شناسهٔ خبر: 16939 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران خبر داد:

توافق با ایرباس برای خرید ۱۱۴ هواپیما/ مذاكره با بیمه‌های مطرح دنیا برای بازسازی ايرلاين‌ها/ رشد ۱۱ درصدی معاملات بانک مسکن/ آغاز خروج مسکن از رکود

عباس اخوندي وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاكراه با بیمه‌های مرتبط و مطرح دنیا برای تأمین هواپیما جهت بازسازی شرکت‌های هواپیمایی، از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای هما خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی در حاشیه مراسم هفتاد و هفتین سالگرد تأسیس بانک مسکن عصر امروز شنبه ۲۶ دی ماه در جمع خبرنگاران٬ از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای هواپیمایی ایران‌ایر هما خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه در گام نخست برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

آخوندی تأکید کرد: بحث دیگر این است که تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی را نیز بازسازی کنیم. در این زمینه نیز به دنبال استفاده از لیزینگ هواپیما با شرکت‌هایی که هواپیما عرضه می‌کنند هستیم.

وی ادامه داد: همچنین مذاكراتي با بیمه‌های  مرتبط و مطرح دنیا برای تأمین هواپیما جهت بازسازی شرکت‌های هواپیمایی داشته‌ايم.

دکتر عباس آخوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ برای بخش مسکن گفت: تصمیم داریم بانک مسکن را به بانک توسعه ای تبدیل کنیم. در حال حاضر سرمایه بانک مسکن ۳۲۰۰ میلیارد تومان است. در لایحه بودجه ۹۵ که فردا به مجلس تقدیم می شود پیشنهاد داده ایم تا ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به این میزان سرمایه بانک مسکن اضافه شود تا سرمایه این بانک ۱.۵ برابر افزایش یابد. به این معنا که قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن می تواند از سال آینده در صورت جمع آوری سپرده های مردم تا ۱.۵ برابر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده ایم تا اساسنامه بانک مسکن مورد بازنگری قرار گیرد که در این بازنگری امکان اینکه بانک مسکن بتواند برای گروه های مختلف درآمدی بسته های تسهیلاتی خاص داشته باشد فراهم شود. همچنین این بانک بتواند برای حاشیه نشینان، ساکنان بافت فرسوده، شهرهای جدید و ... طراحی تسهیلات خاص داشته باشد.

وی ادامه اداد: از دیگر ویژگی های لایحه بودجه ۹۵ در بخش بانک مسکن صدور مجوز تغییر آیین نامه های داخلی بانک مسکن با نظارت بانک مرکزی است. در این تغییر آیین نامه حوزه فعالیت بانک مسکن از بخش مسکن فراتر رفته و کل بخش ساختمان و همچنین حوزه حمل و نقل را نیز شامل می شود. همچنین فعالیت های شهرهای جدید و سکونتگاه ها در آیین نامه جدید گنجانده می شود بنابراین با این اقدامات بانک مسکن سال آینده به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بانک‌های ایران وارد فضای جدیدی از فعالیت‌های بانکی می‌شود.

آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده بازار مسکن اظهار کرد: در دو ماه گذشته معاملات بانک مسکن نسبت به ماه های قبل ۱۱ درصد رشد داشته است که نشان می دهد به تدریج بخش مسکن در حال خروج از رکود است. افرادی که در سال گذشته در صندوق های پس انداز مسکن سرمایه گذاری کرده اند به تدریج می توانند در ماه های آینده تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی افزود: ما می توانیم بدون ایجاد تورم و دسترسی به منابع بانک مرکزی و با استفاده از سپرده های مردمی تسهیلات بخش مسکن را به مرور افزایش دهیم. این طرح ها قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن را تا ۱.۵ برابر افزایش می یابد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان کاهش غیردستوری نرخ سود سپرده بانکی با هدف رونق بخشی به بازار مسکن خاطرنشان کرد: امکان این که یک بخش از اقتصاد را از سایر بخش ها منفک کنیم وجود ندارد ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات صندوق های پس انداز مسکن ۱۴ درصد است که نسبت به سایر تسهیلات کمترین نرخ سود را بانک مسکن دریافت می‌کند. با خروج از تحریم و با برنامه هایی که دولت برای نوسازی صنعت بانکداری کشور در دوره پساتحریم دارد امکان کاهش نرخ سود در همه بخش ها وجود خواهد داشت.

وی همچنین در زمینه صندوق پس انداز مسکن یکم گفت: در این زمینه توفیقات بسیار زیادی کسب کرده ایم که اصلی ترین بخش این است که گفتگوهای منظمی با مردم داشته باشیم به این معنا که متقاضیان خرید مسکن باید بدانند که با یک پس انداز سرمایه و دریافت تسهیلات به مسکن دسترسی داشته باشند. 

آخوندی درباره تسهیلات مسکن گفت: عمده تلاش ما این است تا مردم بتوانند با پس انداز قدرت خرید خود را افزایش دهند. بنابر این برنامه ما به سمت ایجاد صندوق های پس انداز جدید در بخش های جوانان، کارگری و سایر سیستم های پس انداز مسکن است. چه بسا در این سیستم بانک متعهد می شود تا تسهیلات پرداخت کند و این تعهد بانک به اقتصاد خانوار نظم می دهد./

نظر شما