به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان شرکت تابعه این وزارت راه و شهرسازی متولی و مجری سیاست های ابلاغی از سوی این وزارتخانه در حوزه فرودگاهی است و در دولت سیزدهم طرح ها و پروژه های بسیار زیادی در این حوزه اجرا و بهره برداری شده است.
در این گزارش تعدادی از طرحها و پروژههای مهم این حوزه در مدت هزار روز خدمت دولت سیزدهم تشریح شده است:
ابتدا با مروری بر عملکرد فرودگاهها در حوزه نشست و برخاست و اعزام و پذیرش در سال ۱۴۰۲ میپردازیم که با اعزام و پذیرش بیش از ۳۳.۵ میلیون مسافر و ۲۲۹ هزار نشست و برخاست در فرودگاههای کشور، سال گذشته در مجموع ۳۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۷۹۸ مسافر از فرودگاه کشور اعزام و پذیرش و افزون بر ۲۲۸هزار و ۷۱۵ نشست و برخاست در فرودگاههای تحت مالکیت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام شد.
در ادامه به اقدامات و پروژههای بهره برداری شده در سال جاری میپردازیم.
بهرهبرداری از دستگاه کمکناوبری ILS فرودگاه ساری؛ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جریان سفر رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان مازندران- با بهره برداری از این دستگاه، دید لازم جهت فرود، به ۱۲۰۰ متر کاهش پیدا کرد. تمامی مراحل نصب و بهره برداری این دستگاه توسط مهندسان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه شهدای ساری انجام شده است.
اخذ کسب گواهینامه فرودگاهی توسط فرودگاه شیراز؛ اردیبهشت ۱۴۰۳- به عنوان نخستین فرودگاه دارای نظامنامه جامع فرودگاهی منطبق با پارت ADR و مقررات اجرایی آن- بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر ساعت برای اخذ این گواهینامه بهصورت تخصصی و جهادی تشکیل جلسه دادند. در سه سال اخیر فرودگاههای زاهدان و بندرعباس دارای گواهینامه فرودگاهی شدند و فرودگاههای کرمان، یزد و تبریز هم در اسرع وقت از این مهم برخوردار خواهند شد. فرایند اخذ گواهینامه، فرایندی بسیار طولانی است اما فرایند اخذ گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین المللی شیراز در کوتاهترین زمان ممکن با دقت بالا انجام شد.
افتتاح مرکز AFTN و دیتاسنتر فرودگاه اصفهان؛ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با هدف بهسازی، استانداردسازی و تجهیز شده اند. دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده به مکانی گفته میشود که گروه عظیمی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه با استفاده از امکانات زیرساختی و ارتباطی برای رایانش و میزبانی مجموعه بزرگی از دادهها، گرد هم آمده باشند. به بیان دیگر، دیتاسنتر محل استقرار تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری است که در کنار یکدیگر و بدون وقفه، امور مربوط به رایانش، ذخیرهسازی و انتقال دادهها را انجام میدهند.
عملکرد شرکت فرودگاهها در عملیات حج تمتع ۱۴۰۳
اعزام بیش از ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع از ۲۱ فرودگاه کشور، در عملیات حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا از ایران راهی کشور عربستان شدند و این عملیات در حالی انجام شد که ۵۸ هزار و ۶۲۱ زائر از طریق فرودگاههای تحت مالکیت شرکت فرودگاهها اعزام شدند.
آغاز به کار دومین مرکز آموزش خلبانی فوق سبک در فرودگاه تبریز؛ این مرکز با هدف توسعه فرهنگ "هوانوردی عمومی" و آموزش خلبانی و همچنین انجام پروازهای تفریحی – گردشگری با دو فروند هواپیما کار خود را آغاز کرد.
راهاندازی سامانه استریپ پروازی دیجیتال (EFSS) فرودگاه بوشهر؛ این سامانه با هدف حذف استریپ کاغذی پر هزینه و هوشمندسازی عملیات استریپ با بهره گیری از اطلاعات هوانوردی موجود ۲۶ اسفند ۱۴۰۲- در شبکه گسترده ارتباطی AFTN و زیرساخت شرکت- سامانه EFSS باعث افزایش کارایی کنترلر ترافیک هوایی در ثبت اطلاعات دقیق و بروز پروازها میشود.
