شناسهٔ خبر: 170529 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خبر داد:

برگزاری جشن خروج از محله‌های بهسازی شده در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه فرایند نوسازی واحدها مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری از مرز ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده است، گفت: به زودی مناطقی که نوسازی و بازآفرینی شده‌اند از لیست محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری خارج شده و جشن خروج از بافت برای آن‌ها گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه سرعت نوسازی از فرسودگی پیش گرفته است، گفت: هم اکنون آمار نوسازی مسکن از مرز ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده و این بدان معناست رکورد تولید مسکن در بافت‌های فرسوده طی این دو سال و نیم شکسته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که در دو سال اخیر ۱۰۴ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی و به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: هنگام ارایه آمار از کاهش بافت‌های فرسوده باید به این نکته توجه کرد که ممکن است طی سال‌های اخیر مناطق جدیدی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری اضافه شده باشد، اما مناطق نوسازی شده هنوز از لیست محلات هدف خارج نشده است. بنابراین به زودی مناطقی که به طور کامل نوسازی شده‌اند از لیست محدوده‌های هدف خارج شده و جشن خروج از بافت برای آن‌ها گرفته می‌شود.

آیینی در این خصوص محله چوگیای شیراز را مثال زد و گفت: این محله چهره نوساز به خود گرفته و از حالت فرسودگی خارج شده است، در واقع حرکت بسیار ارزشمندی در محله چوگیا شبیه محله جولان همدان رخ داده است و انتظار می‌رود تمام محلات فرسوده در کشور با الگو برداری از آن در این مسیر حرکت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در نوسازی بافت‌های فرسوده کمیت و کیفیت همزمان مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: در نوسازی واحدهای مسکونی نکته مهم کیفیت واحدهای در دست احداث است. در جایی که هدف نوسازی و نجات جان انسان‌هاست ساخت بناهای بی‌کیفیت بی معناست. در این راستا همکاری خوبی با سازمان نظام مهندسی داریم و کیفیت ساخت و ساز از سوی بازرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به همکاری خوب مجموعه وزارت راه و شهرسازی با شهرداری‌ها توضیح داد: وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند. خوشبختانه در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به خصوص در زمینه اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی وجود دارد.

آیینی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با همکاری خوب وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه بافت‌های فرسوده تاریخی خواهیم بود. همچنین بسته تشویقی مخصوص بافت‌های فرسوده تاریخی در دست تدوین است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد: تا کنون بانک‌های عامل همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند؛ هر چند ممکن است در برخی از شعب بانک‌ها پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده با کندی انجام شود اما پرداخت این وام همچنان ادامه دارد.

به گفته آیینی چندی پیش هم در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت که با دعوت از سید محسن فاضلیان عضو هیات مدیره و معاون امور اعتباری بانک مسکن برگزار شد، تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده به صورت پنج ساله تقسیط شد.

وی توضیح داد: ۱۵۰ میلیون تومان از وام بافت فرسوده که با سود صفر درصد در اختیار متقاضیان نوسازی مسکن قرار می‌گرفت باید بعد از اتمام دوره ساخت به شکل یکجا به بانک برگردانده می‌شد و این موضوع مشکلات بسیاری را برای وام گیرندگان ایجاد کرده بود بنابراین به منظور رفاه حال وام گیرندگان و بر اساس مصوبه هیات مدیره بانک مسکن مقرر شد این وام به صورت پنج ساله تقسیط شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: کار در محلات هدف فقط به بازآفرینی شهری و نوسازی مسکن محدود نمی‌شود و شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکنون با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور کلاس‌های آموزشی بسیاری جهت توانمندسازی ساکنان این بافت‌ها برگزار کرده است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه دیگر در این زمینه توضیح داد: تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای‌عالی استان‌ها اواخر خردادماه به امضا رسید. موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری در خصوص محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور، توانمندسازی خانواده‌ها و تسهیل در امر نوسازی مسکن در محلات مزبور در جهت ارتقای سطح آگاهی‌های ساکنان این محلات از طریق بهره‌گیری از توان و ظرفیت طرفین است.

آیینی افزود: همچنین با ستاد مردمی طرح ملی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردیم که همکاری در تهیه پایگاه اطلاعاتی محلات هدف جهت تشکیل بانک اطلاعاتی مورد نیاز و همکاری در تهیه و اجرای پروژه‌های محرک توسعه و اثرگذار در محلات هدف بر اساس اولویت و مطالعات مصوب طرح‌های بازآفرینی شهری از جمله مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.