شناسهٔ خبر: 17016 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در مراسم امضای موافقت‌نامه قطار حومه‌ای اصفهان ـ نجف‌آباد مطرح کرد:

امضای موافقت‌نامه ساخت قطار حومه‌ای اصفهان ـ نجف‌آباد/ اولین همکاری راه‌آهن با شهرداری/ نیاز شرق تهران به ایستگاه جدید راه‌آهن

پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای موافقت‌نامه ساخت قطار حومه‌ای اصفهان ـ نجف‌آباد میان شرکت راه‌‌آهن و شهرداری نجف‌آباد گفت: ما این آمادگی را داریم که با شهرداری‌های تهران٬ مشهد٬ تبریز و شیراز در این زمینه کار مشترک انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سیدمحسن پورسیدآقایی امروز دوشنبه ۲۸ دی در مراسم امضای موافقت‌نامه قطار حومه‌ای اصفهان ـ نجف‌آباد با بیان اینکه اجرای چنین طرحی برای اولین بار با همکاری شهرداری‌ها در حال اجرایی شدن است، گفت: بخشی از حمل و نقل که همواره به آن توجه نشده، بحث حمل و نقل حومه بود که نه در درون شهر، شهرداری‌ها به آن توجه می‌کنند و نه در بیرون شهر متولی مشخصی دارد.

وی افزود: بیشتر توجه شهرداری‌ها به حمل و نقل درون شهری و خطوط مترو بوده که در شهرهای زیادی در حال ساخت و بهره‌برداری هستند. توجه وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن به حمل و نقل حومه‌ای و توسعه خطوط ریلی «بلندمدت» است اما حلقه اتصال بین شهر و قطار حومه‌ای سازمان‌دهی مشخصی ندارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در برنامه ششم توسعه برای سازمان‌دهی قطارهای حومه‌ای و حمل و نقل حومه پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک سازمان مشخص برای قطار حومه‌ای ارائه شده است تا قطارهای حومه‌ای یک متولی خاص داشته باشند.

وی به منحصر به فرد بودن نوع تنظیم موافقت‌نامه قطار حومه‌ای اصفهان ـ نجف‌آباد اشاره کرد و این همکاری را یک همکاری جدید بین شهرداری‌ها و شرکت راه‌آهن دانست و افزود: بخشی از هزینه‌های این طرح مثل تملک زمین، امور ایستگاه‌ها و تجاری‌سازی آن بر عهده شهرداری خواهد بود و بخشی دیگر مثل روسازی پروژه، علائم و ارتباطات، تعمیر و نگهداری ناوگان و تجهیزات بر عهده راه‌آهن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمان‌بندی اجرای این پروژه سه ساله است و اگر این پروژه به سرانجام برسد، یک الگو برای سایر شهرها خواهد بود اظهار کرد: اگر این پروژه با پروژه‌های مترو که پانزده تا بیست سال کار ساخت آن به طول می‌انجامد مقایسه شود متوجه می‌شویم که این مدل یک مدل موفق خواهد بود و الگویی برای سایر شهرداری‌ها می‌تواند باشد.

وی از اعلام آمادگی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با شهرداری‌های همه کلان‌شهرها خبر داد و گفت: ما این آمادگی را داریم با شهرداری‌های تهران٬ مشهد٬ تبریز و شیراز کار مشترک انجام دهیم.

پورسیدآقایی یادآور شد: نکته مهم این است که تقاضا برای قطار حومه‌ای از حاشیه و حومه شهر است نه کلان‌شهرِ مادر و خاستگاه حمل و نقلی قطار حومه‌ای در شهرهای حومه‌ای است و اصولا مدیران شهرهایِ مادر جذابیتی در انتقال مردم حومه‌نشین به داخل شهر نمی‌بینند.

وی با تأکید بر لزوم اتصال خطوط ریلی به مترو، خاطرنشان کرد: راه‌آهن باید مسافران را در مرکز شهر به مترو متصل کند بنابراین لازم است ایستگاه‌های راه‌‌آهن در داخل کلان‌شهرها باشند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن به برآورد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی این پروژه اشاره و بیان کرد: این ارقام با همکاری شهرداری‌های در مسیر اصفهان ـ نجف‌‌آباد با مدیریت و نظارت شهرداری نجف‌‌آباد و شرکت راه‌آهن به صورت مشترک تأمین می‌شود و امیدواریم دو طرف برای بهره‌بردای هر چه زودتر از پروژه به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه همایشی تحت عنوان «شهرسازی ریل‌پایه» در یازدهم بهمن از سوی شرکت راه‌آهن برگزار خواهد شد، توضیح داد: در آن همایش مدل حمل و نقل حومه و شهرسازی ریل‌پایه به طور کامل بیان می‌شود تا با اجرایی شدن این مدل از شهرسازی، معضلاتی مانند ترافیک و آلودگی هوا در آینده برطرف شود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: در عموم کلانشهرهای دنیا چند ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری در مراکز شهر وجود دارد و به نظر می‌رسد در تهران نیز به توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن نیاز است؛ به ویژه در شرق تهران این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای آغاز عملیات اجرایی پروژه اصفهان ـ نجف‌آباد که احتمالا تا سه ماه دیگر کلید می‌خورد، از وزیر راه و شهرسازی قول گرفته‌ایم تا در مراسم آغاز فعالیت عمرانی این پروژه حضور یابد./

نظر شما