شناسهٔ خبر: 16955 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری درباره علت ایجاد شهرهای جدید

توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در شهرهای جدید/ ایجاد شهرهای جدید راهی برای جلوگیری از توسعه بی‌رویه کلانشهرها

پروژه ساخت بازار نقش جهان شهر جدید اندیشه اتصال شهرهای جدید کشور از طریق مسیر ریلی به شهرهای مادر یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است که اجرایی شدن آن نتایجی مانند تسریع به ثمرنشستن اهداف مسکن مهر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گسترش بی‌رویه جمعیت کلانشهرها ترافیک، افزایش قیمت مسکن و تبعات ناشی از آنها خصوصا آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی، جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با ایجاد شهرهای جدید در نزدیکی شهرهای مادر جمعیت را به خروج از کلانشهرها تشویق کرده و با تمرکز زدایی صورت‌گرفته گام بلندی را در راستای راهبردهای اساسی توسعه شهری بردارد.

طرح احداث شهرهای جدید با برنامه‌ریزی قبلی اواخر سال ۱۳۶۴ به تصویب هیأت وزیران رسید و بعد از چند سال کار کارشناسی شرکت عمران شهرهای جدید جهت تحقق اهداف دولت در اسکان پایدار و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای جدید تشکیل شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و تعمیق عدالت در همه عرصه‌ها و تامین نیازهای اساسی مردم علی الخصوص مسکن، همچنین شرایط کشور و مسائلی همچون نرخ رشد بالای جمعیت و مهاجرت‌های گسترده به نقاط شهری، گسترش بی‌رویه شهرهای موجود بالاخص کلان‌شهرها، نابسامانی نظام استقرار و سازمان فضایی سکونتگاه‌های انسانی، تشدید نیاز به احداث مسکن شهری و محدودیت زمین غیر کشاورزی در درون شهرها و اراضی بلافصل آن، ضرورت ایجاد شهرهای جدید را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی توسعه شهری مطرح کرد. بر این اساس با انجام مطالعات توجیهی و تمهید مقدمات قانونی و ساختاری، ایجاد شهرهای جدید با اهداف زیر و قوانین مشخص در دستور کار قرار گرفت:

۱. پالایش شهر مادر به منظور ساماندهی توسعه آن و جذب جمعیت سرریز شهر مادر

۲. جلوگیری از بالا رفتن بی‌رویه قیمت زمین در شهرهای بزرگ

۳. کاهش رفت و آمدهای پاندولی مابین شهرهای بزرگ به مناطق صنعتی اطراف آنها، تقلیل ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ناشی از آن

۴. ایجاد زمینه اجرای اصل سی و یکم قانون اساسی برای صاحبخانه شدن اقشار کم درآمد

۵.   ترویج انبوه‌سازی در توسعه مجموعه های مسکونی

۶. جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و خاک مرغوب در اثر توسعه ناموزون شهرهای بزرگ

۷. اجرای الگوهای جدید در طراحی و اجرا و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در طراحی و ساخت ابنیه در ایجاد شهرها

پس از ایجاد شهرهای جدید و استقرار ساکنان یکی از اساسی‌ترین موضوع‌ها در این شهرها حمل و نقل و رفت و آمد آنان به شهرهای مادر است به همین دلیل اجرای برنامه‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط مبنی بر بهبود وضعیت عبور و مرور شهری به همراه افزایش سهم حمل و نقل عمومی تا میزان ۷۵ درصد نسبت به کل سفرهای درون و برون شهری از اهداف برنامه‌های  توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

بر همین اساس شرکت عمران شهرهای جدید نسبت به طراحی قطار برقی شهرهای جدید متناسب با اولویت و اهمیت آنها در سال‌های مختلف اقداماتی به منظور افزایش جذابیت شهرهای جدید، تسریع به ثمرنشستن اهداف مسکن مهر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست، پرهیز از احداث جاده‌های جدید و تقبل هزینه‌های نگهداری، افزایش سطح سرویس و ایمنی حمل و نقل بین شهرهای جدید و شهرهای مادر انجام داده است.

در همین راستا و در جهت اهداف وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید مبنی بر اتصال شهرهای جدید کشور از طریق مسیر ریلی به شهرهای مادر تاکنون پروژه قطار برقی در شهرهای جدید برای هشت شهر از مجموع ۱۸ شهر جدید کشور در مرحله اجرا و در دست مطالعه قرار دارد.

باید یادآور شد که انواع سیستم‌های ریلی مسافری را می‌توان بر حسب عملکرد کالبدی، نوع سیستم و ناوگان و نوع انرژی مصرفی دسته‌بندی کرد که تمامی قطارهای پیش‌بینی شده برای شهرهای جدید نیز از نوع قطار برقی بالا سری باشد. این سیستم با برق کار می‌کند و ناوگان از طریق خطوط هوایی به شبکه برقی زمین متصل می‌شود.

این سیستم برای مسیرهای باز و مسیرهای طولانی کاربرد بیشتری دارد و در طبقه‌بندی بر حسب نوع انرژی مصرفی قرار دارد./

نظر شما