شناسهٔ خبر: 169010 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

احداث ۳۰ مورد پد باسکول سیار در دستور کار اداره ایمنی و ترافیک قرار گرفت

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک یزد سرپرست اداره ایمنی و ترافیک گفت: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در نظر دارد به منظور کنترل بارنامه و تناژ بار ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تعداد ۳۰ پد بتنی پیش‌ساخته ویژه باسکول‌های سیار در گلوگاه‌های فرار بار در راه‌های استان نصب کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، رضا حسین‌زاده اظهار کرد: باتوجه‌به شناسایی گلوگاه‌های حمل بارهای غیر تناژ و بدون بارنامه در شهرستان‌ها، مقرر شد که تعدادی پد باسکول سیار با مشخصات فنی سازمان راهداری به‌صورت پیش‌ساخته، در محل‌های پیش‌بینی‌شده، نصب شود.

سرپرست اداره ایمنی و ترافیک افزود: در همین راستا در ابتدا به‌صورت پایلوت یک پد بتنی که در شهرستان میبد ساخته شده در محور میبد - ندوشن نصب و عملیاتی خواهد شد تا پس از بررسی بازخوردها و نتایج آن، حدود ۳۰ پد دیگر نیز در سایر گلوگاه‌های مناطق مختلف استان جهت استقرار گشت‌های کنترل و نظارت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نصب شود.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه حمل بارهای بدون بارنامه و غیر تناژ، سالانه خسارات هنگفتی به راه‌های استان وارد می‌کند، افزود: نصب این باسکول‌ها به‌منظور نظم‌بخشی به سیستم حمل‌ونقل و مدیریت توزین در محورهای استان جهت کاهش شدت خسارات وارده به بدنه راه‌ها ناشی از حمل بار اضافی و همچنین ارتقای ایمنی تردد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: حمل بار غیر تناژ صدمه جدی و جبران‌ناپذیر به رویه آسفالت و ابنیه فنی به‌خصوص پل‌ها وارد می‌کند؛ لذا این باسکول‌ها با قابلیت توزین مجزای گروه محوری ناوگان سنگین از جمله کامیون، کمرشکن و تریلی، وانت‌بارها... اضافه‌بار را به‌صورت مجموع و محوری محاسبه و در اختیار گروه‌های گشت کنترل و نظارت قرار می‌دهد تا ضمن مدیریت تناژ بارهای عبوری، طبق معیارهای مشخص، میزان صدمات وارده بر اساس کیلومتر طی شده محاسبه می‌شود.