شناسهٔ خبر: 16883 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران:

ورود غیرحرفه‌ای به بازار مسکن، عامل کاهش عمر مفید ساختمان است

ساختمان سازی یک استاد دانشگاه ورود افراد فاقد صلاحیت و غیرحرفه ای به فرایند ساخت و ساز مسکن را در کاهش عمر مفید ساختمان در ایران موثر دانست.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي «مهدی روانشادنیا» به ایرنا گفت: ورود افراد فاقد صلاحیت و غیرحرفه ای به فرایند ساخت و ساز و معاملات مسکن، در کاهش عمر مفید ساختمان ها بسیار موثر بوده است.

به گفته کارشناسان، عمر مفید ساختمان ها در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ سال و در بسیاری از کشورهای جهان بیش از ۱۱۰ سال است.

روانشادنیا افزود: اکنون صنعت ساختمان نزدیک به ۴۰ درصد از انرژی کشور به ارزش حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال را مصرف می کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد در نظام ساخت و ساز شهری بیشتر توجه ها به بخش نظارت و بازرسی است و سازندگان صلاحیت دار نقش اندکی دارند.

به گفته وی، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت جامع و کامل اجرا نشده و فقدان «مجری ذیصلاح برای ساختمان سازی» یکی از این مسائل است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد از آنجا که بیش از ۸۰ درصد سرمایه خانوارهای ایرانی مربوط به ساختمان و محل سکونت آنان است، باید برای سرمایه گذاری و تولید ساختمان های کیفی به دست افراد حرفه ای تلاش کرد.

روانشادنیا، دومین مساله مهم در حوزه ساخت و ساز را مشکل در صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان دانست.

به گفته وی، بیمه تضمین کیفیت ساختمان و صلاحیت نگهداری و تعمیر آن دیگر مورد جامانده از قانون نظام مهندسی است که باید از سوی نهادهای تاثیرگذار در صنعت ساختمان سازی مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر می خواهیم ساختمان ها در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل مقاوم باشند و طول عمر آنها نیز افزایش یابد، باید این مسائل مهم را در نظر بگیریم و با تبدیل آن به مطالبه عمومی، نظام ساخت و ساز شهری را نهادینه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیست و سوم دی ماه اعلام کرد «پس از چندین سال آسیب شناسی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، بازنگری آن از دو سال پیش آغاز شد و اکنون پیش نویس مواد مختلف مبحث دوم برای ۲۲ تشکل مهندسی فرستاده شده است».

«حامد مظاهریان» گفت: نظر برخی تشکل های مهندسی، مرکزهای علمی تحقیقاتی و افراد حقیقی دریافت شده و در دست بررسی است تا این پیش نویس اصلاح شود و به یک متن قابل قبول میان جامعه مهندسی کشور برسد.

وی از همه مهندسان و دست اندرکاران این صنعت برای ارائه نظر درباره پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان دعوت کرد.

نظر شما