افتتاح ۴ پروژه فرودگاهی مشهد؛ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان رضوی «توسعه توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد» شامل ۲۰ هزار مترمربع به فضای ترمینال داخلی فرودگاه مشهد و رسیدن فضای آن به ۵۷ هزار مترمربع، همچنین «توسعه اپرون فرودگاه مشهد» با مساحت ۸۰ هزار مترمربع، سبب افزودهشدن ۱۵ پوزیشن جدید جهت پارک هواپیما «۳سه پل ارتباطی انتقال مسافران» در جهت افزایش کیفیت خدماترسانی به مسافران و زائران امام رضا (ع) با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال و «سامانه جدید کمک ناوبری ILS» با هدف کاهش تاخیر و فرود ایمن پروازها در شرایط مه، گرد و غبار و هنگام بارندگی به بهره برداری رسیدند.
بهرهبرداری از ترمینال بهسازی شده فرودگاه اهواز؛ در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ با هدف افزایش مساحتی برابر چهار هزار مترمربع برای خدمترسانی به مسافران پروژه بهسازی ترمینال فرودگاه اهواز به بهره برداری رسید.
افتتاح ۸ پروژه در فرودگاه مهرآباد با حضور بذرپاش
افتتاح ۸ پروژه در فرودگاه مهرآباد به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریال؛ در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ سیمولاتور سه بعدی برج مراقبت پرواز، مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره صنعت هوانوردی با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، سیستم اعلان و اطفای حریق پارکینگهای طبقاتی و ترمینال ۱ و ۲، بهرهبرداری از سه فاز نخست بهسازی سقف عمومی ترمینال چهار، بهسازی ایستگاه برج دیدهبانی و سامانه ارتباطی اداره ایمنی و آتشنشانی، ساماندهی غرف تجاری و دفاتر فروش شرکتهای هواپیمایی مستقر در فرودگاه، ایمن سازی و بهسازی دیتاسنتر و مرکز مخابرات فرودگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره برداری رسید.
همچنین افتتاح پروژه سامانه نرمافزاری ASUR و سامانه EFSS فرودگاههای کشور؛ همزمان با افتتاح ۸ هشت پروژه در فرودگاه مهرآباد انجام شد.
استقرار سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در فرودگاه مهرآباد؛ ۲ دی ۱۴۰۲ با هدف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات. این نرم افزار در فرآیند برنامه ریزی، طراحی، پیادهسازی، اجرا و توسعه، به سازمان کمک میکند تا علاوه بر بهبود خدمات فناوری اطلاعات، به مهمترین اهداف کسب و کار خود نیز دست پیدا کنند.
پایان عملیات نصب دکلهای جدید سایت RCAG گیلوان زنجان؛ برای پوشش بهتر ارتباطات رادیویی مرکز کنترل فضای کشور با پروازها در منطقه زنجان و استانهای همجوار دکلهای جدید سایت RCAG گیلوان زنجان نصب شدند.
بهرهبرداری از فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال انتظار؛ ۱۲ آبان در اولین بخش از برنامههای دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کردستان و در جریان سفر پیشین رئیس دولت سیزدهم به کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه تکمیل و به مرحله بهرهبرداری رسید. باند فرودگاه شهدای سقز ۲ هزار و ۶۳۱ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاههای کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگیهای این فرودگاه است. فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است.
بهرهبرداری از سامانه راداری فرودگاه اصفهان؛ ۲۲ مهر این پروژه براساس قرارداد سال ۱۴۰۱ فی مابین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و یک شرکت دانش بنیان، بصورت کاملا بومی اجرایی شد.
تجهیز فرودگاه اردبیل به خودروی یخزدای (De-Icing) بومی؛ ۹ مهرماه این خودرو، مجهز به سیستم یخ زدایی و با تلاش متخصصان داخلی و طراحی کاملا بومی در شرکت دانش بنیان لجور اراک و به سفارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ساخته شده است.
