شناسهٔ خبر: 169040 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دولت سیزدهم انجام شد؛

انجام ۸۴۰ پروژه خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف بازآفرینی شهری

بافت فرسوده هرمزگان فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی در بافت‌های فرسوده ۶۹۰ شهر، انجام ۸۴۰ پروژه خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف بازآفرینی شهری و راه‌اندازی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری بخشی از مهمترین عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شرکت بازآفرینی شهری ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین کارهای انجام شده در مجموعه شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخش‌های نوسازی، بهسازی معابر، تکمیل پروژه‌های روبنایی و زیربنایی در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری ایران، تشریح شد.

فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره‌برداری از ۱۰۲ هزار واحد

فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره‌برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اتمام ۳۰۶ پروژه روبنایی از ۵۱۳ پروژه در دستور کار دولت با هدف محرومیت‌زدایی و اجرای ۲۰۷ پروژه روبنایی باقیمانده در بافت‌های فرسوده سطح کشور، اتمام ۴۷ پروژه زیربنایی از ۷۹ پروژه و اجرای ۳۲ پروژه در این حوزه، بخشی از مهم‌ترین عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری طی دولت سیزدهم است.

همچنین، شرکت بازآفرینی شهری ایران در این دولت ۴۱۲ پروژه فضای شهری را در برنامه داشت که طی دولت سیزدهم ۲۴۶ پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر نیز ۱۶۶ پروژه در حال اجرا است. همچنین بهسازی معابر (آسفالت معابر) در دولت سیزدهم در مناطق هدف بازآفرینی شهری ایران به میزان ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر و در ۴۸۸ شهر انجام شده است.

آمار صدور پروانه ساختمانی بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ شکست

در دولت سیزدهم توجه با بافت‌های فرسوده با دو هدف نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های فرسوده شهری و همچنین ساخت مسکن در مناطقی که واجد تمامی خدمات است مورد تاکید بوده است. دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ موفق شد تا آمار صدور پروانه را در محلات هدف بازآفرینی شهری ایران در ۱۲ سال اخیر در کل کشور بشکند.

اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی در بافت‌های فرسوده ۶۹۰ شهر

بسته تشویقی ۱۹بندی شهرسازی که متضمن سیاست‌های تشویقی کالبدی نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است در دولت سیزدهم تدوین، تصویب و ابلاغ شد. این مصوبه در ۶۹۰ شهر کشور اجرایی شد که در ۳۱۹ شهر بسته مصوب و در ۲۸۳ شهر بسته تشویقی بومی به اجرا درآمد. بر اساس اعلام شرکت بازآفرینی شهری ایران اجرای بسته تشویقی نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری ۹۱ درصد سطح بافت‌های ناکارآمد شهری را به خود اختصاص داده است.

انجام ۸۴۰ پروژه خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف بازآفرینی شهری

شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت‌های هدف خود اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی را در دستور کار داشت. در این بخش ۸۴۰ پروژه خدمات روبنایی و زیربنایی شامل فضاهای آموزشی، انتظامی، درمانی، ورزشی، فضای سبز، پارک، معابر و غیره و همچنین تسویه مطالبات پیمانکاران از مجموع یک هزار و ۲۴۵ پروژه در دولت سیزدهم انجام شد.

راه‌اندازی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری

برگزاری ۲۲ جلسه ستاد استانی و یک هزار و ۵۲۵ جلسه ستاد شهرستانی بازآفرینی و تهیه و تصویب برنامه اقدام مشترک ۲۹۸ شهر و یک هزار و ۹۸۳ محله، همچنین راه‌اندازی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری و ایجاد دسترسی به ۳۵ اداره کل و ۶۸۳ شهرداری برای بارگذاری اطلاعات از جمله برنامه اقدام مشترک این شرکت در دولت سیزدهم است.

شرکت بازآفرینی شهری ایران برای ترغیب مردم به نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های فرسوده شهری نسبت به فعال‌سازی و راه اندازی ۶۰۷ حلقه میانی در ۱۳۷ شهر و ۵۷۲ محله اقدام کرده. همچنین، تهیه اسناد آموزشی و ترویجی برای اطلاع‌رسانی و ترویج سیاست‌های شرکت بازآفرینی شهری و سیاست‌های دولت سیزدهم نیز از دیگر اقداماتی است که شرکت بازآفرینی شهری ایران بر انجام آن اهتمام داشته است.