شناسهٔ خبر: 170100 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار وقوع توفان گردوخاک در جنوب شرق کشور

گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید و توفان گردوخاک در برخی مناطق شمالی سیستان و سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان و شرق و جنوب سمنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید و توفان گردوخاک در برخی مناطق شمالی سیستان و سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان و شرق و جنوب سمنان در روزهای چهارشنبه ۳۰ خرداد و پنجشنبه ۳۱ خردادماه خبر داد.

بر اساس این هشدار چهارشنبه و پنجشنبه این شرایط در استان های «خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان و شرق و جنوب سمنان» و جمعه در «نیمه شرقی خراسان جنوبی، نوار شرقی کرمان و شمال سیستان و بلوچستان» پیش بینی می شود.

این شرایط، اثرات مخاطره آمیزی همچون کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان، در پی دارد.

توصیه می شود در این مدت نسبت به «پرهیز از کویرنوردی، خودداری در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی» اقدام شود.