شناسهٔ خبر: 168756 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

۱۵۰۰ خانه خالی در مشهد شناسایی و به امور مالیاتی معرفی شد

ببینید| نشست خبری مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اصحاب رسانه تحت عنوان یادگار ابراهیم مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: ۱۵۰۰ خانه خالی در مشهد شناسایی و به اداره کل امور مالیاتی استان معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، وحید داعی مدیر کل و رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت طرح یادگار ابراهیم برگزار شد، به ارایه گزارشی از طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی پرداخت و گفت: این طرح توسط شخص شهید رئیسی پیگیری شد و نشست‌های شورای عالی مسکن نیز به صورت مرتب با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تولید چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مدت چهار سال دولت سیزدهم برنامه ریزی شد که سهم خراسان رضوی از این تعداد ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد بود که در قالب چهار برنامه حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی به اجرا گذاشته شده است.

داعی اظهار کرد: از این تعداد سهم برنامه حمایتی ۱۶۸ هزار و ۷۱۷ واحد، برنامه بازآفرینی شهری ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد، خودمالک شهری ۷۴ هزار و ۹۸۱ واحد و روستایی ۶۴ هزار واحد در خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: در برنامه حمایتی دولت زمین رایگان، تسهیلات بانکی، پروانه ساختمانی و خدمات نظام مهندسی تخفیف دار به متقاضی ارایه می‌دهد که در این بخش تاکنون ۵۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۳۶ هزار و ۱۴۳ نفر تایید نهایی شده‌اند.

به گفته وی، تاکنون چهار هزار و ۸۶۴ هکتار برای ساخت ۱۳۴ هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی معادل ۸۰ درصد برنامه حمایتی طرح نهضت ملی مسکن در استان تامین زمین انجام گرفته که از این میزان چهار هزار و ۲۴۰ هکتار به صورت الحاق زمین به شهرها بوده که معادل ۱۰ برابر الحاق زمین در طرح مسکن مهر استان به میزان ۲۸۵ هکتار است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ارزش کل زمین‌های تامین شده برای نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که دولت به صورت رایگان در اختیار متقاضیان گذاشته و با یک مجری نیز قراردادی منعقد شده که کار آماده سازی زمین‌ها را برای ساخت مسکن انجام دهد.

وی ادامه داد: در این راستا تاکنون قرارداد آماده سازی زمین برای چهار هزار هکتار در قالب ۱۴۶ سایت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی منعقد شده است.

تهیه بسته تشویقی بومی برای ساخت مسکن در بافت فرسوده

داعی به برنامه بازآفرینی شهری نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مبنی بر ساخت ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد اشاره و بیان کرد: در این راستا ۲ اقدام زیربنایی در استان انجام گرفت، نخست شناسایی محلات بافت فرسوده و دومین اقدام زیربنایی تصویب بسته تشویقی شورای عالی شهرسازی بود.

وی افزود: ۲ اقدام زیربنایی مزبور باعث شد که روند نوسازی مسکن در بافت فرسوده خراسان رضوی شتاب گیرد، به طوری که اکنون ۲۵ هزار و ۴۳۰ واحد مسکونی دارای پروانه ساختمانی در محدوده بافت فرسوده شهرهای استان وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به برنامه خودمالک طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: در این برنامه زمین متعلق به متقاضی بوده و دولت تسهیلات بانکی، تخفیفات در پروانه ساختمانی و خدمات نظام مهندسی ارایه می‌دهد که از ۷۴ هزار و ۹۸۱ واحد برنامه استان در چهار سال، تاکنون ۲۲ هزار و ۶۹ واحد موفق به دریافت پروانه ساختمانی خود شده‌اند.

داعی اظهار کرد: برنامه مسکن روستایی نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی ساخت ۶۴ هزار واحد بوده که از این تعداد ۲۷ هزار و ۷۱۹ واحد از تسهیلات مسکن روستایی بهره گرفته‌اند.

بهره‌مندی ۱۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن از تسهیلات بانکی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در مجموع تاکنون در چهار برنامه طرح نهضت ملی مسکن در استان ساخت ۱۶۴ هزار واحد به اجرا درآمده و از تسهیلات بانکی استفاده کرده که میزان پیشرفت اجرایی آنها از ریختن فونداسیون تا بهره برداری کامل است.

به گفته وی، با این میزان خراسان رضوی ۶۴ درصد از هدف سه ساله خود در این طرح را محقق کرده است.

وی به افزایش تسهیلات بانکی توسط دولت از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون پرداخت و افزود: تسهیلات بانکی برای بخش روستایی از یک میلیارد ریال برای هر واحد به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت که دولت در این بخش تسهیلات را در کمتر از ۲ سال ۳.۵ برابر کرده و نرخ سود آن را پنج درصد نگه داشته است.

داعی اظهار کرد: تسهیلات بانکی برای طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری نیز از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای هر واحد به پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.