شناسهٔ خبر: 16933 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه مشترک مدیرعامل یک شرکت انبوه‌ساز و نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال مطرح شد؛

ایجاد گردش مالی مطمئن در ساخت و ساز با اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان/ قانون پیش‌فروش ساختمان ناقض قوانین مناطق آزاد نیست/ واگذاری قطعی اراضی منطقه آزاد کیش به یک پروژه انبوه‌سازی

مصاحبه نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی از حمایت این وزارتخانه از سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: هدف وزارت راه و شهرسازی از اصرار بر اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان ایجاد گردش مالی مطمئنه در بازار ساخت و ساز و خروج بازار مسکن از رکود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین معصوم و حسین شیخ‌محمدی در نشست مشترکی با موضوع استفاده از قانون پیش‌فروش ساختمان در هر پروژه ساختمانی به خصوص پروژه سارینا ۲ کیش که به همت پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برگزار اظهاراتی بیان کردند که به شرح زیر است:

حسین معصوم نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی:

ما در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی، زمانی به موضوع ساریناکیش ورود کردیم که هم حجم تبلیغات این شرکت در رسانه‌ها رشد عجیبی داشت و هم برخی مقامات مرتبط در دستگاه قضایی به من می‌گفتند که تو به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی چه اقدامی برای جلوگیری از این تبلیغات بدون مجوز کرده‌ای؟

بعد از مکاتبات با دادستان کل کشور، نهایتا تصمیم گرفته شد وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون پیش‌فروش ساختمان اقدام به طرح شکایت علیه مدیرعامل شرکت ساریناکیش کند. بعد از طرح شکایت نیز مدیرعامل ساریناکیش تقاضای ملاقات حضوری و برگزاری جلسه با نماینده وزارت راه و شهرسازی را داشت که در این جلسات احساس کردیم وی می‌خواهد به مُرّ قانون برگردد زیرا وزارت راه وشهرسازی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی، هم طرفدار حقوق مردم است و هم از حقوق سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

رعایت قانون پیش‌فروش مسکن علاوه بر آنکه باعث اعتماد کردن مردم به پیش‌فروشندگان می‌شود خروج صنعت ساختمان و مسکن از رکود را هم در پی دارد در حال حاضر سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن سرمایه خود را از این حوزه خارج کرده و در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند چون معتقدند آغاز ساخت و ساز و سپس پیش‌فروش مسکن در میانه ساخت و ساز، با عدم استقبال مردم مواجه می‌شود از طرفی هم عدم اقبال مردم به تبلیغات پیش‌فروش مسکن به خطر تخلفات بسیاری است که در گذشته از سوی عده‌ای از سازندگان مسکن سر زده؛ بنابراین اگر قانون پیش‌فروش ساختمان از سوی همه سازندگان و انبوه‌سازان رعایت شود، رکود سنگین حاکم بر بخش مسکن نیز تا حدودی برطرف می‌شود.

هدف وزارت راه و شهرسازی از اصرار بر اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان نیز همین اهداف مذکور است که علاوه بر ایجاد گردش مالی مطمئنه در بازار ساخت و ساز، بازار مسکن را از رکود خارج کند.

طی مکاتبه‌ای که من با اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان داشته‌ام از آنها خواسته‌ام با توجه به تلاش شرکت انبوه‌سازی ساریناکیش برای بازگشت به قانون، این شرکت را در صدور مجوز پیش‌فروش واحدهای تجاری مجتمع تجاری سارینا ۲ کیش یاری کند.

بخشی از مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز تبلیغات و اقدام به پیش‌فروش ساختمان شامل قرارداد معتبر، پروانه ساختمانی و حضور مهندس ناظر در پروژه است که اینها را اگر ارائه کرده باشند، مجوز به راحتی صادر می‌شود.

خود مردم باید قبل از هر پیش‌خریدی، رعایت قانون پیش‌فروش را از پیش‌سازنده بخواهند.

قانون پیش‌فروش ساختمان که از قوانین آمره محسوب می‌شود پس از تصویب در مراجع قانونی و انتشار، قابلیت اجرا در تمام سرزمین جغرافیای جمهوری اسلامی ایران را دارد و استثنایی برای آن ذکر نشده است؛ بنابراین قوانین منطقه آزاد ناقض قانون پیش‌فروش ساختمان نیست.