بهره برداری از ترمینال جدید فرودگاه ایلام؛ برای ارایه خدمات به مسافران پروازهای ورودی اربعین و بهرهبرداری از سیستم روشنایی باند فرودگاه خوی با حضور وزیر راه و شهرسازی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم محسوب میشود.
افتتاح فرودگاه شهدای گناباد، در ۴ خرداد ۱۴۰۲ با فرود نخستین پرواز حامل رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در باند این فرودگاه به طور رسمی این فرودگاه با هزینهای بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و با مساحتی در حدود ۳۸۰ هکتار ساخته شده که ۲۷۰۰ متر باند و دارای عرض ۶۰ متری است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند در خراسان جنوبی ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد.
برقراری نخستین پرواز مسافری از فرودگاه گناباد پس از ۳۰ سال؛ ۱۰ مهر همزمان با میلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، پرواز هواپیمایی وارش در مسیر تهران- گناباد- تهران با پیگیریهای متعدد شرکت فرودگاهها و مسئولان استانی و شهری از سازمان هواپیمایی کشوری، پس از ۳۰ سال پروازهای مسافری فرودگاه شهدای گناباد برقرار شد.
افتتاح سامانه ILS فرودگاه شهید سلیمانی اهواز؛ این سامانه ۷ اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و از مزیت های افتتاح سامانه ILS جدید فرودگاه شهید سلیمانی اهواز میتوان به کاهش تاخیرات پروازی اشاره کرد. چراکه با این سامانه یک میلیون یورویی هواپیماها تا شعاع ۸۰۰ متری( در شرایط نامساعد جوی) قادر به پرواز خواهند بود.
آغاز عملیات نوسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه؛ این پروژه در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد و شهریور یا مهر ۱۴۰۳ به پایان میرسد.
بهرهبرداری از سامانه ILS فرودگاه بندرعباس؛ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ این سامانه توسط وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید. با افتتاح رسمی ILS فرودگاه بندرعباس که جایگزین ILS قدیمی شده است، تداوم عملیاتی بودن دستگاه افزایش و به دنبال آن ایمنی پروازها نیز ارتقا یافته است.
بهرهبرداری از سامانه ILS فرودگاه اهواز؛ در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۱ خبر بهرهبرداری از این سامانه در تاریخ مذکور توسط مدیرکل فرودگاههای خوزستان منتشر شد.
راه اندازی سیستم روشنایی تقرب پرواز فرودگاه اهواز؛ در تاریخ ۲۴ بهمن۱۴۰۱ سیستم روشنایی تقرب پرواز فرودگاه اهواز یک سیستم کاملا مجهز و پیشرفته جهت افزایش امنیت پرواز در شرایط نامناسب جوی و کاهش میدان دید است.
ارتقای بستر ارتباطی سایت RCAG تقی قنبر فرودگاه بیرجند؛ عملیات حفاری و اجرای فیبرنوری سایت RCAG در ارتفاعات تقی قنبر بیرجند به طول یک کیلومتر انجام و با همکاری متخصصان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و کارشناسان الکترونیک هواپیمایی فرودگاه بیرجند تجهیزات مربوط به PDH و مبدل E۱ نصب شد.
راه اندازی سامانه استریپ الکترونیکی پرواز (EFSS) در فرودگاه رشت؛ ۲۷ آذر ۱۴۰۱ این سامانه علاوه بر ایجاد و مدیریت استریپ های پروازی به صورت الکترونیکی، قادر است جزئیات کاملی از فرآیند یک پرواز را در مراحل مختلف آن ثبت و نگهداری کند.
عملیاتی شدن سامانه ILS باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد؛ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ سامانه ILS باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد همزمان با افتتاح رسمی پروژه بهسازی این باند، عملیاتی شد. سامانه ILS باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد پیش از این به مدت بیش از یکسال غیرفعال بود.
بهرهبرداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد؛ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ این پروژه ملی در تاریخ مذکور توسط مرحوم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهرهبرداری رسید.
نصب و راه اندازی چراغهای SFLS باند ۳۰ راست فرودگاه تبریز؛ در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱ تغییرات نرم افزاری لازم جهت کنترل از راه دور چراغهای SFLS توسط برج مراقبت پرواز انجام شده است.
