شناسهٔ خبر: 170305 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار برای طغیان رودخانه‌ها و لغزندگی جاده‌ها

باران بارش باران ابر باران تابستانی سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی در ۱۲ استان که طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها را به دنبال دارد، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی در ۱۲ استان از روز شنبه ۲ تیرماه تا دوشنبه ۴ تیرماه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

در پی فعالیت این سامانه، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد رخ خواهد داد.

این سامانه در روز شنبه استان در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شمالی در استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران و سمنان و شمال خراسان رضوی، در روز یکشنبه در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گلستان و در روز دوشنبه در استان‌های اردبیل، زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز و سمنان فعال خواهد بود.

جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از جمله مخاطرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

براین‌اساس به احتیاط در سفرها به‌ویژه بین‌شهری، عدم اتراق و برپاکردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و عدم دپوی محصولات در فضای باز و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌شود.