شناسهٔ خبر: 170569 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در روز جهانی دریانورد انجام شد؛

تجلیل از ۲۵ دریانورد فعال و نمونه در غرب هرمزگان

مراسم بنادر غرب هرمزگان همزمان با چهارم تیرماه روز جهانی دریانورد از ۲۵ دریانورد فعال در صنعت حمل و نقل دریایی استان هرمزگان روز دوشنبه چهارم تیرماه در سالن الغدیر بندرکنگ تجلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی در آیین بزرگداشت روز جهانی دریانورد با حضور خانواده بزرگ دریایی و بندری استان طی مراسمی با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و جمعی از مدیران شهرستان بندرلنگه از تلاش‌های شبانه‌روزی ۲۵ دریانورد فعال و نمونه صنعت حمل و نقل دریایی با اهدا لوح سپاس تقدیر و قدردانی شد.

در این مراسم همچنین از «فاطمه لاوری زاده» افسر دوم شناور مسافری با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این آیین طی سخنانی با اشاره به پیشینه بندر کنگ در صنعت دریانوردی گفت: این شهر به عنوان یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان منطقه‌ای گردشگری و تاریخی است که پیوندی عمیق با دریا و صنعت دریانوردی دارد به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دریایی برخوردار است. 

حسین عباس‌نژاد با اشاره به وجود ۳۸ هزار و ۷۲۳ دریانورد در استان هرمزگان گفت: از این تعداد ۳۰ هزارو ۴۱۶ نفر در سمت‌های نزدیک به ساحل، پنج هزار و ۳۶۰ نفر در سمت‌های صیادی و ۲ هزار و ۸۴۷ نفر در سمت‌های نامحدود مشغول به کار هستند.

به گفته وی؛ با توجه به گستردگی استان هرمزگان از نظر وسعت، ۱۴ پزشک معتمد در زمینه صدور گواهینامه سلامت پزشکی دریانوردان در حال فعالیت هستند که نیاز دریانوردان مناطق مختلف استان در این زمینه را تامین می‌کند. 

مدیرکل بنادر هرمزگان با اشاره به برگزاری ۹۹۳ دوره آموزشی در ۱۶ شعبه مرکز آموزش دریانوردی این استان در یک سال اخیر افزود: در یک سال اخیر برای ۴ هزار و ۱۳۵ نفر آزمون دریانوردی در مراکز آزمون دریانوردی استان برگزار شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان نیز ضمن ادای احترام به روح بلند شهدای دریایی کشور به ویژه شهدای جبهه اقتصادی سرزمین‌مان (شهدای نفتکش سانچی) یاد و خاطره آن ها را گرامی داشت. 

مرتضی سالاری ادامه داد: در این روزها با آشنایی بیشتر و درک عمیق تر از شغل سخت و پرمخاطره دریانوردی قدردان تلاش‌های مردان دریادلی هستیم که اقیانوس‌ها و دریاها را درمی‌نوردند.
وی هدف از برگزاری این جشن بزرگ را تجلیل از دریانوردان، ناخداها و ملوانان قدیمی و لنج‌داران و همچنین تمامی دریانوردانی دانست که در صحنه‌های مختلف دریانوردی فعالیت دارند. 

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان افزود: تلاش بی‌وقفه آنان موجب افزایش بهره‌وری، رونق و توسعه صنعت دریامحور در غرب استان شده و امیدواریم با برگزاری این مراسم گوشه‌ای از زحمات آنان را جبران کنیم.

سالاری گفت: دریانوردان دریادل این مرز و بوم با ازخودگذشتگی و فداکاری، سخت‌ترین شرایط را تحمل کرده تا چرخ اقتصاد دریایی کشور با قوت هرچه بهتر به پیش برود. 

گفتنی است؛ مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانورد در شهرستان بندرلنگه با حضور امام جمعه این شهرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مدیران و معتمدین برگزار شد. 

این آیین با اجرای موسیقی آیینی "رزیف" توسط ناخدایان وجاشوهای قدیمی بندرکنگ و برنامه‌های شاد فرهنگی همراه بود. 

«بافت تاریخی بندرکنگ» با مساحتی افزون‌بر ۵۸ هکتار در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۵۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

بندر کُنگ یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه پنج کیلومتر تا شهر بندرلنگه و ۱۶۵ کیلومتر تا بندرعباس مرکز استان هرمزگان فاصله دارد.

این شهر که در کرانه ساحل خلیج فارس واقع شده، یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و نیز یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود.