شناسهٔ خبر: 171161 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه:

دولت سیزدهم ساخت و ساز را در کشور احیا کرد

ببینید/ دهمین جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان کرمانشاه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: در دولت نهم و دهم با اجرای پروژه مسکن مهر، قانون به خوبی اجرا شد، بسیاری افراد صاحبخانه شدند و چرخ اقتصاد جامعه به حرکت درآمد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم همه چیز متوقف شد ولی خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقدام جهادی شهید جمهور، روند ساخت‌وساز در کشور احیا و رکود هشت ساله مسکن جبران شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمانشاه)، رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه در نشست خبری از ساخت‌وساز در حوزه مسکن به عنوان یکی از عوامل تحرک در اقتصاد هر کشور یاد کرد و افزود: ساخت و ساز مسکن در کنار اینکه افراد بی‌خانه را صاحبخانه می‌کند، مزایای بسیار دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن ایجاد تحرک در اقتصاد کشور است.

وی افزود: وقتی ساخت و ساز در کشوری رونق داشته باشد، بسیاری صنایع وابسته در این حوزه هم فعال شده و برای تعدادی از افراد بیکار جامعه هم شغل ایجاد می‌شود.

الماسی با بیان اینکه تامین زمین، منابع مالی، مصالح و نیروی انسانی چهار عامل دخیل در ساخت مسکن است، گفت: تمام این عوامل داخل کشور وجود دارد و هیچ یک از این عوامل ربطی به تحریم ندارد، بنابراین دولت‌ها موظف به انجام تکلیف خود در زمینه ساخت و ساز مسکن هستند.

وی به قانون مصوب سال ۱۳۷۸ اشاره و تصریح کرد: این قانون توسط دولت نهم به مجلس ارائه و در همان سال مصوب شد، بر اساس این قانون سهم تمام دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در ساخت و ساز مسکن مشخص شده و مقرر شده که ۲۰ درصد منابع بانکی کشور در اختیار حوزه ساخت و ساز مسکن قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه افزود: دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن را متوقف کرده و سهم ۲۰ درصدی منابع بانکی را به کمتر از یک درصد رساندند و متاسفانه در هشت سال قبل از دولت شهید رییسی، به اعتراف وزیر راه دولت سابق، حتی یک مسکن هم ساخته نشد و ساخت و ساز مسکن کاملاً متوقف شد.

الماسی این توقف هشت ساله تولید مسکن در دولت قبل را عامل افزایش فاصله عرضه و تقاضا در حوزه مسکن عنوان و تصریح کرد: همین امر موجب شد که امروز شاهد این گرانی و کمبود در زمینه مسکن باشیم و بار این کمبودها به دولت سیزدهم سرازیر شد.

وی با اشاره به اهتمام دولت شهید رییسی بر ساخت و ساز مسکن برای مردم گفت: ایشان بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات کرده و هر بانکی که از این کار سرباز زد، جریمه شد که این جریمه‌ها به صندوق ملی مسکن تزریق شد و رکود هشت ساله مسکن در کشور با اقدام جهادی شهید جمهور و اهتمام وزارت راه و شهرسازی، شکسته شد و اینک شاهد رونق ساخت‌وساز در کشور هستیم.

الماسی گفت: با روی کار آمدن دولت شهید رییسی کشور بار دیگر به کارگاه بزرگ ساخت و ساز مسکن تبدیل شد و اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفت.