به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین یونسی در گفتوگویی اظهار کرد: تا یک دهه قبل به صورت محدود برخی از بانوان میتوانستند در رشتههای افسری و ملوانی پس از طی دورههای آموزشی و اخذ گواهینامههای شایستگی و مهارت، بر روی کشتیهای محدود (زیر ۳۰۰۰ و زیر ۵۰۰ GT) مشغول به کار شوند، البته تعدادشان انگشت شمار بود و در ردههای نامحدود افسری هیچ بانویی در کشور ادامه تحصیل نداده بود.
وی با اشاره به اینکه مجوز ادامه تحصیل بانوان در رده افسری نامحدود از اواخر دهه ۹۰ توسط سازمان بنادر و دریانوردی صادر و به برخی از موسسات غیر دولتی اجازه داده شد تا دانشجوی افسری نامحدود جذب کنند، افزود: علاوه بر کنوانسیونهای بین المللی دریانوردی، در قوانین و مقررات داخلی نیز هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل، کسب مهارت و فعالیت بانوان به عنوان افسر کشتیهای اقیانوسپیما وجود ندارد ولی انتخاب بانوان زبده به عنوان افسر کشتیهای اقیانوس پیما، به نظر مالکان کشتیها و خطوط کشتیرانی بستگی دارد.
یونسی با بیان اینکه میتوان درآمد مناسب و سفر به کشورهای مختلف دنیا را به عنوان عوامل جذاب این حرفه برشمرد، گفت: گرچه در این حرفه دوری از خانواده میتواند مشکلات خاص خودش را داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان که پیش از این سابقه فعالیتهای مختلف در رابطه با تخصصهای دریایی را در کارنامه کاری خود دارد، تصریح کرد: در طی سالها فعالیت، هنگام بازرسی فنی از کشتیهای اقیانوسپیما در جنوب کشور، شاهد حضور افسران زن بر روی کشتیهای خارجی بوده که در اداره امور کشتی بسیار توانمند و موثر بودند.
گفتنی است، تعداد محدودی از بانوان از سال ۱۳۹۸ به بعد در رشته افسر دومی نامحدود در برخی از موسسات آموزش دریانوردی مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی تحصیل کردند.