محمد حسن کرمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یک واقعیت است و باید اجرا میشد اظهار کرد: قطعا اجرای هر طرح و برنامهای تبعات و هزینههایی دارد که آزادسازی نرخ بلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه فقط حدود ۳ درصد از جمعیت کشور از هواپیما برای سفر خود استفاده میکنند گفت: قطعا این ۳ درصد به لحاظ مالی توانایی خرید بلیت هواپیما را دارند. از طرف دیگر اگر برخی فروشندگان بلیت با سوء استفاده از اجرای آزادسازی، قیمت بلیت مسیرهای پرتقاضا از جمله مشهد را با قیمتهای نجومی ۵۰۰ هزار تومان و۶۰۰ هزار تومان یا بیشتر به فروش میرسانند در این شرایط مردم نباید خرید کنند اما اگر شخصی اقدام به خرید بلیت با این نرخها میکند بنابراین این نرخ را پذیرفته است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با بیان اینکه در اقتصاد رقابتی باید بر اساس واقعیات سخن گفت افزود: ارزش تمام هواپیماهای عملیاتی کشور ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که با رقم میتوان فقط ۳ تا ۴ هواپیمای نو خریداری کرد؛ صنعت هوانوردی کشور امروز در این شرایط فعالیت میکند.
کرمانی با بیان اینکه نباید فراموش کرد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان یک قانون بالادستی و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرا شده است، گفت: قانون همان چیزی است که در مجلس تصویب میشود.
وی افزود: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید به مردم صادقانه اعلام کرد نرخ بلیت در ایام پرترافیک مانند اعیاد و تعطیلات افزایش مییابد در مقابل در روزهای عادی و کم مسافر نرخ بلیت حتی نسبت به قیمتهای قبل از اجرای آزادسازی نیز کمتر هم به فروش میرسد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی تاکید کرد: بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شرکتهای هواپیمایی میتوانند «درآمد و هزینه» خود را تنظیم کنند و به تبع آن، ارتقاء و توسعه کمی و کیفی ناوگان نیز توجیه پذیر می شود.
کرمانی با بیان اینکه بسیاری از باندبازیها با اجرای آزادسازی ریشه کن میشوند ادامه داد: در این شرایط شرکتهای هواپیمایی بر اساس نیاز خود نسبت به ورود هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و بلند برد اقدام میکنند و نوع هواپیما به ایرلاینها تکلیفی و تحمیلی نخواهد بود.
کرمانی گفت: در زمان اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیر رفت و برگشت تهران – مشهد اواسط هفته حتی با نرخ ۲۲۰ هزار تومان هم فروخته شده در حالی که قبل از آزادسازی نرخ بلیت رفت تهران – مشهد حدود ۱۷۰ هزار تومان بود.
وی گفت: انباشت بدهیهای امروز ایرلاینها از جمله بدهی به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش فرآوردههای نفتی به دلیل ناتوانی مالی آنها است. در شرایطی که صنعت هوایی ایران زیانده و میانگین عمر ناوگان بالا است باید راهکاری اندیشید که آزادسازی میتواند یکی از این راهکارها باشد.
کرمانی درباره ابزار نظارتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی بر فعالیت آژآنسها و چارترکنندگان گفت: قبل از هر چیز باید فعالیت آژانسها را بررسی کرد که چقدر از فروش بلیت توسط آژانسها بر مبنای نرخ تمام شده، چه میزان با احتساب سود و چه میزان از فروش بلیت با نرخ غیر واقعی به فروش می رسد که باید گفت هیاهوی تخلف در فروش بلیت هواپیما توسط درصد بسیار اندکی از آژانسهای مسافرتی است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با بیان اینکه آیین نامه پروازهای چارتری و نوع قرارداد ایرلاینها با چارترکنندگان برای فروش بلیت در حال بررسی و بازنگری است، گفت: در حال حاضر نوع قرارداد شرکتهای هواپیمایی با چارترکنندگان از نوع ظالمانه ترین قراردادها است و آژانسها را در جهت تخلف سوق میدهد و این تخلفاتی که بعضا از آژانسها مشاهد می شود برآیند همین قراردادها است.
وی تاکید کرد: این قراردادها از موضع قدرت با آژانسها منعقد شده و آژانسها برای فرار از این زیانها بعضا تخلفاتی در فروش انجام میدهند./
نظر شما