شناسهٔ خبر: 168967 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار به ۹ پروژه مهم حمل‌ونقلی و مسکن

غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از خیز بلند این وزارتخانه برای تکمیل هرچه سریعتر طرح‌های راهبردی با تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار اعتبار از منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری به ۹ پروژه مهم حمل‌ونقلی و مسکن خبر داد.

امیر محمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری در روز پنج شنبه ۱۷ خرداد به طرح‌های راهبردی، گفت: جمع منابع تزریق شده از این محل به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن در سه ماه گذشته به بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی رسید.

غفاری ادامه داد: پیرو عنایت ویژه مقام معظم رهبری و صدور دستور معظم له برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی که به درخواست این وزارتخانه و مساعدت ستودنی رئیس جمهور شهید صادر شده بود، پس از یک سال پیگیری مستمر و مدیریت مراحل مختلف و بسیار پیچیده انجام این مهم توسط وزیر راه و شهرسازی، از اواخر سال گذشته تحصیل این منابع مهم به وقوع پیوست و در مسیر درست خود استمرار دارد که در نتیجه آن تا کنون بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی به پروژه های کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن تزریق شده است.

وی از تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار از منابع فوق در روز پنجشنبه به ۹ پروژه‌ مهم خبر داد که شامل خط ریلی چابهار – زاهدان، خط ریلی زاهدان - یونسی – سرخس، خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه، خط ریلی خط دوم درود – خرم آباد – اندیمشک، خط ریلی رشت – آستارا، خرید و نوسازی ناوگان ریلی کشور، خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور، تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.

تکمیل پروژه راهبردی چابهار – زاهدان تا پایان سال جاری و بقیه پروژه.های ریلی ظرف حداکثر ۳ سال آینده

غفاری یادآور شد: با توجه به تأکید موکد وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه مهم چابهار – زاهدان با تزریق  و استمرار این منابع، تا پایان سال جاری علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور (بندر استرتژیک شهید بهشتی چابهار) به شبکه ریلی، محور ریلی شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز تکمیل و تردد پر ترافیک در این مسیر تسهیل می‌شود.

وی این پروژه را دارای اهمیت چند بعدی دانست که زمینه شکوفایی اقتصادی فوق العاده ای برای استان سیستان و بلوچستان فراهم می آورد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: سایر پروژه‌های مهم نظیر خط ریلی زاهدان - یونسی تا سرخس (تکمیل کریدور استراتژیک شمال – جنوب در شرق کشور) و خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و اتصال پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی و خط دوم مسیر ریلی درود – خرم آباد – اندیمشک و در نتیجه افزایش ظرفیت انتقال بار از بندر امام خمینی(ره) به مرکز و شمال کشور و احداث خط ریلی فوق راهبردی رشت – آستارا با تزریق و استمرار منابع فوق  در مسیر پر سرعت تکمیل حداکثر ظرف سه سال آینده قرار می‌گیرد تا آرزوهای دیرین توسعه شبکه ریلی محقق و به نقطه اوج بالندگی خود برسد.

غفاری موضوع مهم دیگر برای تکمیل شکوفایی صنعت ریلی را موضوع ناوگان و لکوموتیو این صنعت دانست و گفت: در دو سال اخیر کار نوسازی واگن‌ها با استفاده از منابع عمومی و هم افزایی با منابع بخش غیردولتی از طریق سازوکار تبصره ۱۸ قوانین بودجه سال‌های گذشته و تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری با سرعت و قوت در دست اقدام و پیگیری است. 

وی افزود: خبر بسیار خوب، تخصیص منبع بسیار قابل توجهی از محل استجازه برای خرید و تجهیز لکوموتیو مورد نیاز شبکه ریلی است که در یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر مناسب وزیر راه و شهرسازی در تخصیص‌های روز پنجشنبه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای این مهم تخصیص یافت که با برنامه ریزی‌های انجام شده، حداکثر تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده شاهد تحول چشمگیری در این حوزه خواهیم بود و ملت عزیز ثمرات آن را به زودی مشاهده خواهند کرد.

به گفته غفاری، علاوه بر این، بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده تخصیص یافت که با توجه به اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه تخصیص زمین و تسهیلات ساخت مسکن، زمینه تحویل هزاران واحد مسکونی جدید در سراسر کشور به هموطنان را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با اولویت استان‌های محروم و مرزی کشور رونق قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

غفاری در پایان از مجاهدت‌ها و حمایت‌های بی دریغ و دلسوزانه شهید رئیسی (رئیس جمهور شهید) و معاون اول وقت رییس جمهوری که در حال حاضر در کسوت سرپرست ریاست جمهوری قرار دارد و حداکثر پشتیبانی و مساعدت را در پاسخ به پیگیری‌های مستمر وزیر راه و شهرسازی داشت و همچنین از شخص وزیر راه و شهرسازی که مدیریت منسجم همه مراحل پیچیده این کار بزرگ را به نحو احسن به انجام رساندند، تشکر و قدردانی کرد.