شناسهٔ خبر: 169309 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سازمان بنادر در ۱۰۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم(امور دریایی)؛

افزایش ۳۵ شناور به ناوگان ملی تا انجام ۹۷ میلیون متر مکعب عملیات لایروبی ناخالص در بنادر ملکی

لایروبی بنادر عملکرد دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف امور بندری و اقتصادی، امور دریایی، مهندسی و توسعه امور زیربنایی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی (PMO) به عنوان یک سازمان دولتی تابعه وزارت راه و شهرسازی، مرجع قانونی و متولی اعمال حاکمیت در حمل و نقل دریایی کشور است و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در نهادها، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مرتبط با امور بنادر، دریانوردی و حمل و نقل دریایی را بر عهده دارد و ایجاد، توسعه و تجهیز بنادر بازرگانی کشور و مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها، سیاست‌گذاری و نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تأمین ایمنی عبور و مرور شناورها، اجرای قانون دریایی و انجام وظایف مقرر در قانون، بخشی از وظایف قانونی و رسالت وجودی سازمان را تشکیل می‌دهند.

در ادامه مشروح کامل اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم  در امور دریایی از مجموعه اقدامات و عملکرد حوزه بنادر و دریانوردی آمده است:

آنچه تاکنون به سمع و نظر خوانندگان این گزارش رسید مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم است و در ادامه به جزئیات اقدامات انجام شده امور دریایی اعلام می‌شوند.

در دولت سیزدهم ۵۰ فروند کشتی نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور به درای داک (حوزچه خشک) کشور چین پس از ۷ سال و۲ نفر بازرس جهت نظارت بر فرایند تعمیرات اعزام شدند.  همچنین در این دولت ۲۰ فروند کشتی جدید در دریای خزر ثبت شد و تناژ ناوگان تحت پرچم در دریای خزر افزایش یافت. افزایش ۳۵ فروند شناور با مجموع ۷۶۰.۰۰۰ تن ظرفیت ناخالص (GT) به ناوگان در دولت سیزدهم،  ارتقای رتبه ناوگان تحت پرچم کشور از ۱۷ به ۱۶ در دنیا،  اجرای طرح ثبت شناورها و قایق‌های فاقد هویت،  اخذ تصویب نامه هیات وزیران برای ثبت قایق‌های فاقد هویت با موتور ۲ زمانه،  تهیه شیوه نامه ثبت قایق‌های دو زمانه،  الکترونیکی کردن ثبت قایق‌های فاقد هویت در بستر نرم‌افزار وب،  تدوین پیش‌نویس تیپ قرارداد با شرکت پلاک‌سازی و ثبت ۷۱۵۰ فروند قایق فاقد هویت از دیگر اقدامات این بخش محسوب می‌شود.

به منظور ارتقای نظارت بر موسسه‌های به رسمیت شناخته شده، پیش‌نویس دستورالعمل نحوه انتخاب و تفویض اختیار و نظارت بر عملکرد موسسات رده‌بندی به علاوه دستورالعمل احراز صلاحیت بازرسین موسسه‌های رده‌بندی و شیوه نامه رسیدگی به کاستی‌ها و تخلفات موسسه رده‌بندی تدوین شدند. ضمناً دستورالعمل و شیوه نامه‌های فوق در حال طی مراحل استصوابی هیات عامل سازمان است.

در راستای تکریم ارباب رجوع و کاهش حضور مالکان یا بهره برداران کشتی‌ها در ادارات و قسمت‌های بازرسی و ثبت شناورها بستر نرم افزاری برای فرایندهای ثبت کشتی‌ها به صورت الکترونیک تدوین و اجرایی شد.

افزایش ۱۴۱ فروند شناور جهت به‌کارگیری در امور خدمات دریایی بنادر

با توجه به نیاز مبرم بنادر به یدک کش، لایروب، شناورهای خدماتی و امداد و نجات، تامین و ساخت ۱۰۱ فروند انواع شناور در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته که ضمن ایجاد رضایت در گیرندگان خدمات و افزایش توان عملیاتی، موجب رونق در صنایع کشتی‌سازی شده است. از این تعداد، ۴۰ فروند در حال ساخت در کشتی‌سازی‌های داخلی  است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ وارد ناوگان خدماتی خواهد شد. همچنین با اخذ مجوزهای لازم تعداد ۱۰۱ فروند نیز طی سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ خریداری و ساخته خواهد شد.

خاطرنشان می‌گردد؛ که  اقدامات دیگری هم در زمینه امور دریایی در دولت سیزدهم و از سوی  سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. این اقدامات شامل میزبانی ۲۵ امین اجلاس سالانه یادداشت تفاهم اقیانوس هند به صورت مجازی،  ساخت و  تحویل دو فروند شناور کنترل و بازرسی کشتی‌ها برای اولین بار در داخل کشور،  کسب رتبه اول ج. ا. ایران برای سومین سال متوالی در بین کشورهای عضو یادداشت تفاهم اقیانوس هند در زمینه  فنی‌ترین نواقص گزارش شده توسط افسران کنترل و بازرسی کشتی‌ها،  مکانیزاسیون فرایند بازرسی از کشتی‌های ایرانی و خارجی به منظور ثبت برخط گزارشات نواقص کشتی‌ها و مستندسازی تصویری بازرسی‌ها می‌شود.

امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی

در دولت سیزدهم امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی با جدیت پیگیری شد و علاوه بر برگزاری ۵۰  نشست بین‌المللی دریایی و حضور ۲۳۶ نفر در نشست‌های کمیته‌های اصلی، فرعی، مجمع و شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به صورت مجازی،  مجموعاً در این ۱۸ نشست ۲۷۵۸ سند ماهوی ارائه شده است که قریب به ۲۱۹۵ عدد از این اسناد مطالعه و بررسی شده‌اند که  ۱۴۰ بیانیه و اظهار نظر شفاهی و ارائه ۲۰ سند به نشست‌های مذکور ارائه شده است.  برای بررسی اسناد فوق ۶۸۵۶ نفر ساعت جلسه تشکیل شده است و از دانش و تجارب شرکت‌ها و مراکز پژوهشی و مؤسسات رده‌بندی هم بهره برده شده است.

ایجاد و راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک مربوط به صدور گواهینامه‌های شایستگی و مهارت دریانوردان جهت تسریع در امر خدمات‌رسانی به دریانوردان در حوزه صدور گواهینامه‌ها و بهره‌گیری از خدمات الکترونیکی، خدمات مربوطه به صدور شناسنامه‌های دریانوردان نیز از طریق پورتال امور دریانوردان (SIS) انجام می‌شود. صدور پروانه فعالیت مراکز و مؤسسات آموزشی از طریق پورتال امور دریانوردان و افزایش سطح رضایت‌مندی مشتریان و توسعه دولت الکترونیک و افزایش شفافیت در امور، در راستای استقرار دولت الکترونیک و هوشمندسازی در رابطه با امور دریانوردان به کار گرفته شد.  

از دیگر اقدامات شاخصی که در خصوص امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی در دولت سیزدهم انجام شده است می‌توان به؛ عقد تفاهم نامه شناسایی گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی فی مابین ایران و سوریه،  اتصال الکترونیکی به درگاه ملی مجوزها جهت بررسی و صدور مجوز پروانه فعالیت آموزش دریانوردی به متقاضیان،  حضور فعالانه و موثر در اجلاس‌های سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو)،  ایجاد زیر ساخت‌ها و بسترهای قانونی اجرای صحیح و درست الزامات کنوانسیون کار دریایی،  رونمایی از قرارداد کار دریایی،  تهیه پیش‌نویس لایحه نحوه اقدام در خصوص کشتی و دریانوردان رها شده در آب‌های تحت حاکمیت،  بررسی و پیگیری موضوع داروخانه و داروهای مجاز قابل حمل روی کشتی‌های تحت پرچم،  مشارکت در تهیه پیش‌نویس دستور العمل صدور مجوز و نحوه فعالیت دفاتر کاریابی دریایی،  تهیه و چاپ دو کتاب تحلیل و ارزیابی سوانح دریایی در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱،  تهیه و چاپ کتاب برنامه ممیزی آیمو از مرجع دریایی ایران در سال ۱۴۰۳ اشاره داشت.

ایمنی و حفاظت دریایی

انجام لایروبی‌های نگهداری بنادر جهت تأمین عمق ایمن آبراه‌ها؛ از مهرماه سال ۱۴۰۰ لغایت بهمن سال ۱۴۰۲، حدود ۹۶ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۴۰ مترمکعب لایروبی ناخالص در بنادر ملکی سازمان صورت گرفته است. 

«تولید، صحه‌گذاری و انتشار چارت‌های دریانوردی الکترونیکی از طریق دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی»؛ تاکنون تعداد ۱۰۷ سلول چارت دریانوردی الکترونیکی (ENC) در مقیاس‌های مختلف از طریق دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی و در قالب توافقنامه دوجانبه با شرکت پریمار نروژ در سطح بین‌المللی منتشر و در اختیار دریانوردان قرار گرفته است و به‌روزرسانی نقشه‌های یادشده متناسب با تغییرات به وقوع پیوسته از اهمیت بسزایی برخوردار است. از مهرماه سال ۱۴۰۰ لغایت بهمن سال ۱۴۰۲، تعداد ۶ سلول (در جنوب) و ۱ سلول (در شمال) تولید شده و تعداد ۲۰۱ مورد به‌روزرسانی (در جنوب) و تعداد ۱۱ مورد به‌روزرسانی (در شمال) روی چارت‌های منتشر شده، صورت گرفته است. 

«انجام هیدروگرافی مورد نیاز بنادر و محاسبه احجام لایروبی بنادر کشور»؛ در سال ۱۴۰۱، قراردادهای مشاوره در چهار حوزه هیدروگرافی شامل «شمال کشور»، «بوشهر»، «هرمزگان و سیستان و بلوچستان» و «خوزستان» اکران شد. بر این اساس قراردادهای هیدروگرافی در سه حوزه «شمال کشور»، «بوشهر»، «هرمزگان و سیستان و بلوچستان» منعقد و انعقاد قرارداد حوزه «خوزستان» در خرداد سال ۱۴۰۲ انجام شد. لازم به ذکر است از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا بهمن سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵.۱۸۵ کیلومتر هیدروگرافی در مقیاس‌های ۱:۵۰۰.۱:۱۰۰۰ و ۱:۲۰۰۰ در این  ۴ حوزه عملیاتی صورت گرفته است.