شناسهٔ خبر: 170681 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن استان فارس واگذار شد

جمعیت جوانی - فارس آیین بزرگترین واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت با واگذاری ۱۰ هزار قطعه زمین به واجدین شرایط این طرح با حضور مسئولان کشوری و استانی در شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، (فارس)، ناصر رضایی مدیر کل راه و شهرسازی فارس در آیین واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت که به شکل ویدئو کنفرانس و با حضور سرپرست ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: با توجه به بحث قانون نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت، دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن در بحث تامین زمین و تکمیل واحدها برای اقشاری که در طرح جوانی جمعیت و طرح نهضت ملی مسکن حائز شرایط بودند با جدیت ورود کرد.

رضایی افزود: استان فارس حدود ۲۰۰ هزار واجد شرایط بهره‌مندی از نهضت ملی مسکن را داشت که بعد از آخرین سفر رییس جمهور شهید رییسی به استان (مهرماه ۱۴۰۲) تلاش شد که فعالیت‌ها در این زمینه شتاب بیشتری گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا تصمیم گرفته شد که ۱۱۰ هزار قطعه زمین و واحد مسکونی به نام نامی امیر المومنین (ع) در مرحله تامین زمین، تخصیص و واگذاری و افتتاح داشته باشیم که در مجموعه‌های مختلف شامل نهضت ملی مسکن، مسکن مهر، اراضی جوانی جمعیت و عملیات اجرایی ۶ شهرک دولتی با استعداد ۵۲ هزار واحد مسکونی عملیاتی خواهد شد.

رضایی اظهار کرد: علاوه بر این، می‌کوشیم که باقیمانده اراضی نیز تا انتهای سال واگذار و عملیات اجرایی آنها را یا به اتمام برسانیم یا آغاز کنیم تا هدیه خوبی از جانب نظام و دولت به مردم باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: حدود ۳۰ هزار قطعه زمین در استان برای اجرای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کمبود داریم که بیشترین عدم تامین زمین مربوط به شهر صدرا است چرا که در مجموعه کلان شهرها بنا بوده که زمین‌ها در مجموعه شهرهای جدید دیده شود.

رضایی افزود: با توجه به کسری زمینی که در صدرا داشتیم، ۲ قطعه زمین در شرق و غرب صدرا تامین شد که امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم آنها را به مرحله اجرا برسانیم و به عنوان نخستین استان به بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه به طور کامل عمل کنیم.

وی ادامه داد: متوسط عملیات فیزیکی نهضت ملی مسکن تا پایان سال گذشته حدود ۲۰ درصد بود و به رغم اینکه تامین زمین زمان‌بر شد و تسهیلات بانکی را نیز از اسفندماه نداشتیم، توانستیم در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۰۰ واحد و در مسکن مهر حدود ۳۵۲ واحد را آماده واگذاری کنیم.

رضایی اظهار کرد: در فارس ۹۸ درصد تعهدات در طرح مسکن مهر انجام شده و این استان در این زمینه جزو استان‌های اول کشور است و ۲ درصد باقیمانده نیز تعاونی‌هایی بوده که اغلب مشکلاتی داشتند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: در بحث جوانی جمعیت نیز با واگذاری ۱۰ هزار قطعه زمین مذکور بالاترین میزان واگذاری زمین را در کشور داشته‌ایم و امیدواریم در آینده بتوانیم سه هزار و ۴۰۰ قطعه زمین دیگر مربوط به طرح جوانی جمعیت شهر شیراز را نیز تامین کنیم.

رضایی افزود: از مجموع حدود ۲۰۰ هزار واجد شرایط طرح نهضت مسکن و جوانی جمعیت، تاکنون برای ۱۸۰ هزار متقاضی واحد تامین شده و امیدواریم مابقی را نیز به سرعت و پس از تامین زمین وارد فاز اجرایی کنیم.

وی گفت: مشکل اصلی عدم تامین تسهیلات مسکن بود و از مجموع ۲۶ بانکی که موظف به تامین تسهیلات هستند فقط هشت بانک تامین کردند که در فارس این تعداد توسط ۲ بانک ملی و مسکن تامین شد.

رضایی ادامه داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که یا از طریق تامین تسهیلات از محل دیگر بانک‌ها یا از طریق مولد سازی بتوانیم پروژه‌ها را در اسرع وقت به اتمام برسانیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اظهار کرد: آنچه که از تعهدات ما در حوزه راه و شهرسازی بوده تامین شده و بحث اصلی تامین منابع مالی برای پروژه‌ها است که حتی ما برای جبران عقب ماندگی‌ها، پروژه‌ها را به سمتی بردیم که به شکل سه شیفت فعال باشند.

وی گفت: همه اینها نیازمند تامین منابع مالی است و در صورت نبود منابع مالی، پروژه‌ها متوقف می‌شود و امیدواریم از سوی بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها به تامین تسهیلات کمک شود چرا که با تامین تسهیلات و استفاده از مصالح پیش ساخته، می‌تواند سرعت اجرای پروژه‌ها را شتاب بخشید.