شناسهٔ خبر: 170915 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد؛

واگذاری زمین با تخفیف ۴۰ درصدی به ساکنان بافت فرسوده شهری

ودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در طرح کلید به کلید ساکنان بافت فرسوده شهری با تخفیف ۴۰ درصدی زمین دریافت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، میرمحمد مودی مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: ساکنان بافت فرسوده شهری در خراسان جنوبی در طرح کلید به کلید با تخفیف ۴۰ درصدی زمین دریافت می‌کنند که مشوق خوبی برای نوسازی این بافت‌ها محسوب می‌شود.

مودی با بیان اینکه امدادرسانی و خدمات دهی در زمان بحران‌ها در بافت فرسوده شهری به دلیل کم عرض بودن کوچه‌ها و وجود معابر کمتر از ۶ متر در سطح شهر امکان‌پذیر نیست و به سختی انجام می‌شود، افزود: برای اینکه ساکنان بافت فرسوده نسبت به نوسازی خانه‌های خود تشویق شوند، طرح کلید به کلید توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی شده است.

وی با اشاره به مشوق‌های این طرح، گفت: شهرداری‌ها موظف‌اند در زمان صدور پروانه ساختمانی نسبت به تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های پروانه و اعطای یک طبقه تشویقی، عدم محاسبه بالکن در زیربنا، ایجاد درب اضافه جهت تامین پارکینگ و تامین ۳۰ درصد پارکینگ در فضای باز ساختمان اقدام کنند.

مودی گفت: تاکنون تعداد ۷۹ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ از قبیل احداث کتابخانه، خانه محله، سالن ورزشی، مدرسه، پارک و فضای سبز، بهسازی معابر و کمک به بهسازی انشعابات آب و برق با اعتبار بیش از ۵۱ میلیارد تومان تعریف و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

به گفته وی از این تعداد ۶۵ پروژه به مبلغ ۴۱ میلیارد تومان به اتمام و بهره برداری رسیده و تعداد ۱۴ پروژه با اعتبار بیش از ۱۲ میلیارد تومان نیز در حال اجرا است و ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین از محل اعتبارات بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۰ نسبت به پیگیری و افرایش سهمیه قیر رایگان از ۲ میلیارد تومان به ۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیارد تومان و امسال در مرحله اول ۱۱ میلیارد تومان اقدام شده که بین شهرداری‌های دارای محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری برای اسفالت و بهسازی معابر شهری در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه شهرهای بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، نهبندان، سرایان، خوسف، گزیک و قهستان دارای محدوده و محلات هدف مصوب با ۶۰ محله با عنوان سکونتگاه غیر رسمی، بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، بافت تاریخی و روستاهای ادغام شده با مساحت حدود هزار و ۷۳ هکتار وجود دارد، افزود: حدوداً ۳۳.۶ درصد ساکنان شهرها در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند.