمالک روستایی اکنون ۲۴ هزار و ۷۸۷ واحد برای اعطای تسهیلات مقام سازی به بانک های عامل معرفی شده است که در مراحل مختلف بررسی و احراز شرایط متقاضیان و عقد قرارداد مشارکتی با بانک های عامل هستند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای تامین مسکن مورد نیاز جوانان و خانوارهای فاقد مسکن در دولت سیزدهم مورد تاکید است، یادآور شد: برنامه مصوب استان در حوزه مسکن حمایتی شهری برای تامین مسکن گروه های کم درآمد در قالب اجاره ۹۹ ساله در مدت چهار سال دولت سیزدهم اجرای ۸۹ هزار و ۷۶۲ واحد بوده که تاکنون برای ۴۰ هزار و ۴۶۱ واحد مسکونی پروژه تعریف شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی گفت: در حوزه خودمالک شهری نیز برنامه مصوب چهار ساله اجرای ۳۹ هزار و ۸۹۴ واحد مسکونی است که تاکنون ۴۲ هزار و ۶۸۶ واحد مسکونی برای اعطای تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده است.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت شهید آیت الله رییسی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه و رفع دغدغه مسکن این افراد از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس این طرح، دولت ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و در مجموع چهار میلیون واحد مسکونی را در سطح کشور در برنامه های خود گنجانده است.

۲۷۸ هزار و ۳۱۴ نفر از اقشار کم درآمد و بدون مسکن آذربایجان شرقی در سامانه مربوط به این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار و ۸۸ نفر واجد شرایط شناخته شده و ساخت واحد مسکونی برای این افراد در قالب طرح های حمایتی، بازآفرینی شهری و خودمالک شهری و روستایی در این استان آغاز شده است.

شایان ذکر است، شرایط واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در قالب ۲ قانون طرح جوانی جمعیت ابلاغ شده است که یک قانون در رابطه با خانواده‌های دارای سه فرزند است که فرزند سوم آنها بعد از ابلاغ قانون به دنیا آمده باشد و یک قانون هم امسال مصوب شده که اگر خانواده‌ها دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال باشند، مشمول طرح جوانی جمعیت و دریافت زمین و یا مسکن می‌شوند.