شناسهٔ خبر: 168878 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گام های امیدبخش دولت سیزدهم برای نهضت ملی مسکن در کهگیلویه وبویراحمد

نهضت ملی دولت رئیس جمهور شهید که با شعار حمایت از محرومان سه سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد با پیش بینی طرح های نهضت ملی مسکن و اهدای زمین رایگان گام های امیدبخشی برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد کشور از جمله در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کهگیلویه وبویراحمد)، دولت سیزدهم در ماه‌های آغازین فعالیت خود برای تحقق هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، مقدمات گسترده اجرای این طرح بزرگ نهضت ملی مسکن را فراهم کرد که با تأمین هزاران هکتار زمین در اقصی نقاط کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد رویای خانه دار شدن خانواده های زیادی را تحقق بخشید.

سبز بودن فرم «ج» متقاضی به این معنا که از ابتدای انقلاب تاکنون از امکانات دولتی یا یارانه‌ای بخش مسکن و زمین و وام مسکن استفاده نکرده باشد ، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا و نداشتن مالکیت خصوصی املاک یا مسکن از جمله شروط اولیه ثبت نام در این طرح بود که نشان دهنده عزم دولت برای ایجاد سرپناهی ایمن برای اقشار کم درآمد بود که بخش زیادی از درآمد اندک خود را صرف اجاره بها می کردند.

البته دولت سیزدهم در کنار طرح نهضت ملی مسکن با اهدای زمین رایگان به خانواده های پرجمعیت نیز سعی کرده ضمن تلاش برای پیشگیری از پیری جمعیت کشور زمینه خانه دار شدن بخش دیگری از هموطنان را فراهم کند.

طرح نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد 

عملیاتی شدن ساخت ۲۶هزاز واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ارمغان های ماندگار دولت رئیس جمهور شهید برای اقشار کم درآمد در کهگیلویه و بویراحمد است.

اگرچه احداث ۴۷هزار مسکن برای خانواده های کم درآمد کهگیلویه و بویراحمد در یک بازه زمانی چهار ساله پیش بینی شده اما تاکنون عملیات اجرایی ساخت ۲۶ هزار واحد آن آغاز شده به همین علت این طرح امید اقشار کم درآمد را برای خانه دار شدن زنده کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات اجرایی ساخت ۲۶هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن استان در دولت سیزدهم آغاز شده و هم اکنون احداث این واحدهای مسکونی با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست.

محمد راستا افزود: تاکنون ۲هزار و ۶۰۰واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است ۲هزار واحد مسکونی دیگر در قالب بازآفرینی شهری،خودمالکی و نهضت ملی مسکن هفته دولت امسال بهره برداری شود.

وی بیان کرد: ۴۷هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است.

راستا عنوان کرد: در سال گذشته تاکنون ۹۰ هکتار زمین برای ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن تامین و تحویل عوامل اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: این میزان در شهرها و روستاهای مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت تامین شده است.

راستا اظهار کرد:اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن افزون بر امید به خانه دار شدن اقشار کم درآمد زمینه اشتغال برای طیف گسترده ای از فعالان ساخت و ساز در استان شده است.

اهدای زمین جوانی جمعیت

معاون مسکن و بازآفرینی شهری مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اهدای زمین به خانواده های پرجمعیت از دیگر سیاست های دولت برای حمایت از خانه دار شدن آنان است تاکید کرد: تاکنون زمین رایگان به ۲ هزار و ۳۶۰ خانه در استان اعطا شده است.

سید عبدالصاحب عزیزی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تلاش های انجام گرفته در آینده نزدیک بستر اهدای زمین رایگان برای شمار دیگری از واجدان شرایط طرح جوانی جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

وی بیان کرد: براساس این طرح خانواده هایی که دارای چهار زیر ۲۰ سال سن دارند یا خانواده هایی که از سال ۱۴۰۰ تاکنون صاحب سه فرزند شده اند زمین رایگان اهدا می شود.

نیاز به تدوام نگاه حمایتی دولت

با وجود تلاش های صورت گرفته دولت در سال های اخیر برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد در کهگیلویه و بویراحمد اما همچنان خانواده های زیادی هستند که چشم انتظار حمایت دولت برای نجات از زندگی مستاجری هستند که این امر ادامه حمایت های دولت را طلب می کند.

به عنوان مثال آن طور که معاون مسکن و بازآفرینی شهری مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۴۰ هزار خانواده واجد شرایط طرح جوانی جمعیت در استان شناسایی شده که نیاز است دولت برای احقاق حق این خانواده ها اقدام های اثرگذار خود را تدوام بخشد.

همچنین با توجه به مشکلات کمبود زمین در شهر یاسوج ضرورت دارد تلاش بیشتری برای شتاب بخشی به طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گیرد.