شناسهٔ خبر: 169605 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:

۳۸ درصد خدمات سفر شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی گلستان، ترانزیت بوده است

گلستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: ۳۸ درصد از خدمات سفر تولید شده توسط شرکت های حمل ونقل بین المللی استان در سال ۱۴۰۲ سهم رویه ترانزیت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، عادل مصدقی در هفتمین نشست دبیرخانه انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل بین المللی سراسر کشور به میزبانی انجمن استان، اظهار کرد: ۵۵ درصد دیگر صادرات و حدود ۷ درصد هم واردات بوده که تحت مدیریت  و مسئولیت شرکت های حمل ونقل بین المللی استان شکل پذیرفته است.

به گفته وی، در سال گذشته ۳۴ هزار تردد از پایانه مرزی اینچه برون نیز انجام شد که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۹ درصد را نشان می دهد که این آمارها بیانگر این است که موقعیت استراتژیک گلستان؛ آن را بعنوان یکی از استان های مهم در حمل و نقل بین المللی و تجارت خارجی معرفی کرده است.

به گفته وی، پس از احیای فعالیت های مرزی پایانه اینچه برون بعد از محدودیت های کرونایی و با سیاست ها و دیپلماسی های دولت سیزدهم متوسط تردد روزانه ناوگان در این مرز از ۷۴ ناوگان در سال ۱۴۰۱ به ۹۷ ناوگان در سال ۱۴۰۲ رسیده و تا ۱۶۰ ناوگان هم در روز انجام می شود.

وی با بیان گستردگی شبکه راههای استان، تصریح کرد: طی مذاکرات انجام شده با پیمانکاران ایرانی، مسیرهای اینچه برون در خاک ایران در حال تکمیل است و برای توسعه شبکه جاده ای این مرز برای ناوگان کشورهای ترکیه، آلمان و سوئیس هم اتفاقات خوبی را شاهدیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: با ارائه تجهیزات لجستیکی در منطقه آزاد اینچه برون بخصوص در کشاورزی و صنعت پتروشیمی آینده خوبی برای پایانه مرزی اینچه برون رقم می خورد.

مصدقی ادامه داد: بهبود و کارآیی سرعت عملیات گمرکی با کاهش زمان ترخیص کالا ها، استفاده از فناوری های نوین، ایجاد مشوق ها و معافیت های مالی هم از اقدامات جدی است که در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، برای بازاریابی و معرفی ظرفیت های استان نیز، تیمی اقتصادی از روسیه وارد استان شده و طی بازدید از اینچه برون؛ اقداماتی بویژه برای قزاقستان در حال پیگیری است.

این مقام مسئول گلستانی گفت: برای تقویت مزیت های رقابتی استان با انعقاد قراردادهای بین المللی و حضور در نمایشگاههای بین المللی کشورهای قزاقستان و ترکمنستان؛ سهم استان در حمل و نقل بین المللی گسترش می یابد.به گفته وی، همچنین با زمینه سازی و توسعه تبادلات مسافری در پایانه مرزی اینچه برون طی همکاری هایی که با وزارت امور خارجه داریم در رونق و تبادلات اقتصادی روز به روز بهتر خواهیم بود.

مصدقی از انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی استان نیز خواست که با استفاده از تجربه های موجود خود و ظرفیت های قانونی؛ در تنگناهایی که هست، روند رو بهبود و پیشرفت را رقم زده و مسئولان دولتی نیز در کنار آنها هستند.

ناترازی هزینه های حمل، تاکید بر توسعه حمل یکسره، مدیریت واحد بر حمل و نقل بین المللی، شرایط تاسیس شرکت ها و پرونده های قانونی حمل و نقل، رفع حق توقف و مسایل کانون جهانگردی، اخذ تصمیمات جدی برای عبور خارج از نوبت کامیون های یخچالی و همچنین واردات کامیون ها از مهمترین موضوعاتی بود که در هفتمین نشست دبیرخانه انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل بین المللی سراسر کشور بیان و تبادل نظر شد.

انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل بین المللی استان های آذربایجان غربی، شمال غرب، اردبیل و سیستان و بلوچستان مهمان استان گلستان بودند.حمید محمدی فاز معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم مسئول سازمانی این نشست بود.