شناسهٔ خبر: 169898 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

بارش کشور به محدوده نرمال رسید

تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تا امروز تنها کمتر از یک میلی‌متر (حدود ۰.۳درصد) نسبت به بارش‌های بلندمدت کمبود داریم و اکنون بعد از چهار سال متوالی کم‌بارشی، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال بلندمدت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان این که میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال بلندمدت رسیده است، اظهار کرد: بر اساس داده‌های موجود استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از ۳۰درصد بارش بلندمدت خود را در سال آبی جاری تا کنون (از مهر تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) کسب کرده‌اند.

وی افزود: در استان‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران هم بین ۲ تا ۲۹ درصد بیش از نرمال باران گزارش شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بااین‌وجود همچنان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی و هرمزگان بین یک تا ۳۰درصد بارش کمتر از نرمال دریافت کرده‌اند.

تاج‌بخش مسلمان تصریح کرد: بیشترین کمبود بارش مربوط به استان‌های تهران، قزوین و سمنان است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این که بارش‌ها عمدتاً از نوع سیلابی و با تمرکز در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت است که نه‌تنها موید افزایش رخدادهای حدی ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم است، بلکه می‌تواند تلفات و خسارات بیشتری برای کشور و زیرساخت‌های آن داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: لذا ضمن این که از یک سو ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرسوده، لایروبی رودخانه‌ها، سازگاری بیشتر با اکوسیستم‌های موجود و حفظ پایداری سرمایه‌های زیست‌محیطی باهدف افزایش تاب‌آوری آنها در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی بدیهی است، از سوی دیگر باید حتماً توجه داشت که به‌رغم بارش‌های مناسب امسال، به سبب کم‌بارشی چهار سال گذشته و عدم جمع‌آوری بهینه آب‌های شیرین به‌ویژه در پایین‌دست، همچنان در کشور، مدیریت مصرف آب باید در دستور کار مردم و مسئولین قرار داشته باشد.

تاج‌بخش مسلمان افزود: ضمن اینکه بر توسعه زیرساخت‌های جمع‌آوری آب در پایین‌دست با شیوه‌های سنتی و همچنین روش‌های به‌روز دنیا، باتوجه‌به تغییر نوع بارش‌ها در کشور، توصیه مؤکد می‌شود.