شناسهٔ خبر: 169844 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد؛

صدور مجوز اولیه تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران

تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: مجوز اولیه تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران به عنوان نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم غرب آسیا صادر شد که در مرحله نمایش یا فاز ارائه عملی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج بخش مسلمان در حاشیه نخستین کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: سال گذشته در جلسه اتحادیه منطقه ۲ (آسیا) سازمان جهانی هواشناسی، مجوز اولیه تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران به عنوان نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم غرب آسیا صادر شد.

وی افزود: البته این مجوز در مرحله نمایش یا فاز ارائه عملی قرار دارد که پس از ارزیابی نهایی به وسیله سازمان جهانی هواشناسی به صورت رسمی مجوز تاسیس آن صادر می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در حاضر مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور و معاونت فنی سازمان در حال تکمیل فرایند ایجاد پورتال اینترنتی این مرکز برای ارائه خدمات اقلیمی منطقه‌ای هستند که به محض آماده‌سازی، اطلاعات مربوطه برای ارزیابی نهایی به سازمان جهانی هواشناسی ارسال می‌شود.

تاج بخش مسلمان تصریح کرد: در صورت صدور مجوز نهایی، این دومین مرکز بین‌المللی سازمان هواشناسی کشور است که در ۶۴ سال اخیر تاسیس می‌شود.

وی عنوان کرد: نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم موسوم به RCC در غرب آسیا و پنجمین مرکز منطقه‌ای اقلیم قاره آسیا پس از حدود ۱۲ سال از ارائه درخواست ایران به سازمان جهانی هواشناسی در شرف تاسیس است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت‌های زیرساختی و علمی قابل توجهی در سازمان هواشناسی ایران و مرکز ملی اقلیم سازمان وجود دارد که می‌تواند خدماتی در مقیاس منطقه‌ای ارائه کند.

تاج بخش مسلمان توضیح داد: در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار در منطقه، پیش‌بینی دهه‌ای بر اساس استانداردها و پروتکل‌های سازمان جهانی هواشناسی در پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این سال‌هاست مدل‌های فصلی و زیرفصلی در سازمان هواشناسی کشور در مقیاس‌های منطقه‌ای اجرا می‌شود که همه این موضوعات موید وجود ظرفیت‌های علمی و زیرساختی این حوزه در کشور است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: با راه‌اندازی این مرکز، خدمات اقلیمی متنوعی از جمله پایش و پیش‌بینی‌های فصلی، زیرفصلی و دهه‌ای به همراه آموزش‌های مرتبط برای کشورهای غرب آسیا تولید و ارائه می‌شود.

وی گفت: تا پیش‌ازاین مراکز اقلیم موجود در آسیا تنها در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند راه‌اندازی شده بود و منطقه غرب آسیا از این ظرفیت بی‌بهره بوده است.