شناسهٔ خبر: 170057 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جلسه پیش ممیزی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برای اخذ گواهینامه فرودگاهی برگزار شد

فرودگاه مهرآباد جلسه پیش ممیزی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برای اخذ گواهینامه فرودگاهی با حضور عضو هیات مدیره و راهبر فرودگاه مهرآباد، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و رئیس اداره بازرسی و تطبیق دستورالعمل‌های دفتر مقررات فرودگاهی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ ابراهیم مرادی عضو هیات مدیره و راهبر فرودگاه مهرآباد در جلسه پیش ممیزی گواهینامه فرودگاهی این فرودگاه گفت: در یک سال گذشته برنامه‌های مختلفی از جمله مستندسازی، برگزاری جلسات، به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و تشکیل کمیته‌ها و ستادهای ویژه، ممیزی داخلی، آموزش، ممیزی سازمان هواپیمایی کشوری و رفع‌عدم تطابق‌ها در مسیر اخذ گواهینامه فرودگاهی در مهرآباد انجام شد.

وی افزود: این مهم منجر به تدوین دستورالعمل‌های ۳۵گانه نظام‌نامه فرودگاه مهرآباد برای اخذ گواهینامه فرودگاهی شد.

مرادی در ادامه با بیان اینکه حرکت فرودگاه مهرآباد برای دریافت گواهینامه بعد از چند دهه آغاز شده، گفت: این حرکت به سمت استانداردسازی و حذف اقدامات مازاد و مبتنی بر تجربه شخصی که بسیار خطرناک و حادثه آفرین برای صنعت هوانوردی کشور هستند، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر رفتارها مبتنی بر تجربه فردی باشند صد در صد دچار مشکل خواهیم شد بنابراین باید با تدوین دستورالعمل‌های استاندارد و با آموزش در چارچوب این استانداردها به زبان مشترک مدون و نظام‌مند رسیده و با این اقدامات، مبتنی بر قانون و دستورالعمل می‌شوند و ما با انجام همه این اقدامات به آخرین قدم‌های لازم برای اخذ گواهینامه رسیده ایم.

مهرآباد به دنبال گواهینامه فرودگاهی

در ادامه، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با اشاره به برنامه‌ریزی برای اخذ گواهینامه فرودگاهی از دی ماه سال ۱۴۰۱، اولویت مدیران ارشد شرکت فرودگاه‌ها را پیگیری و اخذ گواهینامه فرودگاهی برای فرودگاه‌های بین‌المللی بیان کرد.

باریکانی گفت: با توجه به پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص  اخذ گواهینامه فرودگاهی، این مهم در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و زمان برای اخذ این گواهینامه برای فرودگاه‌های بین‌المللی پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ و برای فرودگاه‌های مرز هوایی آذر ۱۴۰۵ اعلام شد.

وی اظهار کرد: در این راستا بر اساس قوانین ADR ساختار اصلی نظام‌نامه تدوین و در نهایت در فرودگاه شهید دستغیب شیراز، دستورالعمل‌ها پیاده‌سازی و اجرا شد.

باریکانی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ نخستین مورد به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه و در ادامه مستندات فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به سازمان هواپیمایی ارسال شد تا بررسی‌های اولیه آن انجام شود.

باریکانی اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به پیچیدگی‌های فرودگاهی مهرآباد هرچه زودتر اقدامات خوبی که در این فرودگاه با تلاش جمعی انجام شده، منجر به حصول نتیجه شود و این گواهینامه هرچه سریع‌تر تایید و مراحل انجام آن منجر به نتیجه شود.

وی در پایان از همه همکاران فرودگاهی و ستادی که در این زمینه تلاش کردند، قدردانی و اظهار امیدواری کرد؛ با بررسی‌های پیش ممیزی مسیر دریافت سریع گواهینامه در پر ترافیک‌ترین فرودگاه کشور مهیا شود.

پیش ممیزی برای اخذ گواهینامه فرودگاهی

سیدعلی واعظی رئیس اداره بازرسی و تطبیق دستورالعمل‌های دفتر مقررات فرودگاهی در جلسه پیش ممیزی گواهینامه فرودگاهی مهرآباد گفت: این فرودگاه با اقدامات انجام شده نزدیک به دریافت گواهینامه است و افتخار می‌کنیم که می‌توانیم با ایجاد یک سرویس مبتنی بر استاندارد فرودگاهی و هوانوردی ارائه خدمت دهیم.

وی اظهار کرد: امروز در پیش ممیزی مقرر است ۱۵۵۷ موضوع در مهرآباد تعیین تکلیف شود و مطابق با نظامنامه مصوب پیش برویم و با پرسش و پاسخ به ۸۰۰ سوال، در خصوص مشخصات فیزیکی مربوط به دستورالعمل‌های نگهداری، مدیریت و آموزش، آتش‌نشانی، ماشین آلات، بازدیدهای ساختمانی به یک اجماع و پاسخ هماهنگ برای استانداردسازی برسیم.