هر سرمایه‌گذاری که به فکر توسعه اقتصادی کشور است، اینگونه اقدامات را در راستای حمایت از سرمایه‌های خود می‌داند.

حسین شیخ‌محمدی مدیرعامل شرکت انبوه‌سازی ساریناکیش و مجری پروژه سازینا ۲:

در ادامه این نشست نیز حسین شیخ‌محمدی مدیرعامل شرکت انبوه‌سازی ساریناکیش و مجری پروژه سازینا ۲ در جزیره کیش اظهار کرد: ما همیشه تابع قانونیم چون در حجم بزرگی کار می‌کنیم و نمی‌توانیم فعالیت غیر قانونی داشته باشیم چراکه اعتماد مشتریان‌مان از شرکت سلب می‌شود.

تبلیغات تلویزیونی شرکت ساریناکیش اشتباه یکی از مدیران این شرکت بود من خودم مخالف تبلیغات تلویزیونی بودم. از اردیبهشت ماه امسال تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی پیش‌فروش مجتمع تجاری سارینا ۲ کیش را به طور کامل قطع کردیم و تبلیغات روزنامه‌ای را کاهش داده‌ایم. این تبلیغات نه تنها از کار ما پشتیبانی نکرد بلکه زیان مادی و معنوی هم برای ساریناکیش در پی داشت.

تا به حال یک نفر هم در کیش مجوز تبلیغات پیش‌فروش برای مجتمع‌های تجاری و مسکونی خود نگرفته است. ما الآن آمادگی دریافت این مجوز به عنوان اولین شخص حقوقی پیش‌فروشنده را داریم و مدارک‌مان کامل است.

ما تخلفی در ساخت و سازهایمان نداشته‌ایم به همین دلیل مرجع قضایی دستور توقف فعالیت‌های عمرانی ساریناکیش را صادر نکرده است. ما تا به حال در ساخت سارینا ۲ کیش ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم این در حالی است که پولی که از مردم بابت پیش‌فروش واحدهای تجاری دریافت کرده‌ایم کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۹۰ درصد این مبلغ نیز به صورت تهاتری و تعویض واحد تجاری در سارینا ۲ با ملک معرفی شده از سوی مشتری دریافت شده است.

برخی تصور کرده‌اند در اثر این تبلیغات گسترده‌ای که ما در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها داشته‌ایم، صف خرید طویلی درست شده؛ در حالی که این تبلیغات هیچ اثری روی فروش‌ها نداشته است.

اشتباه ما این بود که بعد از موجی که علیه تخلفات پدیده شاندیز به راه افتاده بود، تبلیغات‌مان را آغاز کردیم و بعد از آن فضای هیجانی، موجی از شایعات هم علیه ساریناکیش به راه افتاد.

قراردادهایی که سازمان منطقه آزاد کیش برای واگذاری اراضی جزیره با سرمایه‌گذاران امضا می‌کند به دو صورت است یا به صورت استیجاری بلندمدت است یا واگذاری قطعی اعم از هر نوع کاربری مسکونی، اداری، تجاری یا گردشگری است. اراضی‌ای که سازمان منطقه آزاد کیش در اختیار شرکت ساریناکیش برای ساخت مجتمع‌های تجاری این شرکت قرار داده، از نوع دوم یعنی واگذاری قطعی است که اسناد آن نیز موجود است. جواز ساخت به همراه مجوز تراکم ساختمانی نیز از شهرداری کیش به عنوان دستگاه تابعه سازمان منطقه آزاد کیش اخذ شده است. بعد از پایان ساخت و ساز نیز پایان کار و سند تفکیکی هر واحد تجاری به صورت جداگانه از سوی این سازمان اعطا می‌شود. در حال حاضر در مرحله ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه هستیم که بعد از رسیدن به مرحله ۹۵ درصد، درخواست پایان کار و صدور صورت جلسه تفکیکی برای صدور سند را به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه خواهیم داد.

قرارداد پیش‌فروش حتی یک واحد از واحدهای تجاری ـ اداری سارینا ۲ کیش در بنگاه املاک نوشته نشده است؛ همگی در خود شرکت و به صورت قرارداد خریدار با ساریناکیش به عنوان شخصیت حقوقی منعقده شده است./

نظر شما