شناسهٔ خبر: 170880 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دولت سیزدهم از انتصابات سیاسی در راه‌آهن اجتناب کرد

ساختمان شرکت راه آهن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانات مدیرعامل اسبق این شرکت در خصوص نبود شایسته‌سالاری در راه‌آهن دولت سیزدهم در اطلاعیه‌ای بر اجتناب از انتصابات سیاسی در راه‌آهن دولت سیزدهم تاکید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پاسخ روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بیانیه‌ سیاسی آقای پورسیدآقایی مدیرعامل اسبق راه‌آهن به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

روز گذشته، جناب آقای پورسید آقایی مدیر عامل راه‌آهن در دولت جناب آقای روحانی، در بیانیه‌ای سیاسی و حاوی مطالب دروغ، توهین‌آمیز و خلاف واقع، به سیاه‌نمایی علیه راه‌آهن و سایر بخش‌های دولت سیزدهم پرداخته‌اند که بیان نکاتی در این راستا تبیین‌کننده خواهد بود:

۱- در عباراتی محیر العقول ایشان ملاک انتصاب‌های راه‌آهن دولت سیزدهم را به جای شایسته‌سالاری، «رانت و توصیه و معامله» دانسته‌اند! جالب اینجاست که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، از میان قائم مقام و شش معاون راه‌آهن، تنها یکی از معاونین جابجا شدند در حالیکه جناب آقای پورسیدآقایی پس از انتصاب به مدیر عاملی راه‌آهن، قائم مقام و ۵ معاون را به سرعت برکنار کردند و تنها یکی از معاونین که دانشجوی سابق ایشان بوده است را ابقا نمودند! ظاهرا این اقدام ایشان معنای جدید شایسته‌سالاری و پرهیز از قبیله‌گرایی بوده است!

۲- در خصوص آقای دکتر صالحی، مدیر عامل راه‌آهن دولت سیزدهم نیز فارغ از تجارب مدیریتی در وزارت صنعت، وزارت رفاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین شرکت‌های ریلی باری و مسافری، ایشان سالها پیش از انتصاب در راه‌آهن، فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف با موضوع رساله ریلی بوده و همچنین برگزیده جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۹۱ با موضوع ریلی بوده‌اند و مقالات متعدد ISI در دسته Q۱ و Q۲ در حوزه ریلی داشته‌اند که اگر جناب آقای دکتر پورسیدآقایی تنها یکی از این مقالات را داشتند، احتمالا به دلیل رکود علمی از دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت اخراج نمی‌شدند. البته با انتصاب به مدیر عاملی راه‌آهن در دولت آقای روحانی مجددا به دانشگاه بازگشت داشتند که باید پرسید که آیا «رانت و توصیه و معامله» به کار رفته است یا خیر؟!

۳- بهتر است آقای دکتر پورسیدآقایی پاسخ دهند که بر اساس کدام اصول شایسته‌سالاری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته آبیاری و زهکشی را به عنوان معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن منصوب کردند و زمینه‌ساز مدیر عاملی ایشان را فراهم نمودند به نحوی که در پایان دولت جناب آقای روحانی، بزرگترین معضل و بحران حمل و نقل ریلی کشور انباشت بدهی‌ها و تعمیرات چند ده هزار میلیارد تومانی بود. البته به لطف الهی و تلاش‌های شبانه‌روزی راه‌آهن دولت سیزدهم و حمایت‌های رئیس جمهور شهید و استجازه مقام معظم رهبری در خصوص تهاتر نفت این معضل در حال برطرف شدن است.

۴- سیاه‌نمایی و کتمان دستاوردهای راه‌آهن دولت سیزدهم در حالیست که به گواه آمار دستاوردهای این دولت با توجه به آنچه از دولت قبل تحویل گرفته است کم نظیر بوده است و ثبت رکورد بیشترین ناوگان ریلی تولیدی، رکورد بیشترین ترانزیت ریلی، رکورد کمترین سوانح ریلی و همچنین رکورد بیشترین جابجایی مسافر ریلی تاریخ راه‌آهن از آن جمله است.

۵- از سوی دیگر بودجه سالیانه راه‌آهن در زمان آقای دکتر پورسیدآقایی و دولت اول جناب آقای روحانی بر مبنای دلار بیش از ۵ برابر وضعیت فعلی بوده است و ایشان باید پاسخگوی حیف و میل‌ها، عدم ناکارآمدی‌ها، سوانح متعدد و مفاسد دوره خود باشند که در اذهان فعالین ریلی نقش بسته است. آیا آقای پورسیدآقایی در خصوص مدیر کل مالیشان که رشوه گرفته بود و در این دولت پیگیری و محاکمه شد نظری ندارند؟ و یا دلیل اینگونه سیاه‌نمایی‌ها ناراحتی از مقابله با مفاسد دوستان ایشان در راه‌آهن و برخی شرکت‌های ریلی نیست. البته موارد مشابه بسیار است که ان‌شاءالله در فرصت‌های آتی تبیین می‌گردد.

روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران»