شناسهٔ خبر: 170004 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست پژوهشی حساسیت مدل RegCM۴.۷ به طرحواره‌های سطح زمین در شبیه ‌سازی دما و بارش در ایران

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو نشست پژوهشی با موضوع «حساسیت مدل RegCM۴.۷ به طرحواره ‌های سطح زمین در شبیه ‌سازی دما و بارش در ایران با استفاده از داده ‌های شرایط مرزی و اولیه» در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، معاونت پژوهشی و فناوری این پژوهشگاه، نشست پژوهشی با موضوع «حساسیت مدل RegCM۴.۷ به طرحواره ‌های سطح زمین (BATS و CLM۴.۵) در شبیه ‌سازی دما و بارش در ایران با استفاده از داده ‌های شرایط مرزی و اولیه مدل (MPI-ESM۱.۲-HR)» را در سالن جلسات پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار کرد.

در این نشست اعضاء هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در تهران به صورت حضوری و اعضاء هیات علمی و کارکنان پژوهشکده ها و مراکز مطالعات استانی به صورت مجازی (برخط) شرکت کردند.

لعبت کوثری مقدم، دانشجوی دکترای مهندسی هواشناسی کشاورزی از دانشگاه تهران و دانشجوی فرصت مطالعاتی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم، در این نشست پژوهشی به ارائه سخنرانی و مطالب پرداخت.

وی در این نشست مطالب خود را با عنوان نکاتی در خصوص عملکرد مدل های آب و هوایی منطقه ای (RCMs)، نسبت سوگیری های سیستماتیک در خروجی های RCM، تصحیح سوگیری خروجی RCM و نقش موثر آن در بهبود نتایج این مدل‌ها برای تفسیر بهتر آب و هوا و ارزیابی حساسیت سیستم RegCM۴.۷ به طرح‌ های سطح زمین در شبیه‌ سازی بارش و دما در ایران از طریق دو شبیه ‌سازی در مقیاس‌ های زمانی فصلی و سالانه طی دوره زمانی ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۴ ارائه کرد و در انتها با ذکر چند نکته و پیشنهاد به پایان رساند.