بهرهبرداری از طرح های عمرانی فرودگاه ساری؛ در تاریخ ۴ شهریور ۱۴۰۱؛ این طرحها شامل خرید و تملک اراضی و مستحدثات پیرامون فرودگاه شهدای ساری، خرید ماشین آلات و تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و فنی برای ارتقای شاخصهای ایمنی، اجرای دیوار حفاظتی پیرامون فرودگاه برای تقویت شاخصهای امنیتی و حفظ سطح ایمنی به طول هشت هزار متر، توسعه اپرون برای افزایش تعداد محل پارک هواپیما و ایمنی، اجرای بلوار جدید دسترسی به فرودگاه شامل ۶۰۰ متر بلوار چهاربانده، اجرای پیاده رو به طول ۸۰۰ متر، فضای سبز، جمع آوری شبکه برق فشار متوسط و ضعیف، اجرای طرح روشنایی، اجرای کانال هدایت آبهای سطحی و سیستم مکانیزه آبیاری فضای سبز بود که توسط وزیر ارتباطات و فناوری به بهره برداری رسید.
افتتاح پروژه روشنایی باند فرودگاه پارس آباد؛ در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۱ این پروژه توسط استاندار اردبیل با هدف برقراری پروازهای شبانه به بهرهبرداری رسید. همچنین در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۱ بهره برداری از ترمینال بار هوایی (کارگو ترمینال) فرودگاه لارستان با توجه به اهمیت سرعت و جابجایی برخی کالاها و حجم تبادلات بازرگانی در حوزه صادرات، وجود ترمینال کارگو در لارستان از اهمیت فوق العاده ویژه ای برخوردار بوده و از این پس تمامی محموله های باری غیر همراه مسافر از این ترمینال انجام خواهد شد.
راه اندازی سامانه سوئیچینگ و کنسولهای برج مراقبت پرواز فرودگاه؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱-با بهره برداری از سامانه جدید سوئیچینگ برج مراقبت پرواز فرودگاه شهدای همدان، این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه کشور مجهز به سیستم سوئیچینگ جدید با استانداردهای روز شد.
افتتاح پروژه های ارتباطی و ناوبری در فرودگاه زنجان و سایت گیلوان؛ ۳ خرداد ۱۴۰۱ پروژههای این سایت شامل راه اندازی سه بستر ارتباطی برای خطوط RCAG)، (MPLS برای (E۱ و RADAR DATA) و (MPLS برای RCMS RADAR) و بهره برداری از دو پروژه پلکان دسترسی به پد استال رادار و دیوار حفاظتی سایت رادار و همچنین بهسازی سیستم آبرسانی سایت رادار می شود.
راه اندازی سیستم چراغ های SFLS سطوح پروازی در فرودگاه شیراز؛ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در اجرای این پروژه اقداماتی از قبیل حفاری و کابل کشی به طول ۲۵۰۰ متر، نصب تابلوهای برق و هندهولهای مربوطه و همچنین جانمایی و نصب ۳۰ چراغ SFLS صورت پذیرفته است.
بهره برداری از نخستین فرودگاه اختصاصی کشور در یزد؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ فاز اول فرودگاه و صنایع هواپیماسازی امام رضا(ع) در شهرستان مهریز استان یزد با هدف آموزش و انجام پروازهای سبک و تولید هواپیماهای این بخش از صنعت هوانوردی مورد بهره برداری قرار گرفت.
افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی مازندران؛ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ خط پروازی تاکسی هوایی مازندران با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری و استاندار مازندران در فرودگاه شهدای ساری آغاز به کار کرد.
و در پایان بهره برداری از توسعه و بهسازی اپرون و احدث تاکسی وی ارتباطی در فرودگاه بندرعباس؛ با انجام این پروژه ظرفیت پارک هواپیما به ۱۰ موقعیت پارک استاندارد افزایش یافت که این امر نقش بسزایی در ارتقاء ضریب ایمنی و تسهیل در تردد پروازها در فرودگاه بین المللی بندرعباس دارد.